به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، دی ۲۷، ۱۴۰۱

اعتراضات ایران؛ کارکنان صنعت نفت در چند شهر تجمع اعتراضی برگزار کردند

 

صد و بیست و چهارمین روز اعتراضات ایران در حالی آغاز می‌شود که روز گذشته ایرانیان مقابل پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه تجمع کرده و خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی اروپا شدند. بر اساس اعلام پلیس، جمعیت شرکت کننده در این تجمع بالغ دوازده هزار نفر بوده است. ایرانیان از سراسر اروپا به این شهر در شمال شرقی فرانسه سرازیر شدند.

در ادامه حمایت‌های بین‌المللی از معترضان ایرانی، شب گذشته شعار «زن، زندگی، آزادی» و «اعدام در ایران را متوقف کنید» بر روی برج ایفل در پاریس فرانسه نور پردازی شد. 

واکنش‌های بین‌المللی به اعدام علیرضا اکبری نیز همچنان ادامه دارد. در آخرین واکنش‌ها، هلند و آلمان سفیران ایران را احضار کردند. جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا با حضور در پارلمان این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

آخرین اخبار و گزارش‌ها از تحولات مرتبط با اعتراض‌ها در ایران در روز سه‌شنبه ۱۷ ژانویه (۲۷ دی) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

14:19

پروانه سلحشوری: از فعالیت رسانه‌ای منع شده‌ام؛ گاهی فکر می‌کنم این هم نوعی کشتن و شکنجه است

پروانه سلحشوری، نماینده پیشین مجلس ایران در توئیتی نوشت: «از فعالیت رسانه‌ای منع شده‌ام، وکلای من تضمین داده‌اند که فعالیت نکنم. دیگر نباید بنویسم. گاهی فکر می‌کنم این هم نوعی کشتن و شکنجه است.»

وی پیشتر از  ارجاع پرونده‌اش به قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و اتهامات انتسابی خود شامل اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام خبر داده بود.

13:32

زارا جم، همسر محمد مرادی جزئیاتی از «مرگ خودخواسته» همسرش منتشر کرد

زارا جم، همسر محمد مرادی، دانشجویی که در شهر لیون فرانسه با هدف رساندن صدای معترضان ایرانی به رسانه‌های غربی و جلب توجه اروپایی‌ها به مساله ایران خود را در رود رون غرق کرد، با پستی در صفحه اینستاگرام خود، جزئیاتی از روز مرگ همسرش را منتشر کرد.

وی با انتشار عکسی از آقای مرادی نوشت: «نیمه شب قبل لباس پوشید و رفت کنار رود و من تحت تاثیر دارو خوابم برد. صبح که احوالش را جویا شدم، گفت می‌خواسته خودش را بکشد چون تحمل این وضعیت در ایران برایش غیرقابل هضم است. با هم صحبت کردیم. قانع شد که دست به عمل خطرناکی نمی‌زند.‌ دم غروب آماده شدم که به سرکار بروم که گفت میخواهد برود پیاده روی کنار رون. ازو خداحافظی کردم اما بعد برگشتم خانه. دلم شور می‌زد. با او تماس گرفتم. التماسش کردم. گریه کردم. خواهش کردم. گفت یک پیاده روی ساده است. برایش لالایی بخوانم. بین اشک و اندوه فریاد میزدم کجایی، بگو کجایی.‌ گفت همین نزدیکی هستم. تلفن را قطع کرد. بی‌هدف رفتم سمت رودخانه که یکباره بارش تماس بر سرم ریخت. پیام‌هایی که می‌دانی محمد کجاست؟ سرعتم رو بیشتر کردم. ماشین آمبولانس و آتشنشانی آنجا بودند. گفتم همسرم، محمدم. داد میزدم. گریه میکردم. به زور مرا داخل آمبولانس بردند. غواص پی محمد می‌گشت. نزدیک نیم ساعت شد. دیر پیدا شد. اجازه ندادند ببینمش، بامرگی خودخواسته برای هدفی والا زندگی اش را تمام کرده بود. مرگ با عزت را به زندگی زیر یوغ ستمگران ترجیح داده بود و با اینکه دور بود، غم مردم ایران مثل خوره وجود و آرامشش را می‌خورد و فکر کرد که همچون محمد بوعزیزی که با خودسوزی اش بهار عربی را راه انداخت بتواند با شهادت خود، توجه جامعه ی جهانی را به ظلم و ستمی که در ایران بر مردم روا داشته می‌شود، برانگیزد. اما بایکوت خبری شد و برای مراسمش هیچ فراخوانی داده نشد. چرا که گفتند خودکشی کرده. خودکشی از سر ناامیدی است اما این مرگ، مرگی خودخواسته بود از سر امیدواری. امید به تغییر!»

پست اینستاگرام زارا جم
13:14

اعتراضات در تربت جام به دنبال سرمای شدید هوا و کمبود وسایل گرمایشی

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌‌های اجتماعی، در پی سرمای شدید هوا و کمبود وسایل گرمایشی مردم معترض برای گرفتن چراغ نفتی و وسایل گرمایشی به یکی از پایگاه‌های حلال احمر هجوم برده‌اند. 

مردم همچنین نسبت به کاهش فشار و قطعی گاز و گرانی وسایل گرمایشی اعتراض دارند و تحمل سرمای شدید هوا برای آن‌ها بسیار سخت شده است. 

12:44

تجمعات اعتراضی کارکنان صنعت نفت در شهرهای مختلف ایران

کارکنان رسمی صنعت نفت در شهرهای مختلف مطابق فراخوان از پیش اعلام شده برای برگزاری تجمع سراسری با محوریت شهرها و مناطق عملیاتی و نفتی دست به تجمع اعتراضی زدند.

بنابر گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارکنان رسمی شاغل در شرکت نفت و گاز پارس عسلویه، شرکت فلات قاره قشم، شرکت پالایش گاز فجرجم، پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه، پالایشگاه گاز ایلام، شرکت بهره‌برداری نفت‌ و گاز غرب در منطقه عملیاتی ایلام، وزارت نفت در شیراز، صنعت نفت در اهواز، واحد بهره‌برداری نفت‌ و گاز چشمه‌خوش دهلران و شرکت بهره‌برداری نفت‌ و گاز آغاجاری در این تجمعات شرکت کردند.

کارکنان رسمی صنعت نفت خواستار اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، پرداخت بک‌پی مربوط به این قانون، حذف سقف حقوقی و پرداخت فوق‌العاده ویژه، حذف مالیات زیاد از حقوق‌ها، افزایش حقوق و دستمزد، پرداخت پاداش بازنشستگی، بهبود خدمات رفاهی و وضعیت بهداشت و درمان، ابطال اساسنامه صندوق نفت و رسیدگی به دیگر مطالباتشان هستند.

تجمع اعتراضی کارکنان رسمی پالایشگاه پنجم مجتمع گاز پارس جنوبی عسلویه
تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شرکت پالایش گاز فجرجم
تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شرکت فلات قاره قشم
تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شرکت نفت‌ و گاز پارس
12:15

احضار مهتاب کرامتی و آزاده صمدی به دادسرا

بنابر گزارش برخی رسانه‌های داخلی، مهتاب کرامتی و آزاده صمدی، دو بازیگر سرشناس سینمای ایران برای پاره‌ای از توضیحات به دادسرای ناحیه ۳۳ تهران احضار شده‌اند.

مهتاب کرامتی و آزاده صمدی

خانم کرامتی یک هفته پیش با انتشار شعری از یانیس ریتسوس، شاعر چپ‌گرای یونانی و تصویر نقاشی شده محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، اعدام آن دو را محکوم کرده و نوشته بود: «كلمات بينوا غرقه‌ى اشک و خیسِ مرارت تعميد دوباره مى‌يابند. پرندگانى كه بال‌‏هاى خود را باز مى‌آفرينند به پرواز درمى‏‌آيند به نغمه‌سرايى می‌پردازند و كلماتى كه نهان می‌‏كنند كلمات آزادى‌ست. بال‏‌هاى آنان شمشيرهایى‌‏ست كه باد را از هم مى‌دَرَد.»

پست اینستاگرام مهتاب کرامتی

روز گذشته، مهتاب نصیرپور، دیگر بازیگر سرشناس تئاتر و سینمای ایران نیز با انتشار برگه احضاریه خود در پست حساب اینستاگرام از احضارش به همین دادسرا  «جهت دفاع از اتهامات انتسابی» خبر داد.

11:29

شکستن سنگ قبر محسن شکاری در آستانه چهلم او

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی سنگ قبر محسن شکاری، نخستین معترض اعدام شده اعتراضات جاری در آستانه چهلم او شکسته شده است. همچنان گزارش‌هایی از حضور پر تعداد ماموران امنیتی و لباس شخصی بر مزار وی در بهشت زهرا برای ممانعت از برگزاری مراسم وی منتشر شده است.

شکستن سنگ قبر معترضان و مخالفان جمهوری اسلامی توسط هواداران حکومت سابقه‌ای طولانی دارد. پیش‌تر بارها سنگ قبر احمد شاملو، شاعر سرشناس و محمد مختاری، شاعر و نویسنده شهیر ایرانی شکسته شده بود.

سنگ قبر شکسته شده محسن شکاری/ عکس از شبکه‌های اجتماعی
10:07

آغاز مذاکرات در پارلمان اروپا برای قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی؛ رای‌گیری پنجشنبه انجام می‌شود

هانا نویمان، نماینده پارلمان اروپا در توئیتی از آغاز مذاکرات برای تصویب قطعنامه‌ای مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی خبر داد. وی همچنین افزود که جلسه مباحثات پارلمانی این قطعنامه امروز ساعت ۷ بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی و رای‌گیری روز پنجشنبه در پارلمان اروپا انجام خواهد شد.

09:42

رئیس پارلمان اروپا: مردمی که در خیابان شعار زن، زندگی، آزادی سر می‌دهند، تاریخ‌ساز خواهند شد

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا، پس از سخنرانی در تجمع ایرانیان در استراسبورگ در توئیتی با اضافه کردن عبارت فارسی «زن، زندگی، آزادی» نوشت: «همین الان در تجمع استراسبورگ سخنرانی کردم و دعوت پارلمان اروپا برای پاسخی قاطع‌تر به وحشتی که حکومت جمهوری اسلامی به راه انداخته را تکرار کردم. مردمی که در خیابان شعار زن، زندگی، آزادی سر می‌دهند، تاریخ‌ساز خواهند شد»

11:49

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به سخنان وزیر خارجه بریتانیا در واکنش به اعدام علیرضا اکبری

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به سخنان جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا در واکنش به اعدام علیرضا اکبری، شهروند ایرانی-بریتانیایی و معاون پیشین وزارت دفاع ایران در توئیتی نوشت: «اقدام انگلیس در تعرض به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با پاسخ قاطع اطلاعاتی و قضائی ایران مواجه شده است. سر و صدای رژیم انگلیس و حمایت برخی مدعیان حقوق بشر در اروپا از لندن، نشان دهنده قانون‌گریزی و قانون‌شکنی آنان است. رژیم انگلیس که عضو خانواده سطنتی اش کشتن ۲۵ انسان بی گناه را در حذف مهره شطرنج می‌بیند و از آن شرمنده هم نیست، همراه با کسانی‌ که چشم بر این جنایت جنگی پوشیده‌اند، صلاحیت موعظه دیگران در باره حقوق بشر را ندارند.»

09:02

بازداشت دست‌کم ۹۶ شهروند کرد در نیمه نخست ژانویه ۲۰۲۳ 

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو از بازداشت دست‌کم ۹۶ شهروند کرد از جمله ۱۳ نوجوان زیر ۱۸ سال در نیمه نخست ژانویه ۲۰۲۳ خبر داد. به گزارش هه‌نگاو از میان بازداشت شدگان ۵ نفر دانشجو و ۴ نفر معلم، همچنین ۵ نفر از آن‌ها زن هستند.