به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۳۱، ۱۳۹۷

دستور خامنه‌ای به وزارت خارجه:

دفاع ضمنی از بستن تنگه هرمز و نفی مذاکره با آمریکا 
آیت‎‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در تازه‌ترین اظهاراتش در جمع  مسئولان وزارت امور خارجه مشکل آمریکا با ایران را بر سر دو چیز خواند: قدرت غنی سازی بالا ایران و همچنین حضور این کشور در منطقه.
اما او تأکید کرد ایران از نفوذ منطقه‌ای خود عقب نخواهد نشست و «حضور منطقه‌ای جزو عناصر قدرت و امنیت ایران است و عقبه راهبردی کشور محسوب می‌شود».
او همچنین با تکرار سخنان تهدیدآمیز روحانی در سفر به اروپا گفت:
«سخنان رئیس جمهور در سفر اخیر به اروپا مبنی بر اینکه “اگر نفت ایران صادر نشود، نفت هیچ کشوری در منطقه صادر نخواهد شد”، سخنانی مهم و حاکی از سیاست و رویکرد نظام است… وظیفه وزارت امور خارجه پیگیری جدی اینگونه مواضع رئیس جمهور است».
اشاره آیت‌الله خامنه‌ای به گفته‌های حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در دیدار ۱۱‌ تیر با جمعی از ایرانیان ساکن سوئیس که در واکنش به ادعای مقامات آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفتی ایران عنوان شد. او گفته بود «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آن‌ها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.»
حسن روحانی به این تهدید همیشگی ایران که می‌تواند تنگه هرمز در خلیج فارس را ببندد اشاره‌ای نکرد با این حال برخی از رسانه‌های خارجی این سخنان را تهدیدی تلویحی در این زمینه دانستند. این سخنان روحانی با تشویق شماری از فرماندهان سپاه پاسداران شده بود و قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس اعلام کرد آماده اجرای سیاست مورد نظر او، یعنی توقف صادرات نفت منطقه در صورت ضرورت است. اما در مقابل بیل اربن، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده اعلام کرد: «تنگه هرمز را باز نگه می‌داریم».
حالا تهدید روحانی مجدداً از سوی رهبر ایران تکرار شده است. تهدیداتی که وزیر خارجه فرانسه از ایران خواسته بود پایان یابد.
با این حال خامنه‌ای در سخنرانی امروزش تأکید کرده:
«مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند بلکه باید کارهای فراوان لازم در داخل کشور را دنبال کرد».
آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به دست‌اندرکاران دستگاه دیپلماسی گفته «باید روحیه‌ی تازه‌‌ای در فعالیت‌ دستگاه دیپلماسی گسترش یابد» و «روحیه صحیح انقلابی و دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند، روابط خارجی را گسترش داد».
او گفته غربی‌ها «ایران هراسی، ایران ستیزی، ایران گریزی، اتهام نقض دموکراسی، نبود آزادی و نقض حقوق بشر» را تبلیغ می‌کنند و از دستگاه دیپلماسی خواست تا به این اتهامات پاسخ‌های قاطع و منطقی دهد.
در اوضاع بحرانی اقتصاد ایران، مدتی است رهبر این کشور نقش مداخله‌جویانه‌تری ایفا می‌کند. این نقش آفرینی به طور ویژه در عرصه اقتصادی و سیاست خارجی خودنمایی می‌کند.
اخیراً پیش از دیدار رهبران آمریکا و روسیه در هلسینکی، علی اکبر ولایتی مشاور رهبر ایران در امور سیاست‌خارجی برای دیدار با پوتین و ابلاغ پیام آیت‌الله خامنه‌ای به مسکو رفت.
آیت‌الله خامنه‌ای یکشنبه ۲۴ تیر اعضای دولت را برای بحث درباره‌ی بحران اقتصادی فراخواند و راهکارهای خود را خطاب به آنان ارائه داد.
نابه‌سامانی وضعیت اقتصادی در ایران و اعمال تحریم‌های تازه ایالات متحده علیه ایران به ویژه تحریم‌های نفتی از آبان ماه، مسئولان ایرانی را نگران کرده است.
دستگاه دیپلماسی ایران به دنبال دریافت بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام است.
در دیدار امروز محمد جواد ظریف، وزیر خارجه و محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری هم حضور داشتند.
رادیو زمانه