به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۲۱، ۱۴۰۳

تغییر موضع بلینکن: اسرائیل شروط تسلیحاتی آمریکا را نقض نکرده است

 

روابط تل آویو و واشینگتن پس از اعلام توقف ارسال تسلیحات آمریکایی طی چند روز گذشته، شاهد نقطه عطف مهمی بود که سرزنش، خشم و انتقاد بسیاری از مقامات اسرائیلی را برانگیخت

پس از موضع کاخ سفید مبنی بر عدم تصمیم‌گیری نهایی واشینگتن در مورد ارسال تسلیحات تعلیق‌شده به اسرائیل، انتظار می‌رود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، جمعه 21 اردیبهشت، گزارشی را درباره عملکرد اسرائیل در جنگ غزه به کنگره ارائه کند.


سه مقام آمریکایی فاش کردند که انتظار می‌رود بلینکن، گزارشی بسیار انتقادی درباره عملکرد اسرائیل در باریکه غزه ارائه کند، اما او تا آنجا پیش نخواهد رفت که به این جمع‌بندی برسد که تل‌آویو، شروط استفاده از تسلیحات آمریکایی را نقض کرده است.


هفته‌ها است که وزارت امور خارجه آمریکا، نحوه استفاده از تسلیحات آمریکایی توسط اسرائیل و شش کشور دیگر درگیر در مناقشات مسلحانه مختلف را در دست بررسی دارد.


اگر مشخص شود کشوری قوانین بین‌المللی بشردوستانه را نقض کرده یا مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه مورد حمایت آمریکا شده است، این امر ممکن است تعلیق کمک‌های نظامی آمریکا را به دنبال داشته باشد.


برت مک گورک، مشاور ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه، پنجشنبه به جمعی از کارشناسان خاورمیانه از چندین مرکز پژوهشی گفت که گزارش در خصوص اسرائیل، جمعه(امروز) به کنگره ارائه خواهد شد.


«آکسیوس» نیز گزارش داد، یکی از مقامات وزارت امور خارجه اشاره کرد که تاریخ ارائه این گزارش به کنگره، هنوز مشخص نشده است، اما به احتمال زیاد امروز(جمعه) ارائه خواهد شد.


وزارت امور خارجه، زمان ارائه گزارش‌های مربوط به عملکرد هفت کشور به کنگره را تا هشت مه تعیین کرده بود، اما این هفته اعلام کرد که این تاریخ را چند روز به تعویق می‌اندازد.


طبق گفته یک مقام آمریکایی، این تاخیر بیشتر ناشی از دلایل فنی بوده و به عدم تدوین تمام گزارش‌ها در مورد همه کشورهای مرتبط با این بررسی‌ها، مربوط می‌شود.


جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که دولتش در واکنش به تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای حمله به رفح در جنوب غزه که مملو از صدها هزار غیرنظامی آواره است، ارسال تسلیحات به اسرائیل را که قرار بود هفته گذشته انجام شود، متوقف خواهد کرد.


تحولات اخیر در روابط آمریکا و اسرائیل مشخصا پس از آن است که دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده به بلینکن توصیه کرد که اعلام کند، اسرائیل، مفاد یادداشت امنیت ملی را نقض کرده است.


با این حال بخش‌های دیگری از وزارت‌ خارجه بر بلینکن فشار آوردند که شهادت دهد اسرائیل مرتکب چنین نقضی نشده است.


روابط تل آویو و واشینگتن پس از اعلام توقف ارسال تسلیحات طی چند روز گذشته، شاهد نقطه عطف مهمی بود که سرزنش، خشم و انتقاد بسیاری از مقامات اسرائیلی را برانگیخت.

العربیه