به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۲۸، ۱۴۰۱

رئیس کمیسیون اروپا: از قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنم

 

آرم سپاه روی لباس یک نیروی امنیتی ایران  

صد و بیست و چهارمین روز اعتراضات ایران در حالی آغاز می‌شود که روز گذشته ایرانیان مقابل پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه تجمع کرده و خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اروپا شدند. بر اساس اعلام پلیس، جمعیت شرکت کننده در این تجمع بالغ دوازده هزار نفر بوده است. ایرانیان از سراسر اروپا به این شهر در شمال شرقی فرانسه سرازیر شدند.

در ادامه حمایت‌های بین‌المللی از معترضان ایرانی، شب گذشته شعار «زن، زندگی، آزادی» و «اعدام در ایران را متوقف کنید» بر روی برج ایفل در پاریس فرانسه نور پردازی شد. 

واکنش‌های بین‌المللی به اعدام علیرضا اکبری نیز همچنان ادامه دارد. در آخرین واکنش‌ها، هلند و آلمان سفیران ایران را احضار کردند. جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا با حضور در پارلمان این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها از تحولات مرتبط با اعتراض‌ها در ایران در روز سه‌شنبه ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

نمایندگان پارلمان اروپا خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی شدند


نماینده احزاب مختلف در پارلمان اروپا با سخنرانی در جلسه امشب این نهاد درباره ایران خواستار قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی شدند.
نماینده حزب مردم در سخنانی گفت که نیاز به یک پاسخ قاطع وجود دارد.

وی تاکید کرد اقدامات بی‌ثبات کننده ایران تهدید جدی برای صلح جهانی است.
وی تصریح کرد که سپاه پاسداران یکی از بازوهای سرکوب ایران است و باید در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد. 

نماینده سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها در پارلمان اروپا گفت که هم اکنون وقت آن است که رژیم وحشی جمهوری اسلامی را به زباله‌دان تاریخ بفرستیم. 
وی تاکید کرد که سپاه پاسداران باید در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.
نماینده گروه پارلمانی «احیای اروپا» با اشاره به حضور ایرانی‌ها در استراسبورگ گفت که باید سپاه پاسداران باید در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد. وی تاکید کرد که ۲۵ شهروند اروپایی در ایران گروگان هستند. 

نماینده حزب سبزها در پارلمان اروپا خواستار قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی شد و گفت که باید با همکاری سازمان بین‌المللی تحقیقات صورت گیرد. 
وی تصریح کرد که فردا باید این قطعنامه تصویب شود. 

وکیل جعفر پناهی: دیوان عالی کشور می‌گوید که پرونده موکلش نقض شده است


صالح نیکبخت، وکیل جعفر پناهی کارگردان سینما که هم اکنون زندانی است از نقض حکم و اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور خبر داده است.

وی در گفت‌وگو با سایت خبری فراز افزود: «در دیوان عالی کشور به من اعلام کردند که ما کل پرونده را نقض کردیم و طبق قانون اگر اعاده دادرسی پرونده‌ای پذیرفته شود و این اعاده در کلیت آن پرونده باشد، قرار بازداشت متهم باید بلافاصله تبدیل به وثیقه و فرد آزاد شود اما از مهرماه که پرونده مشمول این مهم شده، موکل من از حق قانونی خود محروم مانده بود.»

وی تاکید کرد که «هدف از بازگویی این مسایل هشدار در این باره است که متاسفانه رفتارهایی از این دست به نوعی این شائبه را به وجود می‌آورد که برخی مراجع پایین دستی برای مراجع بالادستی احترام چندانی قایل نیستند.»

جعفر پناهی در تیر ماه ۱۴۰۱در حالی که برای پیگیری وضعیت دو فیلمساز بازداشت شده دیگر به دادسرای اوین رفته بود بازداشت شد و حکم قدیمی وی که مربوط به سال ۱۳۸۹ است اجرایی شد. 

همزمان با اعلام روند دادرسی وکیل پناهی، هیات مدیره خانه سینما در متنی خطاب به مسئولان و مراجع قضایی، برای آزادی جعفر پناهی آورده است: «با عنایت بر مستندات قانونی کافی که برای آزادی جعفر پناهی (کارگردان سینما) فراهم شده است و همچنین لزوم توجه به وضعیت جسمانی و بیماری‌اش، هرچه سریعتر امکان آزادی او فراهم شود.»

امیرعبداللهیان: اینکه یک دختر ایرانی با مرگ طبیعی از دنیا رفت باعث تاسف ما شد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در نشست مشترک با همتای ترکیه‌ای خود گفت: «اینکه یک دختر ایرانی [مهسا امینی] با مرگ طبیعی از بین ما رفت باعث تاسف ما شد.»

وی افزود: «اگر غرب مدعی دفاع از حقوق زنان است چرا در رابطه با قتل شیرین ابوعاقله خبرنگار زن مسیحی فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی هیچ واکنشی نشان نداد؟»

وی گفت: «مداخله گران خارجی و فضای مجازی و رسانه‌ای غرب یک هجمه سازماندهی شده  را با اهداف امنیتی و سیاسی علیه ایران ترتیب دادند.»
امیرعبداللهیان مدعی شد که در ایران زنان از آزادی و حقوق بالایی برخوردار هستند

رسانه‌ها نزدیک به سپاه: یک تبعه آلمان در خوزستان بازداشت شد


رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران مدعی شدند که یک تبعه آلمان در جنوب غرب ایران هنگام عکاسی از یک سایت نفتی دستگیر شده است. 

طبق گزارش این رسانه‌ها این شهروند آلمان هنگام عکسبرداری از تاسیسات نفتی امیدیه بازداشت شد. امیدیه در استان خوزستان قرار دارد و میدان نفتی آغاجاری در محدوده این شهر قرار دارد. 


وزارت خارجه آلمان به خبرگزاری فرانسه گفت که در جریان این خبر قرار گرفته است و در حال حاضر سفارت آلمان در تلاش است تا موضوع را روشن کند.

پاریس: به شدت نگران وضعیت سلامتی یک مرد فرانسوی-ایرلندی بازداشت شده در ایران هستیم


آن-کلر لژاند، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با تایید هویت برنارد فیلان فرانسوی-ایرلندی بازداشت شده در ایران گفت: «وزارت امور خارجه فرانسه به شدت نگران وضعیت سلامتی وی است.»

وی با تاکید بر اینکه وضعیت سلامتی وی «شکننده» است گفت که این فرد نیاز به نظارت پزشکی مناسب دارد که در محل بازداشتش به وی ارائه نمی‌شود. 
کارولین فیلان، خواهر برنارد به خبرگزاری فرانسه گفت که برادرش از روز دوشنبه اعتصاب غذای خشک را آغاز کرده است. وی از ابتدای سال در اعتصاب غذای تر قرار دارد. 

وی با اشاره به اینکه برادر ۶۴ ساله‌اش «ایران را می‌پرستید» گفت که این وضعیت برای نامفهوم‌تر است چرا که برادرش برای تورهای گردشگری کار می‌کرد و گردشگران را به ایران می‌آورد. 
وی افزود که برنارد در حالی که در یک سفر تحصیلی بود بازداشت شد: «او محاکمه نشده است اما به بهانه اینکه در حال اقدام تبلیغی علیه بوده است بازداشت شد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت که برنارد فیلان تبعه فرانسه-ایرلند یکی از هفت هموطن ما است که به‌طور خودسرانه از سوی مقامات ایرانی بازداشت شده است. 
 

رئیس کمیسیون اروپا: از قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنم

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در حاشیه نشست داووس به خبرنگاران گفت: «واکنش حکومت ایران وحشیانه و وحشتناک است. آن‌ها حقوق اساسی انسانی را زیر پا می‌گذارند. ما در واقع به دنبال وضع دور جدیدی از تحریم‌ها علیه آن‌ها هستیم و من از قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی هم حمایت می‌کنم. شنیده‌ام که چندین وزیر خارجه چنین درخواستی را مطرح کرده‌اند و من فکر می‌کنم حق با آن‌هاست.»

این درحالی است که هانا نویمان، نماینده پارلمان اروپا روز گذشته در توئیتی از آغاز مذاکرات برای تصویب قطعنامه‌ای مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی خبر داد. وی همچنین افزود که جلسه مباحثات پارلمانی این قطعنامه امروز ساعت ۷ بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی و رای‌گیری روز پنجشنبه در پارلمان اروپا انجام خواهد شد.

همچنین روز گذشته ایرانیان با تجمعی دوازده‌هزار نفره در مقابل پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه، خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اروپا شدند.

اورزولا فن درلاین در نشست داووس

 

سیامک نمازی: با من مثل یک انسان رفتار کنید

سیامک نمازی، زندانی ایرانی-آمریکایی محبوس در زندان اوین که روز گذشته در نامه‌ای به جو بایدن، ٰرئیس جمهوری آمریکا از آغاز اعتصاب غذای هفت روزه‌اش خبر داد، در توئیتی که در صفحه شخصیش منتشر شده گفت: «بعنوان آخرین حربه یک زندانی و در اعتراض به اینکه وجه‌المصالحه مسائل دیپلماتیک بین جمهوری اسلامی و آمریکا قرار گرفته‌ام، از روز دوشنبه ۲۶ دیماه دست به اعتصاب غذا زده‌ام. من یک انسانم. با من مثل یک انسان رفتار کنید.»

امتداد: مژگان ایلانلو به ده سال زندان و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم شد

به گزارش امتداد، مژگان ایلانلو، کارگردان مستند ساز و فعال اجتماعی امروز از سوی دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. بر اساس رای صادره توسط قاضی افشاری، رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، خانم ایلانلو به جرم اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور ۶ سال، فعالیت تبلیغی علیه نظام ۱۵ ماه، اخلال در نظم عمومی ۱۵ ماه و  تشویق به اعمال منافی عفت به ۱۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.

همچنین دیگز مجازات وی ۷۴ ضربه شلاق، پرداخت ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت، منع عضویت در احزاب، گروهها و دستجات سیاسی اجتماعی، منع خروج از کشور و منع اشتغال به امور مربوط به جرم ارتکابی از قبیل فعالیت‌های رسانه‌ای و تبلیغی به مدت ۲ سال است. رایانه‌ی شخصی و تلفن همراه وی نیز به نفع دولت ضبط شده است.

مژگان ایلانلو از نخستین هنرمندان سرشناسی بود که در روزهای آغازین اعتراضات جاری حجاب از سر برداشت و عکس‌هایی را که بدون حجاب اجباری در نقاط مختلف شهر تهران گرفته بود، در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت.

صفحه اینستاگرام مژگان ایلانلو، کارگردان مستند ساز و فعال اجتماعی

پروانه سلحشوری: از فعالیت رسانه‌ای منع شده‌ام؛ گاهی فکر می‌کنم این هم نوعی کشتن و شکنجه است

پروانه سلحشوری، نماینده پیشین مجلس ایران در توئیتی نوشت: «از فعالیت رسانه‌ای منع شده‌ام، وکلای من تضمین داده‌اند که فعالیت نکنم. دیگر نباید بنویسم. گاهی فکر می‌کنم این هم نوعی کشتن و شکنجه است.»

وی پیشتر از  ارجاع پرونده‌اش به قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و اتهامات انتسابی خود شامل اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام خبر داده بود.

زارا جم، همسر محمد مرادی جزئیاتی از «مرگ خودخواسته» همسرش منتشر کرد

زارا جم، همسر محمد مرادی، دانشجویی که در شهر لیون فرانسه با هدف رساندن صدای معترضان ایرانی به رسانه‌های غربی و جلب توجه اروپایی‌ها به مساله ایران خود را در رود رون غرق کرد، با پستی در صفحه اینستاگرام خود، جزئیاتی از روز مرگ همسرش را منتشر کرد.

وی با انتشار عکسی از آقای مرادی نوشت: «نیمه شب قبل لباس پوشید و رفت کنار رود و من تحت تاثیر دارو خوابم برد. صبح که احوالش را جویا شدم، گفت می‌خواسته خودش را بکشد چون تحمل این وضعیت در ایران برایش غیرقابل هضم است. با هم صحبت کردیم. قانع شد که دست به عمل خطرناکی نمی‌زند.‌ دم غروب آماده شدم که به سرکار بروم که گفت میخواهد برود پیاده روی کنار رون. ازو خداحافظی کردم اما بعد برگشتم خانه. دلم شور می‌زد. با او تماس گرفتم. التماسش کردم. گریه کردم. خواهش کردم. گفت یک پیاده روی ساده است. برایش لالایی بخوانم. بین اشک و اندوه فریاد میزدم کجایی، بگو کجایی.‌ گفت همین نزدیکی هستم. تلفن را قطع کرد. بی‌هدف رفتم سمت رودخانه که یکباره بارش تماس بر سرم ریخت. پیام‌هایی که می‌دانی محمد کجاست؟ سرعتم رو بیشتر کردم. ماشین آمبولانس و آتشنشانی آنجا بودند. گفتم همسرم، محمدم. داد میزدم. گریه میکردم. به زور مرا داخل آمبولانس بردند. غواص پی محمد می‌گشت. نزدیک نیم ساعت شد. دیر پیدا شد. اجازه ندادند ببینمش، بامرگی خودخواسته برای هدفی والا زندگی اش را تمام کرده بود. مرگ با عزت را به زندگی زیر یوغ ستمگران ترجیح داده بود و با اینکه دور بود، غم مردم ایران مثل خوره وجود و آرامشش را می‌خورد و فکر کرد که همچون محمد بوعزیزی که با خودسوزی اش بهار عربی را راه انداخت بتواند با شهادت خود، توجه جامعه ی جهانی را به ظلم و ستمی که در ایران بر مردم روا داشته می‌شود، برانگیزد. اما بایکوت خبری شد و برای مراسمش هیچ فراخوانی داده نشد. چرا که گفتند خودکشی کرده. خودکشی از سر ناامیدی است اما این مرگ، مرگی خودخواسته بود از سر امیدواری. امید به تغییر!»

پست اینستاگرام زارا جم

برگرفته از یورونیوز