به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۱۸، ۱۴۰۲

خامنه‌ای: خبرگان باید رهبر را بر اساس اصول ثابت جمهوری اسلامی انتخاب کنند

 

اعضاء مجلس خبرگان در مقابل علی خامنه ای 

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در آخرین دیدار با نمایندگان دورۀ پیشین مجلس خبرگان، مهم‌ترین وظیفۀ این مجلس را تعیین رهبری، بر اساس «اصول ثابت» جمهوری اسلامی دانست. اما او به طور دقیق این «اصول ثابت» را تعریف نکرد.

در دیدار روز پنجشنبه ۱۷ اسفند، خامنه‌ای بخش اصلی سخنانش را به مجلس‌های جدید اختصاص داد. او «تعیین رهبری و مراقبت از حفظ صلاحیت‌های رهبری» را مهم‌ترین وظیفۀ مجلس خبرگان دانست و افزود: «اعضای مجلس خبرگان باید مراقبت کنند که در انتخاب‌ خود اصول ثابت جمهوری اسلامی مورد غفلت قرار نگیرد.»


او در جای دیگری از سخنانش، «عدل و مبارزه با فساد و گسترش معرفت اسلامی» را از جمله «اصول ثابت» جمهوری اسلامی معرفی کرد اما به درستی توضیح نداد که خبرگان باید بر چه اساسی رهبر آینده را برگزینند.


خامنه‌ای همچنین به نمایندگان جدید مجلس شورا تذکر داد که از «سخنان اختلاف‌انگیز، دعوا راه‌انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند» پرهیز کنند تا «کام مردم و فضای سیاسیِ با طراواتِ کشور» تلخ نشود. به گفتۀ خامنه‌ای «اگر مجلس دچار دعوا و ستیزه و جبهه‌بندی‌های گوناگون شود، از کار اصلی خود باز می‌ماند.»


اگرچه در اکثر کشورهای جهان پارلمان‌ها معمولاً با شکل‌گیری فراکسیون‌ها و جناح‌بندی‌های مختلف فعالیت می‌کنند، اما حکومت جمهوری اسلامی در انتخابات اخیر تلاش کرد تا مجلس کاملاً «یک‌دست» و تماماً در اختیار اصولگرایان باشد.


خامنه‌ای همچنین مدعی شد که «سر برآوردن الگوی مردم‌سالاری اسلامی در ایران» منافع دموکراسی‌های غربی را به خطر انداخته است.


او با اشاره به مراسم سالگرد انقلاب و سپس برگزاری انتخابات گفت که «بهمن و اسفند ماه امسال بیش از سال‌های دیگر محل بروز نشانه‌های مردمسالاری اسلامی» بوده است. به ادعای وی «تا قبل از تشکیل جمهوری اسلامی، تنها جبهۀ موجود در دنیا وابسته به مشی لیبرال دموکراسی غربی بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی، جبهه جدیدی بر مبنای مردم‌سالاری اسلامی تشکیل شد که طبیعتاً در مقابل جبهه دموکراسی غربی قرار ‌گرفت.»

رادیو فرانسه