به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۲۲، ۱۳۹۸

رئیس جمهور ایران: کشور در شرایط عادی نیست

حسن روحانی: اگر رئیس جمهور دیگری در آمریکا بود مذاکره می‌کردیم
روحانی: سخت ترین روزها را می گذرانیم!
بی بی سی: حسن روحانی می گوید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان که برای‌بودجه و اداره کشور لازم است را از کجا بیاوریم
یک سال پس از شروع تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه ایران، حسن روحانی رئیس جمهور گفته است 
"کشور در یک شرایط عادی نیست و شرایط سخت و پیچیده‌ای داریم".

آقای روحانی که در کرمان سخنرانی می‌کرد گفته "وقتی کشور با مشکلات فروش نفت مواجه می‌شود چگونه باید کشور را اداره کنیم؟ از ابتدای انقلاب تاکنون برای فروش نفت و حرکت یک کشتی نفتکش این گونه مشکل نداشتیم".

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بهار سال گذشته از توافق هسته ای موسوم به برجام خارج شد و تمامی تحریم‌های رفع شده با این توافق به همراه مجموعه ای از تحریم های تازه را علیه ایران اعمال کرده است.

ایران در تحریم؛ سقوط آزاد نفتی و امید به رشد صفر درصدی
مقام های ایران از جمله حسن روحانی در ماه های گذشته از کم تاثیر بودن تحریم ها بر اقتصاد ایران می گفتند اما حالا رئیس جمهور گفته است که در شرایطی که صادرات نفت تحریم شده، اداره کشور دشوار شده است.

آقای روحانی گفته: "سالانه حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای اداره کشور در خزانه نیاز است، بالاترین مالیاتی که پیش‌بینی می‌شود سال آینده بتوانیم بگیریم ۱۵۰هزار میلیارد تومان است، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر که برای‌بودجه لازم است را از کجا بیاوریم؟ درآمد اصلی که کشور را اداره می‌کند پول‌ نفت است".

پیش از شروع مجدد تحریم های ایالات متحده، صادرات نفت ایران روزانه به حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسیده بود اما پس از آغاز دوباره تحریم تخمین زده می شود که صادرات نفت ایران به زیر هشتصدهزار بشکه در روز سقوط کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که فروش نفت ایران حتی از دوران جنگ ایران و عراق هم کمتر شد و تهدید آمریکا که گفته بود فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند، کم و بیش عملی شده است.

حشمت الله فلاحت‌پیشه یکی از نمایندگان مجلس ایران، اخیرا گفته است که صادرات نفت، به یک بیستم کاهش یافته که به معنی کاهش صادرات به ۱۴۰ هزار بشکه نفت در روز است.

صادرات نفت ایران
ژانویه ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹
منبع: شرکت کپلر

به دلیل تحریم های بانکی، ایران برای برگرداندن پول همین میزان صادرات نفت هم با مشکلات جدی رو به رو است.

یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، ایران اعلام کرد که برخی از تعهدات خود در اجرای این توافق را کاهش می‌دهد.

ایران تاکنون در چهار مرحله هر دو ماه یکبار برخی از اقداماتی را که بر اساس برجام موظف به اجرا بود به حالت تعلیق درآورده و هدف ازاین کار را تشویق کشورهای اروپایی به حل مشکل صادرات نفت و دریافت عواید مالی آن موکول کرده است.

در چهارمین گام کاهش تعهدات، ایران غنی سازی اورانیوم در مرکز اتمی فردو را از سرگرفته است. کشورهای اروپایی این اقدام ایران را "نگران" کننده خوانده و درباره ادامه غنی سازی در فردو و کاهش تعهدات اتمی که نقض توافق اتمی محسوب می شود به ایران هشدار داده است.

مطابق متن برجام در صورت نقض این توافق از سوی ایران، طرف ها می توانند در نهایت همه تحریم های سازمان ملل را مجددا بر ایران اعمال کنند.

ایران اعلام کرده که در صورت بازگشت تحریم های سازمان ملل، در دکترین هسته‌ای خود تجدید نظر می کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی همچنین با اشاره به سفر اخیر خود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «شرایط طوری بود که باید به رئیس جمهور آمریکا اعتماد می‌کردیم که کار بسیار سختی بود، شاید اگر رئیس جمهور دیگری در امریکا بود این کار تا اول مهرماه انجام و تمام می‌شد.»

پیش از سفر حسن روحانی به نیویورک و در جریان این سفر امانوئل مکرون تلاش بسیاری کرد برای برقراری تماس مستقیم میان او و رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اما تلاشش ناکام ماند.


نشریه «نیویورکر»، روز دوشنبه ۸ مهر، در گزارشی نوشته بود با این‌که رئیس‌جمهوری فرانسه مقدمات تماس تلفنی سه‌جانبه با همتایان ایرانی و آمریکایی خود را در نیویورک فراهم کرده بود حسن روحانی از اتاق خود در هتل بیرون نیامد.

بی بی سی / رادیو فردا