به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۲۱، ۱۳۹۸

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

در یک سایت اعلام نشده در ایران ذرات اورانیوم پیدا شد 
گمان می‌رود منظور آژانس از محل اعلام نشده‌ای که ذرات اورانیوم در آن پیدا شده سایت تورقوز آباد است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن را افشا کرده بود
بی بی سی - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذرات اورانیوم را در یک سایت اعلام نشده در ایران پیدا کرده است.

در این گزارش محرمانه که بی‌بی‌سی نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده آمده است که آژانس کشف کرده ذرات طبیعی اورنیوم از طریق عامل انسانی به محلی آورده شده که ایران آن را از قبل اعلام نکرده بود.

گمان می‌رود اشاره آژانس به سایت تورقوزآباد است که سال گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد آن را افشا کرد.

ایران تاکنون به این گزارش واکنشی نشان نداده است اما قبلا گفته بود که این محل یک مرکز شستشوی فرش است و هیچ عمل پنهانی ای در آن صورت نمی گیرد.

گزارش آژانس اتمی سازمان ملل می گوید که بازرسان این نهاد "اورانیوم طبیعی با منشا فعالیت انسانی را در نقطه ای که ایران به آژانس اعلام نکرده بود یافته اند."

این گزارش می افزاید: "ضروری است که ایران به تعامل با آژانس برای حل این موضوع در اسرع وقت ادامه دهد."

سه مقام ارشد اسرائیلی پنجشنبه هفته پیش در کنفرانسی خبری گفتند که بازرسان آژانس پیشتر در سال جاری از تورقوزآباد بازدید کرده و از آنجا نمونه برداری کرده بودند.

مقام های اسرائیلی ادعا کردند آزمایش ها نشان داد که در این مرکز اورانیوم ذخیره شده بود، اما نه در شکلی که هنوز برای ساخت تسلیحات قابل استفاده باشد. گزارش آژانس می گوید این اورانیوم غنی شده نبود.

نخست‌وزیر اسرائیل در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ نقشه‌ای از تهران و عکسی از ساختمانی در تورقوزآباد، در جنوب تهران از توابع بخشداری کهریزک شهرستان ری را نشان داد و گفت این تصاویر مکان تاسیسات سرّی جدیدی در ایران را نشان می‌دهد. آقای نتانیاهو در نطق خود مدعی شد ایران یک انبار مواد و تجهیزات اتمی در این روستا دارد که تا کنون مخفی بوده است.

وزارت امور خارجه ایران در آن زمان سخنان آقای نتانیاهو را "دروغ، نسنجیده و بی محتوا" خواند و عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران هم گفت که به باور او "عده‌ای نتانیاهو را سر کار گذاشته‌اند."

تورقوزآباد (طرقوزآباد یا دوقوزآباد) که هم اکنون شهرک فاطمیه نامیده می‌شود (و از آن به عنوان بهاران هم یاد می‌شود)، با وسعتی حدود ۱۴ هکتار، در ۲۰ کیلومتری تهران واقع شده است.

آقای نتانیاهو همچنین در ماه سپتامبر امسال گفت که مقام های ایرانی سایت تورقوزآباد را پاکسازی کرده اند.

او گفت: "روی آن سنگ ریختند تا رد آن را پنهان کنند. اما نتوانستند. آژانس بین المللی انرژی اتمی رد اورانیومی که ایران در این سایت ها مخفی کرده بود را پیدا کرد. این نقض مستقیم ان پی تی، پیمان منع اشاره (سلاح های هسته ای) است."

اما محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ادعاهای اسرائیل را رد کرد و در توییتی نوشت: "صاحب سلاح های واقعی اتمی در ارتباط با یک سایت به ادعای او 'تخریب شده' در ایران فریاد گرگ گرگ سر می دهد."

تایید از سرگیری غنی‌سازی در فردو
آژانس همچنین تأیید کرده که ایران غنی‌سازی را در سایت فردو و در سطحی بیش از آنچه در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اعلام شده بود، آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز در گزارش آژانس آمده است که "از روز ۹ نوامبر ۲۰۱۹، ایران مشغول غنی سازی اورانیوم در این مرکز (فردو) بوده است."

براساس این گزارش ایران همچنین شمار کمی سانتریفیوژهای آی آر-۸، آی آر-۸بی، آی آر-۹ و آی آر-اس را نصب کرده است.

وزرای خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا عصر دوشنبه در بیانیه مشترکی گفتند که "شدیدا نگران" غنی سازی در فردو هستند.

آنها گفتند: "اکنون حیاتی است که ایران تعهدات خود براساس برجام را رعایت کند و در همکاری با سایر شرکای برجام برای کاهش تنش ها بکوشد."

اخیرا حسن روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرده بود که در چهارمین گام کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در توافق هسته ای برجام، گازدهی به سانتریفوژهای فردو از روز چهارشنبه پانزدهم آبان آغاز می شود.

این اقدام، با مخالفت و انتقاد طرف‌های غربی باقیمانده در توافق هسته ای روبرو شده است.

بعد از آن که آمریکا از این توافق خارج شد و تحریم‌ها را برگرداند، ایران گام به گام تعهدات هسته ای اش را کاهش داده‌ است.

اشاره آلمان به بازگشت تحریم ها
در تحولی دیگر در روز دوشنبه وزیر خارجه آلمان گفته است که آلمان، بریتانیا و فرانسه باید برای بررسی گام هایی در جهت بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران در ارتباط با نقض برجام آماده باشند.

ایران هفته پیش غنی سازی اورانیوم با خلوص کم را در سایت هسته ای فردو شروع کرد که با واکنش منفی سایر اعضای باقی مانده برجام روبرو شد.

ایران می گوید در واکنش به خروج آمریکا از برجام و تامین نشدن منافعش براساس توافق این گام ها را برمی دارد. این کشور چند ماهی است شروع به کاهش تعهداتش در توافق کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز هایکو ماس دوشنبه در بروکسل گفت: "ایران در نهایت باید به تعهداتش برگردد. در غیر این صورت حق ما برای استفاده از کلیه سازوکارهای پیش بینی شده در توافق (برای بازگشت تحریم ها) محفوظ است."

'سخت تر و سخت تر'

بنابه این گزارش فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت با امضاکنندگان توافق در تماس است تا در مورد گام بعدی تصمیم گیری شود.

او گفت که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه در مورد تحریم صحبت نکردند اما نجات توافق "سخت تر و سخت تر می شود".

به گفته او کمیسیون برجام، که امضاکنندگان در چارچوب آن درباره مشکلات توافق بحث می کنند، ممکن است در روزهای آینده جلسه ای داشته باشد.

هر یک از امضاکنندگان می تواند با کمک این سیستم فرآیند حل اختلاف را شروع کند که یکی از نتایج احتمالی آن بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران است.