به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۰۹، ۱۴۰۱

امانوئل ماکرون : "برای ما مهسا امینی چیزی به مراتب فراتر از یک نماد است."

 مهسا امینی "شهید" راه آزادی 

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه در پیامی ویدیویی به مناسبت اعلام جایزۀ "ماریان" که به چهارده مبارز و مدافع حقوق بشر در جهان تعلق گرفت از مهسا امینی به عنوان "شهید" راه آزادی یاد کرد و افزود که "برای ما مهسا امینی چیزی به مراتب فراتر از یک نماد است."


امانوئل ماکرون بار دیگر ضمن دفاع از مبازرات زنان و مردان ایران برای آزادی گفت : "سرکوب در چهار گوشۀ جهان رو به گسترش است ...و نخستین قربانیان سرکوب‌ها اغلب زنان و دختران جوان هستند." رئیس جمهوری فرانسه سپس تأکید کرد : "اگر مهسا امینی امروز برای همۀ ما به یک نماد تبدیل شده است، باید او را که به شهادت رسید چیزی فراتر از نماد دانست." به گفتۀ ماکرون "نبرد مهسا امینی ما را به مسئولیت و اقدام فرامی‌خواند."


فرانسه امسال اسامی چهارده برندۀ جایزۀ ماریان را که به مبارزان راه آزادی در چهار گوشۀ جهان اعطا می شود، اعلام نمود. از جمله برندگان امسال این جایزه عسل عباسیان، مدافع حقوق زنان و دگرباشان جنسی است که به دلیل فشارها و آزار حکومت اسلامی ایران در سال ۲۰۲۱ به ترکیه گریخت.


دیگر برندگان امسال جایزۀ ماریان از کشورهای بحرین، سوریه، مالی، اوگاندا، روسیه، کلمبیا، بنگلادش و ... هستند. برندگان این جایزه با برخورداری از آموزش دانشگاهی امکان می یابند که مبارزۀ خود را در فرانسه یا در کشور خود در حمایت از مبارزان راه آزادی و یا پناهندگی احتمالی آنان در فرانسه دنبال کنند.


در نوامبر گذشته، رئیس جمهوری فرانسه با چهار زن فعال حقوق بشر از جمله مسیح علینژاد در کاخ الیزه ملاقات کرد و برای اولین بار از مبارزۀ جاری زنان ایران برای رسیدن به آزادی و برابری و علیه حجاب اجباری به عنوان "انقلاب" یاد نمود.

رادیو بین المللی فرانسه