به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۰۴، ۱۳۹۷

خودکشی زنی که در اعتراض به «جهان رو به وخامت» برهنه می‌شد

پیکر بی‌جان اکسانا شاچکو، از پایه‌گذاران جنبش مدافع حقوق زنان، موسوم به «فمن»، در آپارتمانش در پاریس پیدا شد.
آنا هاتسل، از دیگر اعضای اولیه فمن، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با بخش اوکراین رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی با تأیید این خبر گفت او و دیگر اعضای فمن سوگوار دوست و همراهی هستند که به گفته او «زنی قهرمان در تاریخ معاصر» بود. خانم هاتسل گفت اکسانا این اواخر به شدت نگران بود که «اوضاع جهان رو به وخامت است».
گروه فمن همچنین طی بیانیه‌ای در وبسایت رسمی خود اعلام کرد که در حالی که به همراه دوستان و آشنایان اکسانا شاچکو سوگوار از دست دادن اوست، منتظر گزارش پلیس خواهد ماند. بر پایه این اطلاعیه پیکر اکسانا روز دوشنبه در آپارتمانش در پاریس به همراه یک یادداشت پیدا شد که در آن از تصمیم به خودکشی نوشته بود.
جنبش فمن ۱۰ سال پیش در سال ۲۰۰۸ در کی‌یف اوکراین شکل گرفت و اعضای آن در اعتراض به مقولاتی چون گردشگری جنسی، همجنس‌هراسی و نیز نهادهای مذهبی در مناطق مختلف اروپا برای جلب توجه، اقدام به نیمه‌عریان شدن کردند.
آنها از جمله در سال ۸۹ این شیوه اعتراضی را در مقابل سفارت ایران در اوکراین، در حمایت از سکینه محمدی، زن ایرانی محکوم به سنگسار به کار بردند و بعدتر در سال ۹۴ نیز در پاریس همزمان با سفر حسن روحانی به اجرای اعدام در جمهوری اسلامی اعتراض کردند.
رادیو فردا