به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۷، ۱۴۰۱

هفدهمین جمعه ی اعتراضی در بلوچستان با شعار مرگ بر خامنه ای

 

هفدهمین جمعه ی اعتراضی در بلوچستان علیرغم سرما و بارش برف آغاز شده است. مردم در زاهدان، دزآب و راسک بار دیگر به خیابان ها آمده اند، مولوی عبدالحمید در خطبه های خود خواهان آزادی زندانیان سیاسی و پایان دادن به اعدام ها شده است. فشار جهانی برای تحریم بیشتر ایران ادامه دارد و ایرانیان در خارج از کشور برای ۲۰ فوریه به بروکسل فراخوانده شده اند.


هفدهمین جمعه ی اعتراضی در بلوچستان

مولوی عبدالحمید: «ملت های ایران به اعدام نه می گویند و اعدام را برای هیچ جا نمی خواهند، از اعدام فاصله بگیرید»

مولانا عبدالحمید در بخشی از خطبه های امروز ۷ بهمن ۱۴۰۱ زاهدان گفت: «ملت های ایران به اعدام نه می گویند و اعدام را برای هیج جا نمی‌خواهند، آزادی زندانیان خواسته همه مردم است و نباید هیچ زندانی اعدام بشود. از اعدام فاصله بگیرید.» وی در ادامه گفت: «امروزه اتحاد، همبستگی و انسجام ملت های ایران مثال زدنی است و یک خانواده بزرگ در جغرافیای ایران را تشکیل داده‌اند چه ایرانیانی که داخل و چه ایرانیانی که در خارج اند به منزله اعضای خانواده هستند و این همبستگی ملی و وحدت تمامیت ارضی را تامین می کند.»
امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: «ایرانیانی که در انقلاب ۵٧ برای آزادی قیام کردند و متحد شدند، امروز هم مردم همان فریاد عدالت را سر می‌دهند، مردم جغرافیای ایران خواهان آزادی متعارف و مشروع و عدالت هستند. ملت های ایران دچار فقر، مشکلات و تنگدستی هستند.»
مولانا عبدالحمید گفت: «خانواده هایی کم درآمد قدرت خرید نان، گوشت، تخم مرغ و مواد اولیه خوراک را ندارند. با اینکه ملت های ایران روی گنج نشسته اند چرا دچار این همه گرفتاری شوند. خواسته مردم به حق است و به خواسته مردم توجه کنید.» امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه گفت: «مردم جغرافیای ایران خواستار آزادی بیان، قلم و تحصن و عدالت هستند تا بتوانند برای اداره کشور مدیران توانمندی را انتخاب کنند، مردم جغرافیای ایران خواستار رقابت با کشورهای توسعه یافته هستند.» وی افزود: «مردم جغرافیای ایران می خواهند پول ایران با دلار و یورو رقابت کند. و این حق ملت است که در سال ۵٧ انقلاب کردند که به عدالت و آزادی برسند و اکنون خواستار همان خواسته های انقلاب ۵٧ هستند.»
مولانا عبدالحمید گفت: «برای مولانا گرگیج مشکل ایجاد کردند و او را ممنوع المنبر و ممنوع المحراب کردند و این خواسته عموم جغرافیای ایران است که برای علما و اندیشمندان مشکلاتی بوجود نیارند و این مشکلات همه ایرانیان را ناراحت می کند. برای علمای کردستان، ماموستا خضرنژاد، ماموستا حسینی و دیگر علمای اهل سنت کردستان، برای این ها مشکل ایجاد شده. این همه ملت را ناراحت کرده است.»
امام جمعه اهل سنت زاهدان تاکید کرد: «مردم جغرافیای ایران صلح طلب هستند و خواهان صلح در یمن و سراسر دنیا هستند. مردم ایران هیچ وقت جنگ طلب نبوده و نخواهند بود. ملت های ایران با اعدام موافق نیست و همه ملت صاحبان این کشور هستند و خواسته ملت ها کنار گذاشته اعدام است. چون با اعدام شمار زیادی سرپرست خانواده و جگرگوشه و یکی از افراد خانواده را از دست می دهند.» وی افزود: «قرآن‌سوزی در هلند و سوئد، خیلی حادثه خطرناکی است و این اهانت بزرگی به دو میلیارد مسلمان است و در واقع سوختن دل همه مسلمانان است و نباید این کشورها اجازه آتش سوزی قرآن بدهند این خلاف آزادی است این آزادی قابل درک و فهم نیست. آزادی در اهانت و توهین نیست و این چه نوع آزادی است که به مقدسات توهین شود.»

دویست روز از زندانی شدن جعفر پناهی گذشت

طاهره سعیدی، همسر جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی، با انتشار پستی در حساب اینستاگرام خود، با اشاره به گذشت دویست روز از بازداشت او، خواستار آزادی این کارگردان زندانی شد. اظهارات او پس از انتشار اخباری در آخر هفته مبنی بر احتمال آزادی او با قرار وثیقه بود. پیش از این صالح نیکبخت، وکیل وی اعلام کرده بود که طبق گفته مقام‌های قضایی در روز شنبه، تا پایان این هفته درباره آزادی پناهی تصمیم گرفته خواهد شد. خانم سعیدی در صفحه خود نوشت: «امروز یک هفته تمام شد و جعفر نیامد. درست ۲۰۰ روز از زندانی شدن جعفر می‌گذرد، ما دیگر ناامید شده‌ایم. چرا که ضرورت آزادی جعفر مبتنی بر قوانینی است که خودشان قبول دارند، ولی این خودشان هم آنانی هستند که اعمالشان فراقانونی است، مانع اجرای قانون و قانون گریزند!» جعفر پناهی در تیرماه سال ۱۴۰۱، پس از دستگیری محمد رسول‌اف، کارگردان سینما و مصطفی آل‌احمد، مستندساز، برای پیگیری وضعیت آنها به دادسرای اوین رفت و همان جا بازداشت شد.

پاریس آماده تجمع شهروندان ایرانی و فرانسوی در پشتیبانی از گروگان‌های محبوس در ایران

شماری از اتباع کشورهای غربی که در ایران زندانی اند

در آستانه برگزاری راهپیمایی روز شنبه در پاریس که توسط خانواده‌های اتباع غربی محبوس در ایران، ساماندهی شده‌است، وزارت امور خارجه فرانسه از آمادگی برای یک اقدام هماهنگ در اتحادیه اروپا به‌هدف «آزادی اروپایی‌های زندانی‌شده» خبر می‌دهد. کمیته‌های پشتیبانی از «فریبا عادلخواه، بنژمن بریر و سیسیل کولر» که هر سه در ایران زندانی هستند، روز شنبه ششم بهمن‌ماه در پاریس یک راهپیمایی برگزار می‌کنند.
در این برنامه که برای پشتیبانی از اتباع غربی زندانی در ایران صورت می‌گیرد، بر درخواست «آزادی بی‌درنگ این شهروندان» تاکید می‌شود. قرار است که برخی از خانواده‌های این زندانیان، از جمله خانواده لویی آرنو، گردش‌گر و مشاور امور بانکی ۳۵ ساله که روز پنج‌شنبه ششم بهمن از هویتش رونمایی شد نیز در این تجمع حضور یابند. از سوی دیگر ایرانی‌ها هم برای همراهی در این راهپیمایی اعلام آمادگی کرده‌اند.

دریا صفایی نماینده ی پارلمان بلژیک خواهان تجمع ایرانیان در بروکسل شد

دریا صفایی، عضو پارلمان بلژیک و کنشگر حقوق زنان در یک ویدئو از ایرانیان دعوت کرد که روز دوشنبه، ۲۰ فوریه (یکم اسفند) با تجمع گسترده در بروکسل خواهان قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شوند. در این تاریخ قرار است، ۲۷ وزیر خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار و درباره تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی این نهاد، تصمیم‌گیری کنند.

جاوید رحمان خواستار تحریم مقامات ارشد جمهوری اسلامی شد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران در نشست «کمیسیون ایالات متحده آمریکا در امور آزادی مذهبی بین‌المللی» از جامعه جهانی خواست با وارد کردن فشار حداکثری به رژیم ایران، آنها را وادار کنند تا بلافاصله زندانیان سیاسی را آزاد و شکنجه‌، اعدام‌ و خشونت‌ را متوقف کنند»

اخبار روز