به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۱۷، ۱۴۰۲

پیرو ارزیابی‌ها بایدن و ترامپ از نو دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری خواهند بود

 

بر اساس برآوردها جو بایدن و دونالد ترامپ از نو رقیب یکدیگر در انتخابات ریاست جمهوری خواهند بود.

در جریان انتخابات مقدماتی معروف به "سه‌شنبه بزرگ" نمایندگان حزب جمهوری‌خواه آمریکا در ویرجینیا و دیگر ایالات این کشور حمایت خود را از نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده اعلام کردند. همۀ داده‌ها گواهی می‌دهند که در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو بار دیگر جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، رقیب یکدیگر برای راهیابی به کاخ سفید خواهند بود.

همزمان وال‌استریت جورنال خبر داد که نیکی هیلی رقیب اصلی دونالد ترامپ در انتخابات درونی حزب جمهوری‌خواه به کارزار انتخاباتی خود خاتمه داد و با این تصمیم به نامزدی ترامپ از سوی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قطعیت بخشید. دونالد ترامپ که تاکنون از حمایت ۸٩۳ نمایندگی حزب جمهوری‌خواه برخوردار شده قادر است در  میانۀ ماه جاری این رقم را به بیش از ۱٢۱۵ نمایندگی برساند. در قیاس با رقیب اصلی خود، نیکی هیلی، در حزب جمهوری‌خواه، ترامپ موفق شد حمایت بیش از ٧٠ درصد نمایندگان حزبی در ایالات بسیار محافظه‌کار را به دست آورد. در ایالات تگزاس و کالیفرنیا، ترامپ همچنین توانسته آرای بیشتری از نمایندگی‌های حزب جمهوری‌خواه را از آن خود کند.


با این حال، این موفقیت‌ها ضعف‌های دونالد ترامپ را نه پنهان می‌کنند نه جبران : بخش قابل توجه‌ای که از نامزدی نیکی هیلی در رقابت‌های درون حزبی حمایت کردند، حاضر نیستند که در نوامبر آینده به سود دونالد ترامپ رأی بدهند.


روحیات و شخصیت ویژه دونالد ترامپ، اتهامات و پرونده‌های متعدد قضایی و همچنین دیکتاتورمنشی او، مخالفت با نامزدی وی را در درون حزب جمهوری‌خواه تشدید کرده است. در این حال، ضعف‌ها و کهولت سن جو بایدن نیز از نظر رأی‌دهندگان آمریکایی پنهان نمانده‌اند.


درست است که دونالد ترامپ از حمایت گستردۀ رأی‌دهندگان در مناطق روستایی و کشاورزی برخوردار است، اما او هنوز نتوانسته از پیشروی چشمگیری در جلب آرای مناطق شهری که بسیار تعیین‌کننده‌اند برخوردار شود. به همین خاطر سخنگوی نیکی هیلی با انتشار بیانیه‌ای به دونالد ترامپ یادآوری کرده است : با حلوا، حلوا گفتن دهان کسی شیرین نمی‌شود و با اتحاد، اتحاد گفتن اتحاد لازم در درون حزب جمهوری‌خواه برای پیروزی در رویارویی نوامبر آینده به دست نمی‌آید.


بر اساس نظرسنجی‌ها بین ۵٠ تا ٦٠ درصد رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه در ایالات کارولینای شمالی و ویرجینیا معتقدند که در انتخابات پیش رو، جو بایدن در رویارویی با دونالد ترامپ شکست خواهد خورد. جو بایدن که هنوز نتوانسته گفتار و روایت سیاسی روشنی در توجیه نامزدی مجدد خود برای مقام ریاست جمهوری ارائه کند، سه شنبه پنجم مارس با انتشار بیانیه‌ای گفت : "آیا قصد داریم بار دیگر به دونالد ترامپ اجازه بدهیم که آشوب و نفاق و سیاهی را بر آمریکا غالب کند؟"


تاکنون جو بایدن نتوانسته به عنوان نامزد انتخاباتی، طرح و برنامۀ روشنی برای آیندۀ آمریکا ارائه کند و یا به نگرانی‌های اقتصادی طبقات فرودست و متوسط آمریکا پاسخ بدهد. بعید نیست که سخنرانی سالانۀ او پنجشنبه هفتم مارس در مقابل نمایندگان کنگره دربارۀ وضعیت کشور فرصتی برای این منظور باشد. در این سخنرانی جو بایدن خواهد کوشید رأی دهندگان آمریکایی را قانع کند که بار دیگر در نوامبر آینده به او اعتماد کرده و رأی بدهند.

رادیو بین المللی فرانسه