به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۷

معترضان عراقی در بصره کنسولگری ایران را به آتش کشیدند .

گروهی از معترضان خشمگین عراقی به کنسولگری ایران در شهر نفتی بصره حمله کرده و آن را به آتش کشیدند. تظاهرات خشونت‌آمیز در بصره چندین روز است ادامه دارد و طی آن برخی ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شده‌اند.

منابع امنیتی محلی به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که جمعی از معترضان عراقی روز جمعه ۱۶ شهریور (۷ سپتامبر) به کنسولگری ایران در بصره، شهر نفتی واقع در جنوب عراق، حمله‌ کرده‌اند.
تظاهرکنندگان که شامگاه جمعه خارج از ساختمان کنسولگری ایران تجمع کرده بودند شعارهای ضد ایرانی می‌دادند و از جمله می‌گفتند "ایران، برو بیرون". آنها سپس با شکستن در ساختمان وارد کنسولگری شدند و شروع به تخریب وسایلی کردند که در دفاتر کنسولگری بودند. پس از آن داخل کنسولگری را به آتش کشیدند، به طوری که از درون ساختمان دود به هوا برخاست.
معترضان همچنین یک پرچم ایران را سوزاندند. بسیاری از ساکنان شهر بصره که بیشتر جمعیت آن شیعه هستند به احزاب سیاسی‌ای اعتراض دارند که با حمایت ایران در امور سیاسی عراق دخالت می‌کنند. برخی آنها را مسئول سوء مدیریت و ضعف خدمات عمومی در این شهر می‌دانند.
کنسولگری ایران در منطقه‌ مرفه "براضعیه"، در جنوب شرقی مرکز شهر، واقع شده است.
اعتراض به وضعیت نابسامان شهر
حمله به کنسولگری ایران در بصره در ادامه بحران سیاسی و تظاهرات روزهای اخیر و حمله به ساختمان‌های دولتی و دفاتر احزاب صورت گرفته است.
در تمامی هفته گذشته بصره شاهد تظاهرات در اعتراض به ضعف خدمات عمومی شهری بوده است. آب این شهر بندری آلوده است و بر اثر آشامیدن آن هزاران نفر در ماه‌های اخیر روانه بیمارستان‌ها شده‌اند. قطعی متناوب برق نیز در زمانی که درجه گرمای هوا گاه به ۵۰ درجه می‌رسد مردم را مستأصل کرده است.
اعتراض تظاهرکنندگان نه تنها به نبود امکانات رفاهی، بلکه به بیکاری و فساد است.
این در حالیست که ۸۰ درصد ذخیره نفتی عراق در جنوب این کشور است. بیشتر ثروت این مملکت از بصره می‌آید اما در آنجا نمی‌ماند.
بندر بصره زمانی به خاطر سیستم کانال‌هایش به "ونیز شرق" شهرت داشت، کانال‌هایی که در حال حاضر مملو از زباله است. مدت زیادی از زمانی که این شهر متمول و به لحاظ تجاری پر رونق و به لحاظ قومی متنوع بود، نگذشته است.
سقوط این شهر بندری از آغاز دهه ۱۹۸۰ با جنگ ایران و عراق آغاز شد. در آن زمان هزاران نفر مجبور به فرار از این شهر شدند. پس از آن تحریم‌ها و جنگ آمریکا علیه عراق آسیب باز هم بیشتری به این شهر وارد آورد.   
در سال‌های اخیر دولت عراق بیش از هر چیز در حال جنگ علیه نیروهای تروریستی "دولت اسلامی" بوده و خرسند از اینکه توانسته در جنوب عراق سربازگیری کند و به جبهه‌های جنگ گسیل دارد. در نتیجه انرژی و نیرویی برای رسیدگی به خدمات عمومی و وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور وجود نداشته است.
در حالیکه بصره از نبود امکانات رفاهی و اجتماعی در رنج است، بغداد هنوز هم از زمان انتخابات ماه مه گذشته نتوانسته تصمیمی برای تشکیل دولت جدید این کشور بگیرد.
حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، در ماه ژوئیه پس از تظاهراتی در اعتراض به وضعیت خدماتی و رفاهی در بصره وعده داد که میلیاردها دلار را صرف بهبود وضعیت بصره کند. اما دو ماه از آن وعده‌ها گذشته و حرکتی در جهت بهبود وضعیت این شهر انجام نشده است.
برخی کارشناسان امور عراق معتقدند که برنده این قضیه مقتدی صدر، روحانی شیعه، بوده که به دلیل انتقادش به فساد در عراق موفق به جذب طرفدارانش شده است.
مقتدی صدر که با سرسختی علیه اشغال عراق توسط آمریکا هم مقاومت می‌کرد، در سال ۲۰۱۶ تظاهرات ضد فساد را در بغداد در منطقه سبز ۱۰ کیلومتر مربعی به راه انداخت که رفت و آمد به آن برای مردم عادی ممنوع بود و در آن پارلمان عراق، وزارتخانه‌ها، سفارتخانه‌ها و ویلاهای رهبران عراقی واقع شده بودند. در آن تظاهرات معترضان پارلمان را اشغال کردند. به نظر می‌رسد که اعتراض به فساد و بیکاری و نبود خدمات شهری مخرج مشترک حرکات اعتراضی در بصره و بغداد باشد.
از روز دوشنبه ۱۲ شهریور تا کنون دست‌کم ۱۰ تن از معترضان در بصره در درگیری‌ با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، از جمله سه نفر که پنج‌شنبه شب پس از پرتاب کوکتل مولوتف و آتش زدن ساختمان‌های دولتی و دفاتر شبه نظامیان شیعه در شهر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جانشان را از دست دادند.
همچنین معترضان در هفته‌های اخیر در بیرون تاسیسات نفتی بصره در اعتراض به بیکاری دست به تظاهرات زده‌اند.
حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، کمیته‌ای را مامور بررسی تظاهرات خشونت‌آمیزی کرده که نشانه‌ای دال بر فروکش کردنش به چشم نمی‌خورد.
رئیس موقت پارلمان عراق نیز با نظر به خشونت روزهای اخیر در این کشور دستور تشکیل نشستی اضطراری را برای روز شنبه ۱۷ شهریور صادر کرد.
دویچه وله