به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۷

روسیه و ایران درخواست ترکیه برای آتش بس در ادلب را رد کردند

در بیانیۀ پایانی اجلاس تهران، هیچ تصمیم علنی در مورد ادلب اعلام نشد 
 ترکیه در نشست تهران خواستار برقراری آتش بس در ادلب شد اما روسیه و ایران بر آزادی کامل ادلب تاکید کردند. گزارش‌ها از آمادگی ارتش سوریه برای حمله به ادلب حکایت دارد. سازمان ملل نسبت به بروز یک فاجعه انسانی هشدار داده است.

نشست یک روزه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در تهران با انتشار یک بیانیه مشترک پایان یافت و با وجود مخالفت ایران و روسیه با پیشنهاد ترکیه برای اعلام آتش بس در ادلب، هر سه کشور بر همکاری و رایزنی‌های خود در باره سوریه تاکید کردند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در این نشست رسما خواستار آزادی کامل منطقه ادلب از دست شورشیان شد و گفت:«وظیفه اصلی و عاجل ما در شرایط کنونی راندن نیروهای تروریست از منطقه ادلب است. حضور تروریست‌ها در این منطقه تهدیدی است مستقیم برای شهروندان سوریه و همچنین برای ساکنان سراسر منطقه.»
ولادیمیر پوتین، همراه با حسن روحانی و رجب طیب اردوغان بر روند تنش‌زدایی در سوریه و ایجاد ثبات در این کشور تاکید کردند. 
پوتین ضمن تاکید بر ادامه مبارزه برای آزادسازی کامل منطقه ادلب گفت: «باید امکان آشتی با آن دسته از نیروهایی که برای گفت‌وگو آمادگی دارند نیز در نظر گرفته شود.»
آمادگی برای حمله به ادلب
خبرگزاری آلمان dpa روز جمعه ۱۶ شهریور (۷ سپتامبر) با انتشار گزارشی از آمادگی ارتش سوریه برای حمله به ادلب خبر داد.
گفته می‌شود ده‌ها هزار شورشی در این شهر سه میلیونی مستقر شده‌اند.
در نشست تهران، رجب طیب اردوغان خواستار اعلام آتش بس در ادلب شد و گفت ادلب تنها منطقه‌ باقی مانده از میان مناطقی است که پیشتر سه کشور برای کاهش درگیری و تنش در آن نقاط توافق کرده بودند.
او گفت ترکیه جان ساکنان ادلب و کسانی را که به آن شهر پناه برده‌اند تضمین کرده و نمی‌تواند جان آنان را به رژیم اسد بسپرد.
با این حال ولاذیمیر پوتین تاکید کرد که پذیرفتنی نیست با بهانه حفظ جان نیروهای غیرنظامی تلاش شود تا تروریست‌ها از زیر ضرب خارج شوند.
رئیس جمهوری روسیه در عین حال تاکید کرد که موضوع امکان استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی از سوی ارتش سوریه، یک جنجال تبلیغاتی است که از سوی شورشیان مطرح شده است.
رجب طیب اردوغان همچنین اعلام کرد که ترکیه در شرایط کنونی به سه و نیم میلیون شهروند سوری پناه داده است و این کشور در موقعیتی نیست که شمار بیشتری از آوارگان جنگی سوریه را بپذیرد.
اردوغان در ارتباط با جنگ ادلب گفت ترکیه برای جلوگیری از سرازیر شدن سیل بیشتر پناهجویان سوری به آن کشور همه‌ توان خود را به کار خواهد گرفت.
«ما برای صلح می‌جنگیم»
حسن روحانی هم در سخنرانی خود در این نشست تصریح کرد: «ما برای صلح می‌جنگیم.»
او گفت مبارزه با تروریسم در ادلب بخشی از ماموریت اعاده صلح و ثبات در سوریه است وجنگ هفت‌ساله سوریه نشان می‌دهد که بحران سوریه راه حلی نظامی ندارد.

روحانی در ارتباط با بازیگران تحولات سوریه به نقش آمریکا در منطقه اشاره کرده و گفت که نمی‌توان روی نقش مثبت آمریکا در ایجاد صلح و ثبات در منطقه حساب کرد.
بیانیه مشترک
در بیانیه مشترک رهبران سه کشور روسیه، ترکیه و ایران بر ادامه همکاری‌های تصریح شده در نشست آستانه، سوچی و آنکارا تاکید شده است. در این بیانیه ادعا شده است که همکاری مشترک این سه کشور منجر به کاهش خشونت در سوریه شده است.
در متن پایانی نشست تهران بر تمامیت ارضی سوریه تاکید شده است. روسای سه کشور ایران، روسیه و ترکیه با تاکید بر نتایج گفت‌وگوهای نشست آنکارا که روز ۴ آوریل سال جاری برگذار شده بود، از کاهش تنش در ادلب سخن گفته و تصریح کردند که مبارزه با هدف نابودی کامل داعش، جبهه نصرت، گروه‌های وابسته به القاعده و سایر گروه‌های تروریستی ادامه خواهد یافت.
در پایان این بیانیه مشترک اعلام شده است که نشست بعدی رهبران سه کشور در روسیه برگذار خواهد شد.
منبع: دویچه وله