به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۱۹، ۱۴۰۱

نرگس محمدی یکی از سه برنده جایزه امسال بنیاد اولاف پالمه سوئد شد

 

بنیاد «اولاف پالمه» در سوئد اعلام کرد جایزه امسال خود را به سه فعال زن از جمله نرگس محمدی، به دلیل تلاش‌هایشان در مبارزه برای تامین آزادی زنان اعطا خواهد کرد.


بنیاد اولاف پالمه روز دوشنبه ۱۹ دی با انتشار بیانیه‌ای نوشت که جایزه امسال این بنیاد به نرگس محمدی فعال حقوق بشر زندانی، ارن کسکین، وکیل حقوق بشری در ترکیه که به شش سال زندان محکوم شده و مارتا چومالو، فعال حقوق زنان و روانشناس اعطا خواهد شد.


بنیاد اولاف پالمه در سال ۱۹۸۷ برای ایجاد تفاهم بین‌المللی و امنیت مشترک و با گرامیداشت تلاش‌های بشردوستانه پالمه، نخست‌وزیر سوئد تاسیس شد.


پالمه از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۶ رهبر حزب سوسیال دمکرات سوئد بود و در سال ۱۹۸۶ ترور و کشته شد.


واتسلاو هاول، عفو بین‌الملل، آنگ سان سوچی و جان لوکاره نویسنده معروف بریتانیایی از برندگان معروف سال‌های گذشته جایزه این بنیاد بوده‌اند.


در بیانیه‌ای که برای جایزه امسال منتشر شده، آمده سه زن برنده «در طول زندگی خود و از طریق اقدامات خود، همراه با بسیاری از زنان مبارز، الهام‌بخش دیگران بوده‌اند و راه را برای زنان و مردان جوان شجاع برای ادامه مبارزه در زمینه حقوق اساسی بشری هموار کرده‌اند».


بنیاد اولاف پالمه نرگس محمدی را یکی از چهره‌های اصلی مبارزه برای حقوق زنان و آزادی بیان در ایران معرفی کرده و نوشته است: «او یکی از چهره‌های سازمان‌هایی مانند کانون مدافعان حقوق بشر و لگام (کمپین لغو گام به گام مجازات اعدام) است.»



در حالی که بنیاد اولاف پالمه تاکید کرده که مبارزات محمدی موجب شده که او بارها بازداشت و زندانی شود، این زندانی سیاسی در جریان خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی نیز بارها از زندان موضع‌گیری و از جمله درباره تعرض جنسی به زنان معترض بازداشت‌شده افشاگری کرد.


قرار است مراسم اهدای جایزه اولاف پالمه روز اول ماه فوریه در استکهلم برگزار شود.