به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۱۳، ۱۳۹۸

وزارت خارجه آمریکا: ایران به حمایت از تروریسم ادامه می‌دهد

وزارت خارجه آمریکا در گزارش "تروریسم در سال ۲۰۱۸" اعلام کرد که ایران "همچنان به حمایت از تروریسم ادامه می‌دهد." آمریکا می‌گوید، ایران در سال ۲۰۱۸ بیش از یک میلیارد دلار صرف تأمین مالی گروه‌های نیابتی خود کرده است.

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا با موضوع "تروریسم" که  روز جمعه ۱۰ آبان (اول نوامبر) منتشر شد ایران بار دیگر به حمایت از تروریسم و تهدید امنیت در جهان متهم شده است.

ناتان سیلز، هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری بعد از انتشار  گزارش "تروریسم در سال ۲۰۱۸"  ایران را  "بدترین حامی تروریسم در  جهان" خواند.

سیلز اضافه کرد، در سال ۲۰۱۸ تهران به تروریست‌های شبکه القاعده اجازه داد در ایران فعالیت کرده، زمینه اعزام نیرو و ارسال پول به مناطق درگیر در افغانستان و سوریه را فراهم کنند. 

او در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدهای تروریستی ایران در آستانه سالگرد اجرایی شدن تمامی تحریم‌ها بعد از خروج آمریکا از توافق اتمی، گفت: «ما می‌دانیم که جمهوری اسلامی همواره از تروریسم برای گسترش نفوذ بدخواهانه خود در جهان استفاده کرده و همیشه از این تهدیدها آگاه بوده است و ما در جهت مقابله با آن اقدام می‌کنیم.»

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش ایران را در کنار کره شمالی‌، سودان و سوریه در فهرست کشورهای "حامی تروریسم دولتی" قرار داده است.

در گزارش با استناد به وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته می‌شود که ایران در سال ۲۰۱۸  بیش از یک میلیارد دلار برای تأمین مالی گروه‌های تروریستی که به صورتی نیابتی در منطقه عمل می‌کنند خرج کرده است. 

به طور مشخص از حزب‌الله لبنان و گروه‌‌‌‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی که در فهرست تروریستی آمریکا قرار دارند به عنوان گروه‌های مورد حمایت ایران یاد شده است. 

برایان هوک، رئیس "گروه اقدام ایران" در وزارت خارجه آمریکا یک روز قبل از انتشار این گزارش در گفت‌وگویی تلویزیونی با شبکه العربیه از صرف "۱۶میلیارد دلار" از سوی ایران برای گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایتش در سوریه و عراق خبر داده بود.

تحریم‌های تازه

آمریکا به‌تازگی تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده که از جمله حوزه عمران، ساخت‌وساز و صدور مصالح و مواد خام معینی را در بر می‌گیرد که هدف از آن مانع‌تراشی برای فعالیتهای سپاه پاسداران ایران است.

ناتان سیلز، هماهنگ‌کننده مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری یادشده در مورد اقدامات سپاه در عراق و لبنان گفت، آمریکا می‌داند که به دلیل تحریم‌های این کشور علیه ایران و نیروهای نیابتی آن "تشکیلات تروریستی ایران" با مشکلات عمده مالی مواجه شده است.

وزارت خارجه آمریکا ایران را به حمایت تجهیزاتی از شورشیان شبه‌نظامی حوثی در یمن متهم کرده و گفته است، ایران این گروه را تسلیح می‌کند تا عربستان سعودی و امارات متحده عربی را هدف قرار دهند. 

سیلز همچنین گفته است، تهدید ایران محدود به خاورمیانه نمی‌شود و جهانی است.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش خود از ایران به عنوان رژیمی نام برده که بی‌وقفه در فعالیت‌های تروریستی دخیل بوده است.

ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده و گفته است که حضورش در کشورهایی مانند عراق، لبنان و سوریه در راستای "مقابله با تروریسم" است و به شورشیان یمن تنها به شکل معنوی یاری میرساند. 

دویچه وله فارسی