به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۲۹، ۱۴۰۱

مسجد مکی در محاصره نیروهای امنیتی؛‌ تداوم تهدید و ارعاب علیه مولوی عبدالحمید

 سیستان و بلوچستان در 15 هفته گذشته شاهد تجمعات اعتراضی شهروندان بلوچ در شهرهای زاهدان، راسک، خاش، پهره (ایرانشهر)، چابهار و سراوان بوده است

جمهوری اسلامی برای به چالش‌کشیدن «اراده» مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان و پایان‌دادن به شعارهایی که هر جمعه از خیابان‌های زاهدان شنیده‌ می‌شود، تلاش‌های خود را افزایش داده و علاوه بر تهدید و تطمیع نزدیکان او، به «قشون‌کشی» و شاخه و شانه کشیدن برای امام جمعه زاهدان روی آورده است.

بر اساس گزارش‌هایی که از زاهدان به «العربیه فارسی» رسیده، نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی در روزهای گذشته، اقدام به برپایی مراکز متعدد ایست و بازرسی در تمام ورودی‌ها و خروجی‌های شهر زاهدان کرده‌اند. حضور نیروهای امنیتی در سراسر شهر نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته و اوضاع در این شهر به شدت امنیتی گزارش شده است.

اگرچه به‌نظر می‌آید این اقدام برای جلوگیری از حضور نمازگزاران در مصلای مکی برای ادای نماز جمعه صورت گرفته باشد، اما به گفته ناظران، با توجه به عدم توانایی حاکمیت در تحقق این خواسته، مقامات جمهوری اسلامی با قدرت‌نمایی می‌خواهند «اراده» مولوی عبدالحمید برای تداوم «جمعه‌های اعتراضی» را تضعیف کنند.

زاهدان در روزهایی که اینترنت سراسری کشور به بهانه «برگزاری کنکور» قطع شده است، در محاصره نیروهای نظامی قرار دارد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده، ده‌ها نفر در این هفته بازداشت‌ شده‌اند و نگرانی جدی درباره وضعیت بازداشت‌شدگان وجود دارد.

استان سیستان و بلوچستان در سال‌های گذشته و پس از افزایش نفوذ استانی سپاه پاسداران فضایی امنیتی داشته است. کنش‌گران بلوچ حضور نیروهای نظامی در روزهای گذشته در زاهدان را «کم‌سابقه» عنوان کرده‌اند.

گشت‌زنی‌ شبانه خودروهایی که با آژیرگردان در سطح شهر تردد می‌کنند، افزایش یافته است و بر اساس گزارش «حال‌وش»، برخی پاسگاه‌های اطراف زاهدان نیز اقدام به حصارکشی و سنگربندی دیوارهای خود کرده‌اند.

حال‌وش همچنین به گزارش‌هایی اشاره کرده است که بر اساس آن نیروهای نظامی با حضور در مدارس شهر زاهدان، این اماکن آموزشی را به پایگاه‌های نظامی تبدیل کرده‌اند.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که نیروهای حکومتی در تمام مراکز ایست و بازرسی، کارت شناسایی شهروندان بلوچ را بررسی کرده و آن‌ها را مورد تفتیش بدنی قرار می‌دهند.

سیستان و بلوچستان در 15 هفته گذشته شاهد تجمعات اعتراضی شهروندان بلوچ در شهرهای زاهدان، راسک، خاش، پهره (ایرانشهر)، چابهار و سراوان بوده است.

شرکت‌کنندگان در مراسم نماز جمعه این استان، هر هفته به خیابان‌ها آمده و در ادامه خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی شعارهای ضدحکومتی سر می‌دهند.