به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۱۷، ۱۳۹۸

نورعلی تابنده، سرسلسله دراویش گنابادی، به بیمارستان مهر تهران منتقل شد.

نورعلی تابنده، قطب درویشان گنابادی در بیمارستان مهر تهران
نورعلی تابنده، سرسلسله دراویش گنابادی، در پی وخامت حال و ضعف شدید جسمانی به بیمارستان مهر تهران منتقل شد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سرسلسله دراویش گنابادی که از روز پنجشنبه ۹ آبان در حمایت از دراویش زندانی و در اعتراض به وضعیت درمان آنها در زندان‌ها از خوردن غذا و دارو امتناع کرده بود، روز سه‌شنبه ۱۴ آبان در پی وخامت حال و ضعف شدید جسمانی به بیمارستان مهر منتقل شد.

علیرضا روشن، یکی از مدیران وبسایت خبری مجذوبان نور، نیز در گفتگو با صدای آمریکا این خبر را تایید کرده است.

بر اساس این گزارش پس از انتقال آقای تابنده به بیمارستان، روز چهارشنبه ۱۵ آبان شماری از دراویش گنابادی برای پیگیر وضعیت جسمانی و سلامت این قطب دروایش گنابادی در بیمارستان مهر جمع شدند.

پیش از این آقای روشن به صدای آمریکا گفته بود که ۷۱ درویش گنابادی زندانی به همراه تعدادی از دراویش خارج از زندان نیز از روز یکشنبه ۱۲ آبان در اعتراض به وضعیت موجود دراویش و در پی امتناع نورعلی تابنده سرسلسله دراویش گنابادی از خوردن غذا و دارو دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

این دراویش زندانی با آغاز اعتصاب خود از آقای تابنده خواسته بودند که به امتناع از خوردن غذا پایان دهد و خواسته دیگر آنها رفع نگاه امنیتی به سوی دروایش گنابادی، بازکردن حسینیه امیر سلیمانی تهران و رفع محدودیت از آقای نورعلی تابنده برای دیدار با دوست داران خود به صورت آزادانه بوده است.

۱۴ بهمن‌ سال ۹۶ در پی حضور گسترده نیروهای امنیتی و لباس شخصی در گلستان هفتم مقابل خانه نورعلی تابنده، سر سلسله دراویش گنابادی، سلسله درگیری‌هایی میان نیروهای امنیتی و یگان ویژه با دراویش گنابادی حاضر در گلستان هفتم اتفاق افتاد که در پی آن چند مأمور پلیس و عضو بسیج کشته، و صدها درویش گنابادی به شدت مضروب و بازداشت شدند.

منابع نزدیک به دروایش گنابادی می‌گویند شمار دراویش زندانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند به ۷۲ نفر رسیده است. همزمان گزارش‌ها حاکی است نورعلی تابنده، قطب درویشان گنابادی به بیمارستان منتقل شده است.

گزارش‌ها حاکی است ۶۹ نفر از دراویش مرد در زندان فشافویه و سه زن در زندان اوین به اعتصاب غذا کرده‌اند.

دراویش معترض می‌گویند رفت و آمدها به حسینیه امیرسلیمانی (محل گردهمایی دراویش) و همچنین ملاقات‌های منظم هفتگی در خانه آقای تابنده به شدت محدود شده است.

اکنون علیرضا روشن که از مدیران سایت مسدود شده مجذوبان نور است، می‌گوید "مشخص نیست فایل‌های صوتی منتسب به آقای تابنده که اخیرا منتشر شده، در چه شرایطی اخذ شده و آقای تابنده چرا از خوردن غذا امتناع می‌کند".

در این فایل‌های صوتی، آقای تابنده از دراویش گنابادی که در حادثه یکم اسفند سال ۱۳۹۶ حضور داشتند به شدت انتقاد می‌کند.

این در حالی است که یک هفته پیش اعلام شد نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی در اعتراض به محدودیت‌های اعمال شده بر دیدارهای هفتگی‌اش با دراویش و همچنین وضعیت دراویش زندانی از غذا خوردن امتناع کرده است.

تجمع صدها نفر از دراویش گنابادی در مقابل منزل نورعلی تابنده، قطب دراویش، در زمستان سال ۱۳۹۶ به درگیری با پلیس منجر و به خشونت کشیده شد. در پی این تجمع، شمار زیادی از دراویش گنابادی بازداشت شدند.

تجمع دراویش در روز دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به دستگیری یکی از اعضای این گروه در شمال تهران با برخورد نیروهای امنیتی به درگیری‌هایی منجر شد که تا صبح سه‌شنبه ادامه داشت.

این درگیری‌ها منجر به کشته‌شدن دو بسیجی و سه مامور انتظامی و بازداشت شدن صدها نفر از دراویش گنابادی شد که تعداد زیادی از آنها بر اثر ضرب و شتم زخمی شدند. محمد ثلاث یکی از دراویش هم به اتهام قتل سه مامور انتظامی اعدام شد.

در طول یک سال گذشته بارها اخبار و گزارش‌هایی از بدرفتاری با دراویش در زندان‌های مختلف ایران منتشر شده است.

صدای آمریکا / بی بی سی