به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۱۲، ۱۳۹۸

نافرمانی مدنی عمومی و بسته شدن اغلب خیابان‌ها در بغداد

به گزارش رسانه‌های داخلی به نقل از منابع امنیتی روز یکشنبه تظاهر کنندگان با طرح خواسته‌های مربوط به نافرمانی مدنی عمومی ، اکثر خبابانها بغداد را بستند. 


سومر نیوز به نقل از یک منبع اگاه گزارش داد که تظاهر کنندگان صبح روز یکشنبه اکثر خیابان‌های بغداد و جاده های واقع در غرب پایتخت را بستند تا از این طریق مانع رفت و آمد شوند.

این منبع افزود اغلب جاده‌های اصلی مانند بزرگراه الشعله ، پل البنوک ، پل منطقه الشعب ، جاده شهرداریها بسمت منطقه زیونه و ورزشگاه الشعب و خروجی های شهر الصدر و بزرگراه الدوره از سمت جدید بغداد بسته شدند.

با ورود موج دوم تظاهرات عراق به هفته دوم خود ، فعالان بغداد از صبح شنبه مردم را به اعتصاب عمومی از روز یکشنبه تا اطلاع ثانوی دعوت کردند که علی رغم وجود نگرانی‌ها در خصوص اعمال خشونت از سوی حاکمیت در صورت بسته شدن ادارات دولتی وسازمان‌های عمومی، با واکنش مثبت تظاهر کنندگان مواجه شد.

اصرار وزارت آموزش و پرورش برای باز نگه داشتن مدارس
وزارت آموزش و پرورش با پیشی گرفتن از اخبار مربوط به اعتصاب عمومی ، تاکید کرد که روز یکشنبه روز کاری رسمی کشور است .

در بیانیه وزارت آموزش و پرورش از تمامی ادارات کل این وزارتخانه خواسته شده تا نسبت به استمرار عادی روز کاری ، پایبندی و تعهد داشته باشند.
این در حالی است که فعالان در بیانیه‌های متعدد که در میان روزنامه نگاران و پایگاه‌های شبکه اجتماعی توزیع شد، تاکید کردند تا تحقق کامل خواسته‌ها ، هیچ گونه عقب‌نشینی از عرصه اعتراضات در کار نخواهد بود.

در این بیانیه‌ها از کارمندان بخش دولتی و خصوصی خواسته شده با دست زدن به اعتصاب عمومی در روز یکشنبه تا محقق شدن خواسته‌ها از تظاهر کنندگان حمایت کنند .

سندیکای معلمان با انداختن مسئولیت کشته شدگان و مجروحان تظاهرات به گردن مسئولان سه گانه کشور ، ادامه اعتصاب عمومی تا روز پنجشنبه اینده را اعلام کرد .

تاخیر در تخلیه محموله‌های غذائی در اثر اعتراضات
از سوی دیگر هاشم محمد هاشم العانی وزیر بازرگانی عراق روز یکشنبه اعلام کرد ادامه تظاهرات منجر به تاخیر در تخلیه بسیاری از محموله‌های برنج و غذا در بندر ام قصر شده است .

به گفته خبرنگار العربیه روز یکشنبه درگیرهای تازه‌ای میان معترضان و نیروهای امنیتی در روی پل السنک در بغداد اتفاق افتاد شد که در آن از گاز اشک آور برای متفرق کردن تظاهر کنندگان استفاده شد .

به گفته وی نیروهای امنیتی عراق مبادرت به شلیک چندین گلوله گاز اشک اور در نزدیکی پل الجمهوریه کردند .این در حالی است که درگیرها میان نیروهای امنیتی و تظاهر کنندگان در منطقه الشطره در شمال ناصریه از سر گرفته شد .شهر بصره نیز شاهد تظاهرات شبانه علیه دخالت‌های ایران در عراق بود .

همچنین در ناصریه میدان الحبوبی در مرکز شهر ناصریه ،مرکز استان ذی قار ( جنوب شرقی عراق ) برای نهمین روز متوالی صحنه از سر گیری تظاهرات بود که ده‌ها تن از مردم در ان مشارکت داشتند .

به گفته رعد سالم فعال مدنی به العربیه :«تا زمانیکه خواسته ما در خصوص برکناری دولت متحقق نشود ، حاضر به ترک این میدان نیستیم » .

به گفته منابع امنیتی و پزشکی عراق در تظاهرات بغداد ، یک نفر کشته و 91 تن نیز زخمی شدند.

هزاران تن از مردم عراق شنبه گذشته در مرکز بغداد تجمع کرده وانبوهی از آنها در نزدیکی پل الجمهوریه و میدان التحریر و اطراف ان حضور داشتند.

بر اساس گزارش‌ها تظاهر کنندگان به هدف مقابله با گاز های اشک اور که باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم در روزهای گذشته شده مبادرت به زدن خاکریزی بارتفاع بیش از 4 متر بروی پل الشهیر منتهی به منطقه الخضراء کردند.

هزاران عراقی بعد از ظهر روز گذشته به سوی مرکز شهر بغداد به راه افتادند تا به اعتراضات خود علیه دولت ادامه دهند.

تظاهر کنندگان در بخش‌هایی از پل جمهوری و میدان التحریر و اطراف آن تجمع کرده و علیه حکومت به گفته آنها «فاسد و ناکارآمد» شعار دادند.

معترضین همچنین برای جلوگیری از اصابت نارنجک‌های گاز اشک آور که طی روزهای گذشته باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از تظاهر کنندگان شد، بر روی پل جمهوری منهی به منطقه «الخضراء» سدی از آجر و بلوک‌ به بلندی چهار متر ایجاد کردند تا مانع اصابت مستقیم نارنجک‌های گاز اشک آور به جسد معترضان شود.

در بصره جنوب عراق نیز اعتراضات از روز شنبه بار دیگر از سر گرفته شد. به طوری که صدها تن از تظاهرکنندگان به سوی جاده منتهی به بند ام قصر راهپیمایی کرده و علیه فساد دولت شعار دادند.

تظاهرات همچنین در شهرهای ناصریه ، مرکز استان ذی قار (جنوب شرقی عراق) برای نهمین روز در میدان «الحبوبی» در مرکز شهر از سر گرفته شد صدها نفر در مرکز شهر تجمع کرده و علیه آنچه که «دولت فاسد» نامیدند شعار دادند.

منبع: دبی-العربیه.نت فارسی