به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، دی ۲۲، ۱۴۰۱

«زمستان سخت» که جمهوری اسلامی برای اروپا آرزو داشت دامنگیر خودش شد

  تهدید به قطع گاز خانگی

با وجود هشدارهای تهدیدآمیز مقام‌های جمهوری اسلامی به غرب درباره «زمستان سخت» و افزایش قیمت گاز، اغلب کشورهای اروپایی بحران را مدیریت کرده‌اند اما مشکل کمبود گاز گریبان دولت ایران را گرفته و بسیاری از اداره‌ها و شهرک‌های صنعتی در استان‌های مختلف مجبور به کم کردن ساعت کار شده‌اند.


کمبود گاز در ده‌ها شهر ایران در پی سرمای هوا، اداره‌ها و مدارس را تا پایان هفته تعطیل یا دورکار کرد. هم‌زمان، جواد اوجی، وزیر نفت، مردم را تهدید کرد در صورت مصرف «خارج از الگو» گازشان قطع می‌شود و «مردم بعدا درباره این مساله نباید گله‌مند شوند».


در روزهای گذشته کمبود گاز، فعالیت مدرسه‌ها و اداره‌های شماری از استان‌های ایران مانند البرز، خراسان رضوی، گلستان، زنجان، اردبیل، لرستان، مرکزی و ... را غیر‌حضوری و دورکار یا تعطیل کرده است.


در برخی استان‌ها مانند هرمزگان، لرستان و مرکزی هم ادارات در روزهای پنج‌شنبه و تا اطلاع بعدی به دلیل کمبود گاز تعطیل یا دورکار خواهند بود.


بروز بحران گازی در ایران در شرایطی است که به نظر می‌رسد کشور نسبت به سال‌های گذشته، زمستان سخت و سردی را سپری نمی‌کند.


با وجود این، جواد اوجی،‌ وزیر نفت، روز چهارشنبه ۲۱ دی گفت کشور اکنون در پیک مصرف گاز قرار دارد. او گرچه اظهار امیدواری کرد زمستان بدون قطع گاز خانگی سپری شود اما بروز چنین اتفاقی را دور از انتظار ندانست.


اوجی تصریح کرد: «وظیفه ماست که گاز را به مردم برسانیم [اما] این‌طور نیست که بگوییم استفاده می‌کنیم، پولش را می‌دهیم. بله پولش را می‌گیریم اما هر جا خارج از الگوی مصرف بود اول اخطار می‌دهیم و بعد قطع می‌کنیم، بعد گله‌مند نشوید.»


اوجی مدعی شد دمای خانه‌اش ۲۱ تا ۲۲ درجه است و به محض این که وارد خانه می‌شود «سریع لباس گرم و جوراب» می‌پوشد.



مقام‌ها و سیاستمداران جمهوری اسلامی پیش از این بارها از «زمستان سخت اروپا» به دنبال تنش‌های جنگ اوکراین گفته بودند اما با آغاز زمستان و افزایش مصرف گاز، در روزهای گذشته گاز صنایع و ۸۴۰ سازمان و نهاد دولتی و عمومی در استان‌های مختلف قطع شد و مقام‌ها و مسوولان، شروع به تهدید مردم با طرح برخورد با «مشترکان پرمصرف» کردند.


یک شهروند در ویدیویی با اشاره به ادعاهای حکومت ایران مبنی بر افزایش قیمت گاز و «زمستان سخت» برای اروپا، می‌گوید نتیجه‌اش این شد که برق شهرک صنعتی اشتهارد را قطع کردند.



شهروندی دیگر نیز از تعطیلی چند روزه تنها استخر منطقه ۱۷تهران به دلیل قطع گاز خبر داد.


کمبود گاز در حالی رخ داده که در ماه‌های گذشته نیروگاه‌های ایران برای صرفه‌جویی در مصرف گاز، مازوت مصرف کردند و این موضوع همچون سال‌های گذشته باعث آلودگی شدید هوا در شهرهای بزرگ شد.