به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۲۱، ۱۴۰۱

فرمان دادستانی کل ایران به نیروی انتظامی در «برخورد قاطعانه با کشف حجاب»

 

معاون دادستان کل ایران، روز سه‌شنبه ۲۰ دی، از صدور فرمانی خطاب به نیروی انتظامی ایران به منظور «برخورد قاطعانه با جرم کشف حجاب» خبر داد. تصمیم تازه مقامات قضایی جمهوری اسلامی مبنی بر برخورد با بانوانی که حجاب کامل اسلامی را رعایت نمی‌کنند، در پی گذشت حدود یکصد و ده روز از جنبش «زن، زندگی، آزادی» صادر شده است.


در آستانه چهارمین ماه از آغاز جنبش «زن، زندگی، آزادی» در واکنش به جان باختن «مهسا امینی» در پی بازداشت وی توسط نیروهای انتظامی در تهران به «جرم» عدم رعایت حجاب کامل اسلامی، معاون دادستان کل ایران در امور نظارت بر دادسراها، در یادداشتی، روز سه‌شنبه ۲۰ دی، از صدور یک «بخشنامه‌» به منظور «برخورد قاطعانه به جرم کشف حجاب» خبر داد و تاکید کرد: جرم «کشف حجاب» یکی از جرائم مشهود است و ماموران انتظامی «مکلف» هستند تا در راستای اجراء «قانون مجازات اسلامی ۱۳۵۷»، «مرتکبان جرائم مشهود» را «دستگیر» و جهت اعمال «مجازات» به مراجع ذیصلاح قضایی معرفی نمایند. 


بر اساس اعلام این مقام ارشد قضایی، این بخشنامه در راستای اجراء دستور «رئیس قوه قضائیه» و «دادستان کل» ایران به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور ابلاغ شده است. 


معاون دادستانی کل ایران، مجازات مرتکبان «جرم» کشف حجاب را، علاوه بر «جزای نقدی»، محکومیت به «مجازات‌های تکمیلی و تبعی» عنوان کرده است، مجازاتی که بر اساس این بخشنامه، به روسای کل دادگستری سراسر ایران اعلام شده است تا آنان «به قید فوریت»،‌ برنامه‌ریزی لازم را برای برخورد جدی و بازدارنده با جرم کشف حجاب به عمل آورند. 


فرمان صدور دستور تازه از سوی یک مقام ارشد قوه قضائیه ایران، برای برخورد با بانوانی که بطور کامل حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند، در حالی اعلام شده است که نزدیک به چهار ماه از آغاز جنبش «زن‌، زندگی، آزادی» و مخالفت با «حجاب اجباری» در ایران می‌گذرد.


در جریان این جنبش سراسری که در فاصله‌ای کوتاه به اعتراضات انقلابی علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد، بر اساس آمار رسمی سازمان حقوق بشر ایران، تاکنون دست‌کم ۴۸۱ شهروند، از جمله ۶۴ کودک و ۳۵ زن جان خود را به دلیل سرکوب نیروهای امنیتی و انتظامی از دست دادند. دست‌کم ۱۹ هزار نفر بازداشت شدند. 

رادیو فرانسه