به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۱۱، ۱۳۹۸

پمپئو معافیت همکاری هسته‌ای با ایران را تمدید کرد؛

تصمیم جدید برای تحریم بخش عمرانی مرتبط با سپاه

وزیر خارجه آمریکا ضمن تمدید معافیت همکاری شرکت‌های خارجی در تاسیسات هسته‌ای ایران، از تصمیمات جدیدی برای تحریم بیشتر و اعمال محدودیت بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خبر داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه نهم آبان در بیانیه‌ای اعلام کرد مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به اعمال محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد. در این بیانیه تصریح شده است که چنین تصمیمی به حفظ نظارت‌‌ها بر روی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی کمک می‌کند و از خطر تولید سلاح هسته‌ای می‌کاهد.

این بیانیه همچنین تاکید می‌کند که تمدید معافیت‌های هسته‌ای طبق برجام این امکان را هم فراهم می‌کند که توانایی ایران برای کوتاه کردن زمان ساخت سلاح اتمی کاهش یابد.

این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌دهد دیگر کشورهایی که هنوز به برجام متعهد هستند از جمله روسیه، چین و همچنین اتحادیه اروپا در سه سایت هسته‌ای فردو، اراک و نیروگاه اتمی بوشهر، به همکاری خود با ایران ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌یابد و جمهوری اسلامی به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

تصمیم تحریم‌های جدید

مورگان اورتگاس تاکید کرده است وزیر خارجه مصمم به اجرای قوانین در شناسایی ساخت و سازهای تحت کنترل سپاه پاسداران و همچنین عدم دسترسی آن به مواد استراتژیک مورد نیاز در برنامه‌های هسته‌ای، نظامی، یا موشکی بالیستیک است، و جزئیات این محدودیت ها را در بیانیه دیگری شرح داده است.

در این بیانیه خاطر نشان شده است ایالات متحده همچنان به مذاکره برای اطمینان حاصل کردن از عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند است و تا زمانی که رژیم جمهوری اسلامی دیپلماسی را رد می کند و برنامه هسته‌ای اش را توسعه می‌دهد، فشار اقتصادی و انزوای سیاسی آن تشدید خواهد شد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه دیگری به یافته‌های وزیر خارجه که با مشورت وزیر خزانه‌داری به دست آمده اشاره کرده و گفته بخش عمرانی ایران مستقیم یا غیرمستقیم تحت کنترل سپاه است و دولت آمریکا مصمم به جلوگیری از دسترسی آن به مواد و تجهیزات لازم جهت پیشبرد برنامه‌هایش است.

معافیت‌های هسته‌ای

ده مرداد امسال، ایالات متحده اعلام کرد معافیت‌های همکاری هسته‌ای ایران را برای ۹۰ روز دیگر تمدید کرده است.

ابتدای تیرماه، تام کاتن، مارکو روبیو، و تد کروز، سه سناتور جمهوریخواه، در نامه‌ای به پرزیدنت دونالد ترامپ درخواست کرده بودند با توجه به اعلام نقض محدودیت‌های انبار غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، ایالات متحده واکنش نشان داده و تمامی معافیت‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای در قالب برجام را لغو کند.

همچنین آبان ماه امسال، سناتور تد کروز و سناتور لیندزی گراهام دو تن از سرسخت‌ترین نمایندگان مخالف برجام در سنای آمریکا، طرحی را تنظیم کرده‌اند اجازه نمی‌دهد این معافیت‌ها توسط رئیس جمهوری ایالات متحده تمدید شوند.

دولت پرزیدنت ترامپ، به رغم خروج از توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با ایران، روز ۳۱ ژوئیه سال جاری این معافیت‌ها را برای ۹۰ روز دیگر تمدید کرد. آمریکا بهار سال گذشته رسما از این توافق خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگرداند.

پرزیدنت ترامپ اردیبهشت ۱۳۹۷ با این استدلال که جمهوری اسلامی با ادامه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای، برنامه موشکی بالیستیک، و حمایت از تروریسم روح برجام را نقض می‌کند، از آن توافق خارج شد و خواستار مذاکره برای توافق جدید شد.