به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۳۱، ۱۳۹۷

افغانستان: هواداران ژنرال دوستم نافرمانی مدنی را آغاز کردند

اعتراضات ضد دولتی در شمال افغانستان  
پس از شانزده روز اعتراضات ضد دولتی در شمال افغانستان، هواداران ژنرال دوستم، معاون تبعید شده‌ ریاست جمهوری عملا نافرمانی مدنی را آغاز کردند. این اعتراض‌کنندگان که هنوز خواست‌شان از سوی حکومت پذیرفته نشده است، امروز ۲۷ سرطان/۱۸ ژوییه اداره‌های دولتی در ولایت سمنگان و نیز شاه‌راه بندر تجارتی حیرتان را مسدود کردند.

بشیر احمد تهینج، سخنگوی حزب جنبش ملی افغانستان می‌گوید که به جز بیمارستان‌ها، نهادهای تحصیلی و آموزشی، آتش‌نشانی، نهادهای بین‌المللی و قنسولگری‌ها،‌ نهادهای خیریه، آبرسانی، ترافیک و رسانه‌ها؛ تمام اداره‌های دولتی را در ولایت‌هایی که تظاهرات‌شان ادامه دارد، مسدود می‌کنند.
سخنگوی جنبش ملی هم‌چنان هشدار می‌دهد درصورتی که بی‌تفاوتی حکومت ادامه یابد، آنان برای پذیرفته شدن خواست‌های‌شان پا را فراتر از این گذاشته و حتی تحصن نهادهای امنیتی را نیز در دستور کار خواهند داشت. پیش از این نیز، عنایت‌الله بابر فرهمند، رییس دفتر ژنرال دوستم گفته بود که اگر خواست‌های‌شان پذیرفته نشود، در زمینه حضور نیروهای‌شان در ساختار حکومت، تجدید نظر می‌کنند.
در کنار این، اعضای شورای ولایتی سمنگان تایید می‌کنند که اعتراض‌کننده‌گان پس از چند روز اعتراض، امروز، اداره‌های دولتی در این ولایت را مسدود کردند.
هرچند حکومت گفته است که گفتگوها برای بازگشت ژنرال دوستم، که یکی از خواست‌های اصلی اعتراض‌کننده‌گان است، ادامه دارد، اما اعتراض‌کننده‌گان هشدار می‌دهند که ادامه‌ی بی‌تفاوتی حکومت، زمینه‌ساز تحولات بزرگتری در افغانستان خواهد شد.
هم‌اکنون اعتراضات ضد دولتی هوادارن حزب جنبش ملی افغانستان و نیز ایتلاف برای نجات افغانستان در ولایت‌های فاریاب، سرپل، سمنگان،‌ بلخ، جوزجان و تخار ادامه دارد.
دو روز پیش نیز هواداران ژنرال دوستم برای یک روز در کابل اعتراض کردند و نیز قرار است که به زودی، دامنه‌ی اعتراضات به ولایت‌های بدخشان، بادغیس و برخی ولایت‌های دیگر افغانستان کشانده شود.
هواداران ژنرال دوستم پس از آن اعتراضات‌شان را آغاز کردند که نیروهای امنیتی، شانزده روز پیش، نظام‌الدین قیصاری، نماینده‌ی ویژه ژنرال دوستم را به جرم فعالیت‌های ضد منافع ملی در ولایت فاریاب بازداشت کردند. هم‌اکنون، رهایی قیصاری و برگشت ژنرال دوستم که در ترکیه تبعید شده است، از خواست‌های اصلی اعتراض‌کننده‌گان است.
رادیو فرانسه