به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۸۹

     معمر قذافی:
مردم لیبی عاشق من هستند


حلقۀ محاصرۀ طرابلس توسط مخالفان تنگ تر می شود
تازه‌ترین مصاحبه قذافی با شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا انجام شد. رهبر لیبی در این مصاحبه به صراحت گفت که تمام مردم لیبی عاشق او هستند و در طرابلس هم هیچ تظاهراتی صورت نگرفته است.
معمر قذافی، که به گزارش خبرگزاری‌ها در پادگان "باب العزیز" در طرابلس به سر می‌برد، افزود: «آمریکا پلیس جهان نیست. اوباما مرد خوبی است، اما احتمالا درباره لیبی اطلاعات درستی دریافت نمی‌کند.» وی بار دیگر القاعده را مسبب ناآرامی‌های لیبی دانست و افزود: «ما در نبرد با القاعده متحد غرب هستیم، آنها دارند زمینه سقوط ما را فراهم می‌کنند.»
اندکی پیش از پخش مصاحبه‌ی قذافی، اشپیگل آنلاین از بمباران انبارهای مهمات بنغازی به وسیله جنگنده‌های نیروهای هوایی لیبی خبرداد و نوشت که مخالفان دولت کنترل بیشتر منابع نفتی را به دست گرفته‌اند. بنغازی که از شهرهای شمال شرقی کشور است، تحت کنترل مخالفان است. در این شهر، دولت موقت به رهبری مصطفی عبدالجلیل تشکیل شده است. اما گروه‌هایی از مخالفان که تشکیل دولت موقت را زودرس می‌دانند، "شورای ملی لیبی" را در همین شهر تشکیل داده‌اند.
وزیران خارجه آلمان و بریتانیا روز دوشنبه (۲۸ فوریه) خواستار قطع حواله‌های بانکی به لیبی شدند و هیلاری کلینتون وزیرخارجه آمریکا از قذافی خواست که فورا کناره‌گیری کند.

حلقۀ محاصرۀ طرابلس توسط مخالفان تنگ تر می شود

یورو نیوز : مردم در لیبی کنترل شهرهای شمال و شرق این کشور را کاملا در اختیار گرفته اند و با استفاده از تجهیزات نظامی غنیمت گرفته شده از پایگاههای ارتش در این مناطق در حال تشکیل یک ارتش کوچک هستند.
نیروهای نظامی که به مخالفان معمر قذافی پیوسته اند نیز با ثبت نام از جوانان داوطلب برای آموزش آنها به کمک مردم شتافته اند. مخالفان کنترل بسیاری از پالایشگاهها و مراکز استخراج نفت نیز در اختیار گرفته اند.
به گفتۀ تحلیلگران، مخالفان معمر قذافی سرانجام طرابلس، پایتخت لیبی را در اختیار خواهند گرفت که در آنصورت، رییس جمهوری لیبی یا کشته خواهد شد و یا به اسارت مخالفان در خواهد آمد.
شهرهای مهم لیبی نظیر “بن غازی” و “مصراته” کاملا در اختیار مخالفان قرار دارند و در شهرهای “زاویه” و “نالوت” درگیری میان معترضان و طرفداران معمر قذافی ادامه دارد.
این دو شهر به لحاظ نزدیکی به شهر طرابلس، پایتخت لیبی از موقعیت استراتژیکی برخوردارند و به همین دلیل ارتش و هواداران حکومت لیبی بارها طی روزهای گذشته برای در اختیار گرفتن کنترل این دو شهر به مخالفان حمله کرده اند.
معترضان می گویند تا سرنگونی حکومت لیبی به مبارزۀ خود ادامه خواهند داد.