به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۳۰، ۱۴۰۱

مولوی عبدالحمید: ۸۰ ساله‌ها نمی‌توانند برای جوانان تصمیم بگیرند

  امام جمعه مسجد مکی زاهدان با انتقاد از افزایش جو امنیتی استان سیستان و بلوچستان، شرایط امنیتی حاکم را مهم‌ترین عامل «عقب‌ماندگی کشور» دانست


عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان ضمن تأکید بر لزوم تغییر قانون اساسی جمهوری اسلامی در اظهاراتی گفت، رهبران 80 و 90 ساله نمی‌توانند برای شهروندان جوان قانون تعیین کنند.

اسماعیل‌زهی، جمعه 30 دی، خواستار تغییر قانون اساسی جمهوری اسلامی شد و تصریح کرد: «متاسفانه 44 سال پیش قانون اساسی ایجاد شده و بروز نشده باید این قانون که از 44 سال پیش وجود دارد تغییر کند، شرایط فرق کرده باید قانون اساسی را تغییر داد.»

امام جمعه مسجد مکی زاهدان با انتقاد از افزایش جو امنیتی استان سیستان و بلوچستان، شرایط امنیتی حاکم را مهم‌ترین عامل «عقب‌ماندگی کشور» دانست.

او ضمن تایید این‌که نیروهای حکومتی در روزهای گذشته 15 مرکز ایست و بازرسی در سطح شهر زاهدان ایجاد کرده‌اند، خواستار انحلال این مراکز و کاهش جو امنیتی استان شد.

استان سیستان و بلوچستان در سال‌های گذشته و پس از افزایش نفوذ استانی سپاه پاسداران فضایی امنیتی داشته است. کنش‌گران بلوچ حضور نیروهای نظامی در روزهای گذشته در زاهدان را «کم‌سابقه» عنوان کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌هایی که از زاهدان به «العربیه فارسی» رسیده، نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی در روزهای گذشته، اقدام به برپایی مراکز متعدد ایست و بازرسی در تمام ورودی‌ها و خروجی‌های شهر زاهدان کرده‌اند. حضور نیروهای امنیتی در سراسر شهر نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته و اوضاع در این شهر به شدت امنیتی گزارش شده است.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی همچنین بار دیگر خواستار توقف حکم اعدام معترضانی شد که به گفته نهادهای حقوق بشری، دادگاه‌ آن‌ها در شرایط غیرمنصفانه‌ای برگزار شده است.

مدیر مدرسه دارالعلوم زاهدان همچنین از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا حکم تعلیق دانشجویان معترض را رفع کرده و شرایط را برای بازگشت آن‌ها به محیط دانشگاه فراهم کنند.

سیستان و بلوچستان در 15 هفته گذشته شاهد تجمعات اعتراضی شهروندان بلوچ در شهرهای زاهدان، راسک، خاش، پهره (ایرانشهر)، چابهار و سراوان بوده است. این اعتراضات پس از آن شدت گرفت که نیروهای حکومتی، جمعه 8 مهر، با شلیک مستقیم گلوله جنگی بیش از 100 نمازگزار زاهدانی را در اطراف مصلی مکی به قتل رسانده و بیش از 400 نفر دیگر را مجروح کردند.

مولوی عبدالحمید در اظهارات این هفته خود با اشاره به کشته‌شدن منصور هرمزی که در جریان واقعه «جمعه خونین» زاهدان مجروح شده بود، گفت که این جوان بدون‌ شناسنامه بعد از گذشت 108 روز و تحمل رنج جراحاتی که بر او وارد شده بود، جان خود را از دست داده است. او در همین زمینه خواستار مجازات «عاملان و آمران» کشتار مردم زاهدان شد.

او پیشتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را مسئول این «جنایت» دانسته بود و گفته بود: «هیچ‌کسی نمی‌تواند از این مسئولیت شانه خالی کند.»