به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۰۲، ۱۴۰۱

اعتراضات سراسری؛ به کما رفتن دو معترض بازداشت شده بر اثر شکنجه

 «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» با انتشار گزارشی اعلام کرد که در جریان اعتراضات سراسری ایران تاکنون، دست‌کم 16 نفر در بازداشت به قتل رسیده‌اند

حسن فیروزی و محمد اختیاریان دو معترض بازداشت شده در جریان اعتراضات ضدحکومتی بر اثر شکنجه توسط نیروهای امنیتی به کما رفتند.


«کانون حقوق بشر ایران» با انتشار گزارشی خبر داد که حسن فیروزی، معترض بازداشت‌شده در شهر ری، بر اثر «شکنجه توسط ماموران جمهوری اسلامی و خونریزی شدید» به کما رفته و «وضعیت وخیمی» دارد.


اخیرا یک فایل صوتی منتسب به حسن فیروزی، از معترضان بازداشتی، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که فیروزی در این فایل با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی در سلول‌های اطلاعات برای گرفتن اعترافات اجباری او را تحت شکنجه قرار دادند، گفت: «خسته شدم از شکنجه‌های تکراری، از بازجویی تکراری. اگر می‌خواهید اعدام کنید، اعدام کنید، چون تنها شکنجه‌ای که عذابم می‌دهد، ندیدن دخترم است.»


این معترض بازداشتی همچنان از مردم ایران خواست به او کمک کنند که دوباره با دختر نوزادش دیدار کند و افزود: «بعد از 10 سال خدا به ما یک بچه داد. کلا 18 روز دیدمش. فقط آرزو دارم قبل از اینکه اینها بلایی سرم بیاورند دخترم را ببینم.»


علی امیدی، وکیل ‏‎محمد اختیاریان نیز شامگاه شنبه یکم بهمن با انتشار استوری در صفحه اینستاگرام خود خبر داد که موکلش «به دلیل عفونت ناشی از جراحات در حین دستگیری در کما به سر می‌برد.»


به گزارش حساب توییتری «1500 تصویر» که اعتراضات در ایران را پوشش می‌دهد، ماموران جمهوری اسلامی در 8 مهر سال جاری هنگام بازداشت محمد اختیاریان سه گلوله از فاصله‌ نزدیک به او شلیک کردند که منجر به متلاشی شدن پای این معترض شده‌ است.


پیشتر «کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان»، چهارشنبه 28 دی، طی گزارشی خبر داد که نیروهای اطلاعات سپاه برای گرفتن اعترافات اجباری از جواد روحی، معترض اهل آمل که به سه بار اعدام محکوم شده است، او را تحت شکنجه‌های «ترسناکی» قرار دادند.


به گفته این کمیته که در زمینه انتشار اخبار بازداشت‌شدگان اعتراضات فعالیت دارد، جواد روحی بر اثر شکنجه در روزهای اول بازداشت «قدرت تکلم و کنترل ادرار» خود را از دست داده بود.


اخیرا مجید کاوه، وکیل دادگستری در استان مازندران، با انتشار توییتی از محکومیت جواد روحی، به «سه بار اعدام» خبر داده بود.


پیش از این پدر و مادر جواد روحی با انتشار ویدیویی از عدم دسترسی پسرشان به وکیل تعیینی در دادگاه بدوی و بی‌خبری از او در سه ماه نخست بازداشت خبر داده بودند.


«کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان» همچنان با انتشار گزارشی درباره کشته‌شدن معترضان ایرانی در نتیجه شکنجه و یا جلوگیری از دریافت درمان مناسب اعلام کرد که در جریان اعتراضات سراسری این کشور تاکنون، دست‌کم 16 نفر در بازداشت به قتل رسیده‌اند.


این کمیته که «توسط چند تن از فعالان برای پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراضات 1401» شکل گرفته است، تصریح کرد که این 16 معترض «بر اثر شکنجه برای اعتراف‌گیری و یا در نتیجه جلوگیری از دریافت درمان موثر بعد از زخمی‌شدن به گلوله به قتل رسیدند.»


کمیته پیگیری همچنین اعلام کرده است، این آمار تنها مربوط به کسانی است که اطلاعات آن‌ها منتشر شده و شامل افرادی که «نامشان هرگز رسانه‌ای نشده» و یا مرگ آن‌ها مشکوک بوده، نمی‌شود.