به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۱۱، ۱۴۰۱

عقب‌نشینی قوه قضاییه در پرونده ورزشکاران بازداشتی شیراز

 برگزاری دادگاه آرمیتا عباسی در دادگاه انقلاب

از چپ به راست: امیرارسلان مهدوی، حسام موسوی، دنا شیبانی، محمد خیوه، اشراق نجف‌آبادی 

رادیو فردا: رئیس دادگستری استان فارس امروز اتهام هر هفت ورزشکار بازداشتی شیراز را که اوائل آبان بازداشت شده بودند، «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور » اعلام کرد و گفت پرونده آن‌ها «با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد».


این مقام قضایی همچنین ادعا کرد که این پرونده «مصداق واقعی القاء هیجانات کاذب به مخاطبان» بوده و رسانه‌های خارج از کشور «با بزرگ‌نمایی، متهمان را در خطر اعدام» توصیف کرده بودند.


این در حالی است که پخش اعترافات اجباری متهمان علیه خود به نگرانی‌ها از «زمینه‌سازی» مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی برای صدور احکام سنگین علیه آن‌ها دامن زده بود.


در ویدئوی اعتراف اجباری که از رسانه‌های حکومتی پخش شد، دنا شیبانی به‌ عنوان «مسئول تبلیغات و تست عملیات»، محمد خیوه به عنوان «مسئول ساخت کیت بمب»، اشراق نجف‌آبادی به عنوان «سرتیم گروه»، امیرارسلان مهدوی به عنوان «عضو گروه و بمب‌گذار» و حسام موسوی به عنوان یکی از «طراحان عملیات» معرفی شده بودند.


پخش این اعتراف اجباری منجر شد به این‌که کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را سناریوسازی جمهوری اسلامی در زمینه فعالیت «تروریستی» با قربانی‌کردن چند ورزشکار توصیف کنند.


بر اساس اعلام دادگستری فارس، چهار نفر از آنان «با قرار تأمین مناسب از زندان آزاد شده‌اند و سه تن دیگر هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند».


برگزاری دادگاه آرمیتا عباسی در دادگاه انقلاب


دادگاه آرمیتا عباسی، معترض ۲۰ ساله‌ بازداشت شده روز یکشنبه نهم بهمن در شعبه یک دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.


حمید عباسی، پدر آرمیتا، در حساب اینستاگرام خود نوشت که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با وکالت وکیل انتخابی این معترض مواففت کرده است.


آرمیتا عباسی، ساکن کرج، پس از انتشار نوشته‌های اعتراضی خود علیه جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی بازداشت شد و جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای مدعی شد که او یکی از «رهبران اغتشاشات» (اعتراضات) است و پلیس «۱۰ کوکتل مولوتف» از آپارتمانش کشف کرده است.


پیشتر سی‌ان‌ان در گزارشی درباره تجاوزهای جنسی به معترضان در زندان‌های ایران، به پرونده خانم عباسی اشاره کرده بود.


سی‌ان‌ان نوشت که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی این معترض را تحت شکنجه و خشونت جنسی قرار داده‌اند.


این رسانه طبق مدارکی که از بیمارستان امام علی در کرج درز کرده، اضافه کرد او روز ۲۵ مهر به همراه افسران لباس شخصی به این بیمارستان برده می‌شود در حالی که موهایش تراشیده شده بود و به شدت نیز می‌لرزید.


پزشکان در مکالمه افشا شده خود از وحشتی حرف زده‌اند که با دیدن نشانه‌های تجاوز احساس کرده‌اند. یک منبع مطلع در بیمارستان امام علی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان صحت این مدارک را تایید کرده است.

عصرنو