به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۰۴، ۱۴۰۱

خبرگزاری فرانسه: به‌رغم سرکوب، معترضان هم‌چنان جمهوری اسلامی را به چالش می‌کشند

 انقلاب کماکان در ایران جریان دارد

اما مردم برای جلوگیری از سرکوب خود، شیوه‌های ابراز مخالفت‌شان با رژیم را تغییر داده‌اند


کارشناسان به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که به‌رغم سرکوبگری شدید جمهوری اسلامی که به کاهش میزان اعتراضات ضدحکومتی خیابانی در ایران انجامیده است، معترضان کماکان به شیوه‌های مختلف به اعتراضات خود ادامه می‌دهند و خواهان سرنگونی رژیم ایران هستند.


به گزارش این خبرگزاری، از آنجایی که جمهوری اسلامی با معترضان خیابانی برخوردهای سخت و مرگبار کرده و در ماه‌های اخیر چندین معترض بازداشتی را اعدام کرده است، میزان تظاهرات خیابانی کمتر شده است.


با این حال، فرآیندهای انقلابی عموما دچار تناوب می‌شوند، و دوره‌های آرامش و آشفتگی را تجربه می‌کنند. بنابراین می‌شود گفت که انقلاب کماکان در ایران جریان دارد، اما مردم برای جلوگیری از سرکوب خود، شیوه‌های ابراز مخالفت‌شان با حکومت را تغییر داده‌اند.


به عنوان مثال، حرکات نمادین مثل شعارنویسی و آویزان کردن بنرهای اعتراضی از پل‌های هوایی، آتش زدن و پاره کردن بنرها و تابلوها و مجسمه‌های حکومتی، و مبارزه منفی در قالب عدم همکاری‌های مدنی با حکومت افزایش یافته است.


به گفته خبرگزاری فرانسه، در حقیقت تظاهرات خیابانی هم به‌طور کامل در ایران خاموش نشده است، و سیستان و بلوچستان این روزها پرچم‌دار تظاهرات‌های اعتراضی گسترده در روز جمعه هر هفته است. در مناطق نفت‌خیز هم کارگران کماکان اعتصاب می‌کنند.


یکی دیگر از نمونه‌های بارز اعتراضات خیابانی در این روزها گردهمایی مردم کرج جلوی زندان رجایی‌شهر بود. هنگامی که شایعاتی مبنی بر قصد رژیم به اعدام دو تن از معترضان دستگیرشده یعنی محمد قبادلو و محمد بروغنی قوت گرفت، صدها نفر پشت دیوارهای زندان جمع شده و خواهان عدم اعدام‌شان شدند.


این خبرگزاری در پایان نتیجه می‌گیرد که اعتراضات ضدحکومتی مردم ایران، که شاید در کوتاه‌مدت فروکش کرده باشد، تمام نشده است و زیر پوست جامعه جریان دارد، چرا که روایتی از زندگی که جمهوری اسلامی چندین دهه بر مردم ایران تحمیل کرده بود را از اساس به چالش کشیده است.