به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۱۶، ۱۴۰۲

قیمت دلار در بازار تهران رکورد تازه‌ای به جا گذاشت

  

قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد تهران در ادامه روند صعودی روزهای اخیر به ۶۱ هزار تومان رسید. بر اساس گزارش‌ها از صرافی‌های تهران، در معاملات صبح سه‌شنبه ۱۵ اسفند، قیمت سکه طلا تمام نیز با رشد حدود یک میلیون تومانی نسبت به دوشنبه، تا ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

تلاطم در بازار ارز ایران پس از انتخابات اخیر افزایش یافته است.

پیش‌تر ناظران و کارشناسان بازار ارز پیش‌بینی کرده بودند پس از انتخابات روز ۱۱ اسفند، فنر دلار در ایران رها خواهد شد.

قیمت دلار آمریکا در بازار ارز تهران پیش از این از سطح ۶۰ هزار تومان گذر کرده بود.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال از صرافی‌های تهران، هر دلار آمریکا صبح روز دوشنبه ۱۴ اسفند تا ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش رفت.

خبرآنلاین روز دوشنبه گزارش داد بررسی‌هایش از بازار ارز حکایت از رشد تقاضا و تعداد کم فروشندگان دلار در معاملات روز یک‌شنبه داشته است.

این رسانه «ترس از پرش قیمت دلار به کریدور بالاتر» را دلیل به فروش نگذاشتن دلار از سوی صاحبان دلار دانست.

بر اساس این گزارش، کارشناسان اقتصادی معتقدند درآمد ناشی از فروش نفت به شدت کاهش پیدا کرده، صادرات و تراز تجاری کشور نه تنها رشد نکرده بلکه منفی شده است و با وجود تحریم‌ها کار چندانی از دست دولت برنمی‌آید.

خبرآنلاین افزود که اقداماتی نظیر فروش طلا از سوی دولت، روشی مقطعی برای مدیریت بازار ارز است که در دوره‌های گذشته نیز اتفاق افتاده است.

هم‌زمان، انصاف‌نیوز تایید کرد قیمت دلار پس از انتخابات اخیر «صعودی شده و به تبع آن قیمت سایر ارزها در بازار آزاد بالا رفته» است.

این وب‌سایت خبری به «نگرانی‌های سیاسی از رویکردهای تندروتر مجلس آینده با انتخاب لیست رائفی‌پور»، یکی از چهره‌های تندرو نظام اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش، از صبح جمعه، روز انتخابات، تا عصر یک‌شنبه ۱۳ اسفند، قیمت دلار نزدیک به ۳ هزار تومان رشد کرده است.

پیش‌تر اطلاعاتی به ایران‌اینترنشنال رسیده بود که نشان می‌داد در واکنش به ثبت رکوردهای جدید قیمتی در بازار ارز و طلا، اعلام نرخ خرید و فروش از سوی صرافی‌ها به دستور دستگاه‌های امنیتی متوقف شده و برخی صرافان بزرگ، تابلوی قیمت‌های خود را به کلی خاموش کرده‌اند.

یک ماه پیش (سه‌شنبه ۱۰ بهمن) و هم‌زمان با موج دیگری از افزایش قیمت دلار در ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با ابراز رضایت از اوضاع اقتصادی کشور در دیدار با گروهی که رسانه‌های حکومتی آنان را «حدود یک‌هزار نفر از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان» خواندند، گفت: «متاسفیم که پیشرفت‌ها برای مردم توضیح داده نشده و اکثر افراد ملت از تلاش‌ها و توفیقات و ابتکارات که جزو نعمت‌های الهی است، بی‌خبرند.»


ایران اینترنشنال