به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۲۰، ۱۴۰۱

فائزه هاشمی، دختر هاشمی رفسنجانی به پنج سال زندان محکوم شد

ندا شمس، وکیل فائزه هاشمی، فعال سیاسی، نماینده سابق مجلس و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی اعلام کرد که موکلش در دادگاه بدوی به پنج سال زندان محکوم شده است.


شمس در حساب توییتر خود نوشت: «اظهار نظر در خصوص آن [حکم] با توجه به این که رای حاضر قطعیت نداشته صحیح نیست. موکل همچنان در زندان و پرونده‌های دیگری علیه ایشان مطرح است.»


شمس در اواسط آذر ماه از برگزاری اولین جلسه دادگاه فائزه هاشمی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی» خبر داده بود.بر بازداشت فائزه هاشمی شامگاه سه‌شنبه پنجم مهر منتشر شد و بر اساس گزارش‌ها، او به اتهام آنچه «تحریک اغتشاشگران به اعتراضات خیابانی» خوانده شد، در «شرق تهران» بازداشت شد.



همزمان با آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، یک فایل صوتی از فائزه هاشمی منتشر شد که او در آن می‌گفت حکومت برای پیدا کردن بهانه سرکوب، اعتراضات اخیر را «اغتشاش» می‌خواند.


پیش از خیزش سراسری نیز فائزه هاشمی در مصاحبه با وب‌سایت «دیده‌بان ایران» گفت: «ابراهیم رئیسی دارد اداره می‌شود. در واقع خود ایشان کاره‌ای نیست. عده‌ای در پشت پرده رییس‌جمهوری را اداره می‌کنند و بر تصمیم‌گیری او تاثیر می‌گذارند.»


فائزه هاشمی همچنین درباره اظهارات اخیر برخی مقام‌های حکومتی مبنی بر ضرورت تحمل کردن سختی‌ها از سوی مردم گفت: «یک جمله‌ای شنیدیم از همین مسوولان که باید سختی را تحمل کرد. بله، ما هم قبول داریم. سختی‌ها را باید تحمل کرد، ولی به شرط این‌ که بدانیم قرار است به چه برسیم. ‌یعنی قرار است سختی تحمل کنیم که به آزادی برسیم؟ به اقتصاد درست برسیم؟ به عدالت برسیم؟ به توسعه‌یافتگی برسیم؟ به چه برسیم؟»


او در ادامه گفت: «متاسفانه چشم‌اندازی برای این که قرار است به چیزی برسیم وجود ندارد زیرا ما از هر کشوری که می‌گوییم بدند، آمریکا، اسرائیل و حتی رژیم پهلوی خطاکارتر شدیم. با آمار می‌توانم به شما بگویم که از همه این‌ها خطاکارتر شدیم. وقتی ما این قدر خطاکاریم، سختی تحمل کنیم که به چه برسیم؟»


فائزه هاشمی همچنین به نقش جمهوری اسلامی در جنگ سوریه اشاره کرد و گفت: «اگر فقط بخواهیم به کشته‌شده‌های جنگ سوریه اشاره کنیم، ما در کشته شدن ۵۰۰ هزار نفر در سوریه نقش داشته‌ایم.»


او همچنین به نقش جمهوری اسلامی در جنگ جاری در یمن اشاره کرد و گفت که این جنگ هفت سال طول کشیده و «ما مسلمان‌کشی راه انداخته‌ایم».


فائزه هاشمی اضافه کرد که آمار مجموع فلسطینی‌هایی که از سوی اسرائیل کشته شده‌اند، کمتر از آمار مسلمانانی است که در جنگ‌های گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.


او نتیجه گرفت: «بنابراین برای چه سختی تحمل کنیم؟ برای این که به ظلم و کشتار بیشتر برسیم؟»


فائزه هاشمی حدودا ۶۰ ساله پیشتر نیز سابقه محکومیت به دلایل سیاسی و زندانی شدن را داشته است. برادر او، مهدی هاشمی نیز اکنون زندانی است.