به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۱۳، ۱۳۸۹

دادگاه لاهه درباره جنایات جنگی قذافی تحقیق می کند

اوباما: قذافی مشروعیت رهبری ندارد و کناره گیری کند
دادستان دادگاه کیفری بین المللی (لاهه) با اشاره به ارتکاب جنایات جنگی و ضد بشری توسط قذافی و برخی از پسرانش تاکید کرد: تحقیقات در این باره بزودی آغاز می شود.  
الجزیره: "لوییز مورنو اوکامپو" دادستان دادگاه کیفری بین المللی دقایقی پیش در لاهه (هلند) در نشستی خبری اعلام کرد: "معمر قذافی" و برخی از پسران وی در جرایم ضد بشری مشارکت داشته اند که به همین علت تحقیقاتی را آغاز خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: دادگاه لاهه همچنین اسامی و جرایم متهمان به ارتکاب جنایات جنگی در لیبی را اعلام خواهد کرد و این اتهامات به کسانی منسوب می شود که جنایات آنها به اثبات رسیده باشد.
اوکامپو با تاکید بر اینکه دادگاه کیفری بین المللی بر تحقق عدالت تاکید دارد، افزود: ما هیچ مصونیتی برای شخصیتها و مقامات قائل نیستیم.
دادستان دادگاه کیفری بین المللی با تاکید بر اینکه تحقیق درباره جنایات ضد بشری رخ داده در لیبی بزودی آغاز می شود: به هیچ کس اجازه نمی دهیم از جنایات خود در لیبی فرار کند.
وی با اشاره به اینکه تحقیقات در این باره چند ماه به درازا خواهد کشید، افزود: اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا نیز از این تحقیقات حمایت می کنند.
عصر شنبه (بيست و وششم فوريه) هر پانزده عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد بر سر ارجاع پرونده ليبي به دادگاه بين المللي كيفري به توافق رسيدند.
شوراي امنيت خواستار تحقيق كامل پيرامون تمام وقايع خشونت بار ليبي شده است و از مقامات اين كشور خواسته است كه با دادگاه بين المللي همكاري كامل داشته باشند.
"عبدالرحمان شلغم "، نماينده ليبي در شوراي امنيت طي نامه اي به اين شورا خواستار رسيدگي دادگاه بين المللي كيفري به وقايع كشورش به عنوان جنايات جنگي شده بود.

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا می گوید معمر قدافی، رهبر لیبی مشروعیت رهبری خود را از دست داده است و باید کناره گیری کند. او این نظر را در کنفرانس خبری روز پنجشنبه با رییس جمهوری مکزیک در کاخ سفید بیان کرد. رییس جمهوری آمریکا گفت به سازمان های آمریکایی گفته است تا «طیف کامل گزینه ها» در مورد لیبی را بسنجند.
او همچنین گفت که اجازه استفاده از هواپیماهای نظامی برای کمک به خروج مصریان از منطقه را صادر کرده است.
فیلیپه کالدرون، رییس جمهوری مکزیک نیز خشونت ها علیه غیرنظامیان لیبی را محکوم کرد. او گفت امکان ندارد که غیرنظامیان «قتل عام» شوند و عاملان آن مجازات نشوند.
در اروپا، کترین اشتون، مسوول ارشد سیاست خارجی این اتحادیه روز پنجشنبه گفت اتحادیه اروپا، از دهم مارس در بروکسل جلساتی تشکیل می دهد تا به مسائل لیبی بپردازد.
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو روز پنجشنبه گفت او هیچ قصدی برای مداخله در لیبی ندارد، اما «برای تمامی احتمالات» برنامه ریزی می کند.
از سوی دیگر، یک سخنگوی هوگو چاوز، رییس جمهوری ونزوئلا گفت لیبی، طرحی را پذیرفته است که بر اساس آن، چاوز به دنبال یک راه حل از طریق مذاکره برای بحران لیبی خواهد بود. سازمان های خبری می گویند اتحادیه عرب در حال بررسی طرح چاوز است.