به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۰۳، ۱۳۹۷

روی جلد هفته نامه الکترونیکی نیوزویک/

آیا آمریکا می تواند برنده جنگ باشد؟ 

 مجله آمریکایی نیوزویک می‌نویسد درحالی که جنگ لفظی میان پرزیدنت ترامپ با رهبران ایران شدت یافته است، این مجادله سیاسی می‌تواند هر لحظه به یک جنگ واقعی نظامی منجر شود. در تازه‌ترین توئیت خود، ترامپ تهدیدهای خود بر علیه ایران را تکرار کرده است ولی مشخص نیست که هدف او از این کار چیست. برخی از مفسران سیاسی در واشنگتن می‌گویند ترامپ عمداً این تنش‌ها را شدت بخشیده است تا توجه افکار عمومی نسبت به گرفتاری‌های داخلی خودش را منحرف کند. اما اگر روزی آمریکا واقعاً به جنگ با ایران برود، آیا در آن پیروز خواهد شد؟


مشخص است که ارتش آمریکا از هر نظر بر ارتش ایران برتری دارد و این تازه بدون در نظر گرفتن قدرت اتمی آمریکاست. اما جنگ در خلاء و در روی کاغذ اتفاق نمی‌افتد. قدرت نظامی آمریکا طالبان و صدام حسین را در افغانستان و عراق از صحنه خارج کرده است. در ویتنام هم نیروهای آمریکایی هیچ‌گاه هیچ نبردی را بر علیه نیروهای کمونیستی نباختند.


با این حال هیچ‌کدام از این جنگ‌ها به پیروزی کامل ختم نشده است. ارتش آمریکا دارای ۱/۳  میلیون سرباز است و ارتش ایران ۵۵۰ هزار نفر عضو دارد. با اضافه کردن سربازان ذخیره، این دو ارتش به ۲ میلیون و ۱ میلیون نفر می‌رسند. محتمل‌ترین سناریوی جنگ میان ایران و آمریکا حملات محدود و موضعی بر علیه ایران و یا یک جنگ محدود در خاک سوریه خواهد بود. در یک مرحله بالاتر، امکان یک تهاجم نظامی به خاک ایران خواهد بود که برنامه آن در دوران حکومت جورج بوش پسر ریخته شده بود. اما ایران عراق نیست. با اینکه حکومت صدام در عرض چند هفته سرنگون شد، اما ادامه حضور نظامی آمریکا در آن کشور به مرگ ۵ هزار سرباز آمریکایی منجر شد. در صورت وقوع، جنگ با ایران به نابودی همه طرفین 
ختم خواهد شد»./ ایران اینترنشنال