به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۹، ۱۳۹۷

پرونده اسیدپاشی‌های اصفهان 'مختومه اعلام شد'

برگذاری تجمعات اعتراضی، از اولین واکنش‌های افکار عمومی به گزارش‌های مربوط به اسیدپاشی در اصفهان بود.
رسانه های ایران گزارش کرده اند که مقامات قضایی پرونده اسیدپاشی های پاییز ۱۳۹۳ در اصفهان را مختومه اعلام کرده اند.
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل حسین عباس علیزاده، وکیل تعدادی از قربانیان آن حملات، گزارش داده که از "صندوق دیه بیت المال"، به قربانیان وجوهی پرداخت شده است.
این وکیل دادگستری همچنین به خبرگزاری تسنیم گفته است: "متاسفانه در این پرونده بر خلاف آنچه ما و مردم منتظرش بودیم، متهم یا متهمان شناسایی نشدند و چند نفری هم که دستگیر شدند، بعد از تحقیقات و بررسی‌ها مشخص شد که نقشی نداشتند."
بعد پی آن اسیدپاشی ها، در ایران شایعه شد که اشخاصی با نیت "امر به معروف و نهی از منکر" به روی زنانی که از نگاه آنان حجابشان مناسب نیست، اسید پاشیده اند.
بیشتر بخوانید:
اما عبدالله محمودزاده، مسئول دفتر جانشینی فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی در آبان ۱۳۹۳ اعلام کرد که عوامل اسیدپاشی در اصفهان شناسایی شدند و "هیچ گونه ارتباطی با موضوع بی حجابی نداشتند."
حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور، تعداد قربانیان را چهار نفر اعلام کرده و گفته بود که آخرین مورد اسیدپاشی در تاریخ ۲۳ مهر انجام شد. این در حالیست که سرتیپ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ایران، وقوع "هفت یا هشت مورد" اسیدپاشی در اصفهان در ماههای اخیر را تأیید کرده بود.
آن ماجرا واکنش های اعتراضی در اصفهان و تهران را در پی داشت. معترضان خواهان اطلاع رسانی درباره عاملان آن حمله ها و شناسایی آنها بودند اما با واکنش نهادهای امنیتی مواجه شدند. روز شنبه، سوم آبان، همزمان با حضور معترضان در مقابل ساختمان وزارت کشور در تهران، نیروهای امنیتی تعدادی از فعالان از جمله نسرین ستوده، وکیل حقوق بشر، را بازداشت کردند.
گزارش هایی از برخورد با تجمع معترضان در اصفهان نیز منتشر شد؛ حسین حسین‌زاده، جانشین فرمانده نیروی انتظامی اصفهان، با تایید بازداشتهایی در ارتباط با تجمع اعتراضی اصفهان، در جمع خبرنگاران گفته بود که بازداشت شدگان "از اعضای منافقین، سلطنت طلبها و ضدانقلاب" بودند.

بی بی سی  فارسی