به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۱۰، ۱۳۹۷

کاهش چشم‌گیر صادرات نفت ایران و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی

تحلیلگران سقوط صادرات نفتی ایران را پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی آمریکا در اوایل نوامبر تأیید می‌کنند.
رویترز گزارش می‌دهد که صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه اوت برای نخستین بار از آوریل سال ۲۰۱۷ به زیر ۷۰ میلیون بشکه افت خواهد کرد. به موازات کاهش صادرات نفت ایران، تازه‌ترین گزارش‌ها از ادامه افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه خبر میدهند. قیمت هر بشکه نفت برنت روز پنجشنبه ۳۰ اوت/ ۸ شهریور به ۵۴‚۷۷ دلار رسید که بالاترین قیمت طی یکماه‌ونیم گذشته بوده است. در همین حال نفت سبک موسوم به "دَبلیو.تی.آی" آمریکا در بازار"نیمِکس" نیویورک، ۸۷‚۶۹ دلار یعنی در حدود ۷۰ دلار در هر بشکه معامله شد.


تحلیگران بازار نفت، دلیل افزایش قیمت را نگرانی بازار از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران می‌دانند. آنان می‌گویند با نزدیک شدن به ۴ نوامبر و زمان اجرایی‌شدن تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت و گاز ایران، نگرانی بازار افزایش خواهد یافت.
"جیم ریتربوش" رئیس شرکت "ریتربوش اند آسوشیتس"، در یادداشتی اعلام کرد: «صادرات نفت ایران بسیار سریع تر از آنچه انتظار می‌رفت، سقوط کرده است». این درحالی است که دولت آمریکا از روز ۴ نوامبر تحریم‌های مربوط به بخش نفت و گاز ایران را ازسر خواهد گرفت.
به گفته "رویترز"، گزارش داده‌های اولیه نشان می‌دهد که کل حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه اوت نمی‌تواند از میزان ۶۹ میلیون بشکه یا معادل روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه عبور کند. این درحالی است که صادرات نفت و معیانات گازی ایران در ماه آوریل تقریباً به ۹۳ میلیون بشکه یا روزانه بیش از ۳میلیون بشکه رسیده بود.
"جیوانی استانوو" تحلیگر بانک سویسی "یو بی اس"، با توجه به کنترل ماهواره‌ای از بارگیری تانکرها از مبدأ ایران به کشورهای خریدار نفت و معیانات گازی، سقوط صادرات ایران پیش از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی آمریکا در اوایل نوامبر را تأیید می‌کند. این تحلیلگر برآورد می‌کند که صادرات نفت و معیانات گازی ایران در پایان ماه سپتامبر به نسبت ماه آوریل در حدود یک میلیون بشکه در روز سقوط خواهد کرد.
صادرات نفت خام و معیانات گازی ایران پس ازآنکه دونالد ترامپ در ماه مه گذشته اعلام کرد که آمریکا از توافق اتمی وین خارج می شود و تحریم‌های آمریکا مجدداً علیه ایران برقرار می‌شود، روند کاهشی را طی کرده است.
متوسط صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی ایران در ماه ژوئن گذشته حدود ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار بشکه بوده است.
طبق آمار رسمی شرکت ملی نفت، ایران در ماه ژوئن ۲۰۱۸ در حدود ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام و ۳۳۰ هزار بشکه میعانات گازی صادر کرده است.
"رویترز" می نویسد، شرکت ملی نفت ایران بهای نفت خام را برای تشویق خریداران کم کرده است که بزرگترین تخفیف از سال ۲۰۰۴ تاکنون توصیف شده است. 
درحالی که بانک‌ها و شرکت‌های بیمه معاملات نفت ایران را از مدتی قبل تعلیق کرده‌اند، مشتریان اصلی نفت ایران از میزان خرید از این کشور کاسته‌اند.
رادیو فرانسه