به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۷

اخراج کودکان بی‌سرپرست از ایران به افغانستان

شهرک مرزی اسلام قلعه ولایت هرات در غرب افغانستان، گروهی از اخراج‌شدگان از ایران در یک کمپ. 
منبع عکس: رادیو “سلام وطندار” افغانستان. تاریخ عکس: نامعلوم

به گفته مستنصر، خبرنگار افغان، دردناک به ویژه وضع کودکان و نوجوانانی است که بدون سرپرست به افغانستان بازگردانده می‌شوند. او می‌گوید در هرات سازمان‌هایی برای کمک به این کودکان وجود دارد، اما مشکل این است که دولت ایران بدون اطلاع‌دهی و هماهنگی با مرزبانان افغان و نهادهای مربوط به مهاجران دست به اخراج می‌زند. مشکلاتی که برای کودکان و نوجوانان در مسیر اخراج پیش می‌آید فجایعی تکان دهنده هستند.
هم خروج مهاجران افغان از ایران شدت گرفته است، هم اخراج آنها. مشاهدات در هرات که آیینه آمد و شد میان ایران و افغانستان است، حاکی از این موضوع است.
در این باره با حسیب الله مستنصر، روزنامه‌نگار در هرات، گفت‌وگو کرده‌ایم. او می‌گوید که گرانی و بیکاری در ایران باعث شده که بخشی از مهاجران از سر ناچاری به افغانستان بازگردند. اما گرانی در ایران بر روی افغانستان هم تأثیر گذاشته، آن هم به سبب قاچاق دلار از افغانستان به ایران.
حسیب الله مستنصر می‌گوید که مشاهدات او حاکی از تشدید فشار بر افغان‌ها در ایران و بالا گرفتن موج اخراج آنهاست. خانواده‌هایی به افغانستان بازگردانده می‌شوند که در این کشور هیچ پایگاه و امکان زندگی‌ای ندارند و سالها پیش هر چه داشته‌اند از کف نهاده‌اند تا راهی ایران شوند.
رادیو زمانه