به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۱۸، ۱۴۰۲

بیانیه سه کشور اروپایی:

ایران به مسیر تنش‌آمیز هسته‌ای ادامه می‌دهد

  

بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترکی ایران را متهم کردند که با نقض فزاینده تعهدات برجامی‌اش، به مسیر تنش‌آمیز خود ادامه می‌دهد. این سه کشور اروپایی در بیانیه خود که روز چهارشنبه ۱۶ اسفند همزمان با نشست فصلی شورای حکام آژانس منتشر شد، گفته‌اند که ایران طی پنج سال گذشته فعالیت هسته‌ای خود را به جایی رسانده که برای کشوری بدون برنامه تسلیحات هسته‌ای بی‌سابقه است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گزارش محرمانه‌ای به اعضای شورای حکام اعلام کرد که ایران طی سه ماه گذشته ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی خود را کاهش داده و میزان اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی آن در قیاس با ماه نوامبر «پنج درصد» کاهش یافته است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه خود با اشاره به این فراز از گزارش رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، گفته‌اند که ایران هم اکنون ۲۷ برابر حد مجاز برجام اورانیوم غنی‌شده دارد؛ «کاهش جزئی اخیر ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد نباید ما را به امید واهی و نتیجه‌گیری‌های غلط سوق دهد: غنی‌سازی تا سطح ۶۰ درصد بی‌وقفه ادامه داشته است».

این بیانیه می‌افزاید: «ایران همچنین سانتریفوژهای پیشرفته‌تری را نصب کرده و زمینه را برای توسعه بیشتر قابلیت‌های غنی‌سازی خود از جمله در سایت زیرزمینی فردو فراهم کرده است».

سه کشور اروپایی با ابراز نگرانی از این‌که ایران «به‌طور خطرناکی به فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات» نزدیک می‌شود، از جمهوری اسلامی خواسته‌اند تا «تشدید تنش هسته‌ای» را متوقف کند، به «محدودیت‌های تحمیل‌شده توسط برجام، به‌ویژه در مورد قابلیت‌ها و فعالیت‌های غنی‌سازی بازگردد» و «در نهایت به تعهداتی که در خصوص شفافیت و همکاری با آژانس برای راستی‌آزمایی و نظارت مؤثر انجام داده است، عمل کند».

نمایندگی ایالات متحده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از ایران خواست همه اورانیوم غنی‌سازی‌شده ۶۰ درصدی خود را که نزدیک به آستانه خلوص ۹۰ درصدی تسلیحاتی است، «رقیق» کند.

در بیانیه این نمایندگی آمده که «ایران باید غلظت همه ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی خود، و نه فقط مقداری از آن را پایین بیاورد و غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را کاملاً متوقف کند».

در گزارش فصلی مدیرکل آژانس به کشورهای عضو شورای حکام که خبرگزاری رویترز متن آن رویت کرده است، آمده که ایران ۳۱.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی را برای تولید ۹۷.۹ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی «رقیق» کرده است.

با این حال، گزارش مدیرکل یادآوری کرده بود که جمهوری اسلامی اگر به غنی‌سازی ادامه دهد، بر اساس تعریف تئوریک آژانس، به اندازه دو سلاح هسته‌ای اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را انکار می‌کنند و می‌گویند ایران حق غنی‌سازی برای مصارف غیرنظامی را دارد.

در مقابل، کشورهای غربی می‌گویند که توجیه معتبری برای غنی‌سازی اورانیوم تا این سطح به منظور مصارف غیرنظامی وجود ندارد.

رادیو فردا