به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۰۴، ۱۴۰۱

مسیح علینژاد از ماکرون خواست در کنار شارلی ابدو و در مقابل رژیم ایران بایستد

ناصر اعتمادی / رادیو فرانسه 

مسیح علینژاد به هفته نامۀ فرانسوی لوپوئن گفت که باید تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران را علیه کارکنان مجلۀ فرانسوی "شارلی ابدو" جدی گرفت و ضروری است که رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، در دفاع از آزادی بیان در کنار خبرنگاران شارلی ابدو بایستد و با احضار سفیر ایران در پاریس و اخراج دیپلمات‌های این کشور پاسخ تهدیدهای رژیم تهران را بدهد.


هفتۀ نامۀ فرانسوی "لوپوئن" آخرین شمارۀ خود را با عنوان "چرا ایران فرانسه را هدف گرفته است؟" به اوضاع جاری در ایران و بحران در مناسبات ایران و فرانسه اختصاص داده است.


آرمین عارفی، خبرنگار "لوپوئن"، در مطلب اصلی خود در این شمارۀ ویژه نوشته است : سپاه پاسداران قادر است هر کدام از مخالفان خود را در خارج از کشور هدف قرار بدهد. خبرنگار لوپوئن سپس از قول مسیح علینژاد افزوده است که باید تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران را علیه کارکنان مجلۀ فرانسوی "شارلی ابدو" جدی گرفت. مسیح علینژاد سپس افزوده است : ضروری است که رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، در دفاع از آزادی بیان در کنار خبرنگاران شارلی ابدو بایستد و  با احضار سفیر ایران در پاریس و اخراج دیپلمات‌های این کشور پاسخ تهدیدهای رژیم تهران را بدهد.


مسیح علینژاد ضمن ابراز همبستگی با خبرنگاران شارلی ابدو که به گفتۀ او با کاریکاتورهای شان قداست تصنعی علی خامنه‌ای را درهم شکستند، افزوده است که کاریکاتورهای شارلی ابدو در واقع دل‌های میلیون‌ها زن و مرد ایرانی را شاد کردند.


آرمین عارفی سپس به استقبال جوانان و مردم داخل ایران از کاریکاتورهای شارلی ابدو دربارۀ خامنه‌ای اشاره و از قول برخی از آنان نقل کرده که علت این استقبال انزجار عمومی از شخص علی خامنه‌ای و رژیمی است که او در رأسش قرار گرفته است.


خبرنگار "لوپوئن" ضمن یادآوری این مطلب که جمهوری اسلامی انتشار کاریکاتورهای شارلی ابدو دربارۀ خامنه‌ای را به دولت فرانسه نسبت داد، از قول "کلمان ترم"، کارشناسان مسائل ایران، نقل کرده است که در واقع جمهوری اسلامی ایران با این کار الگوی خود را از حکومتداری به دیگران تعمیم و نسبت می‌دهد : الگویی که در آن حاکمیت کلیه جراید را تحت سیطرۀ خود دارد. به گفتۀ کلمان ترم، حملۀ جمهوری اسلامی به فرانسه، ماشین ایدئولوژیک غرب ستیزانۀ حکومت تهران را نیز زنده نگه می دارد بی آنکه حکومت تهران به خود زحمت رویارویی مستقیم با آمریکا را بدهد. افزون بر این، به گفتۀ کلمان ترم جوانان ایران بسیار از الگوی دولت لائیک فرانسه استقبال می کنند و در نتیجه حمله رژیم ایران به فرانسه به رهبران تهران امکان می‌دهد که ایدۀ باصطلاح غرب منحط را در میان حامیان خود تقویت سازد.


آرمین عارفی با اشاره به ملاقات امانوئل ماکرون در سپتامبر گذشته با ابراهیم رئیسی در نیویورک و فشردن دست او در مقابل دوربین‌های خبرنگاران افزوده است : این ملاقات که همزمان بود با آغاز اعتراض‌های جاری در ایران و واکنش‌های بسیار به آن اکنون به گذشته تعلق دارند. آرمین عارفی سپس به ملاقات رئیس جمهوری فرانسه با چهار تن از زنان مخالف حکومت اسلامی ایران از جمله مسیح علینژاد مبتکر کارزار مبارزه علیه حجاب اجباری در ایران اشاره کرده و افزوده است : در این ملاقات مسیح علینژاد به امانوئل ماکرون گفته است که از ملاقات او با ابراهیم رئیسی به شدت عصبانی است و در پاسخ رئیس جمهوری فرانسه گفته است که دیپلماسی در خون فرانسه است. لوپوئن سپس افزوده است که در واکنش به این سخن، مسیح علینژاد به رئیس جمهوری فرانسه یادآوری کرده است که فرانسه مهد انقلاب هم است و رئیس جمهوری فرانسه می تواند در چهرۀ او نبرد امروز زنان ایران را برای ارزش‌های انقلاب کبیر فرانسه ببیند.


خبرنگار لوپوئن سپس افزوده است که همان شب و ساعاتی پس از این ملاقات، رئیس جمهوری فرانسه از انقلاب مردم ایران سخن گفت و پشتیبانی کرد و همین خشم و واکنش رژیم تهران را برانگیخت. آرمین عارفی یادآوری می کند که در واکنش به پشتیبانی رئیس جمهوری فرانسه از "انقلاب" زنان ایران، جمهوری اسلامی "انجمن ایرانشناسی فرانسه" در تهران را که یکی از مهمترین مراکز پژوهشی فرانسه در خارج و مهمترین حلقۀ پیوند فرهنگی فرانسه و ایران در دورۀ جدید به شمار می رود، بار دیگر تعطیل کرد.


آرمین عارفی سپس از قول برخی دیپلمات‌ها و مقامات جمهوری اسلامی از تغییر نگاه تهران نسبت به فرانسه نوشته است. او نوشته است که از نظر جمهوری اسلامی، فرانسه عملاً در همسویی با آمریکا به ویژه از زمان روی کار آمدن جو بایدن موضعی سرسختانه در قبال پروندۀ اتمی ایران اتخاذ کرده و در منطقه نیز به جای ایفای یک نقش متعادل با فروش تسلیحات فراوان به امارات و عربستان با این دو کشور نیز همسو شده است.


لوپوئن سپس افزوده است که در نتیجۀ همین تلقی، جمهوری اسلامی ایران به روش مشمئزکنندۀ گروگانگیری روی آورده است.


رونالد مارشال، همسر فریبا عادلخواه، که هر دو به اتهام جاسوسی در ایران زندانی شدند، پس از آزادی و بازگشت به فرانسه به خبرنگار لوپوئن گفته است :  آنچه در جریان دستگیری و بازداشتم در ایران دریافتم دشمنی شدید پاسداران با شخص امانوئل ماکرون بود. رونالد مارشال گفته است که بازجویانش از او سئوالات بسیاری دربارۀ "جلیقه زردها" می‌کردند و می‌پنداشتند که رئیس جمهوری فرانسه بزودی سرنگون یا ناگزیر از کناره‌گیری خواهد شد. به گفتۀ رونالد مارشال پاسداران علاقه‌ای به احیای برجام نداشتند و امیدوار بودند که برای پایان دادن به پیوندهای ایران و اروپا هر چه سریعتر توافقی راهبردی با روسیه و چین امضا کنند.


در واقع رونالد مارشال با یک ایرانی زندانی در فرانسه، جلال روح‌الله‌نژاد، که در دور زدن تحریم‌های آمریکا دست داشته مبادله شد، در حالی که همسر رونالد مارشال، فریبا عادلخواه، همچنان در ایران زندانی است. روی هم هفت شهروند فرانسوی از جمله دو آموزگار سندیکالیست، "سسیل کولر" و "ژاک پاری"، و یک جوان جهانگرد، بنژمن بیریر، به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی در ایران زندانی هستند. به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی، کلمان ترم، گروگانگیری به اتهام جاسوسی به جمهوری اسلامی که با موجی از اعتراض‌های گسترده در داخل روبرو شده اجازه می‌دهد که این اعتراض‌ها را در واقع به عنوان دسیسه و توطئۀ غرب معرفی کند. اما، هدف نهایی جمهوری اسلامی از این گروگانگیری ها آزاد کردن اسدالله اسدی، مأمور ارشد اطلاعاتی تهران در اروپا است که به جرم انفجار تروریستی نافرجام در تجمع مجاهدین خلق در حومۀ پاریس توسط دادگاه بلژیک به بیست سال زندان محکوم شده است.