به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۲۳، ۱۴۰۱

دفتر پیشین هفته‌نامه فکاهی شارلی ابدو توسط ایرانیان گلباران شد

 

در پی انتشار کاریکاتورهایی از آخوندها و رهبر جمهوری اسلامی در شماره ویژه هفته‌نامه فکاهی شارلی ابدو، تهدیدهایی از سوی مقام‌های نظام حاکم بر ایران، روانه فرانسه شد. عصر پنج شنبه ۲۲ دی‌ماه اما گروهی از ایرانیان برای سپاس‌گذاری و گلباران، مقابل ساختمانی که دفتر پیشین این نشریه در آن قرار داشت، حاضر شدند.


اعضای تحریریه شارلی ابدو، پیش‌تر در سال ۲٠۱۵ توسط «برادران کواشی» به رگبار بسته شده‌بودند. گذاشتن گل و تقدیر از کارکنان این مجموعه، در سال‌های اخیر به یک رسم نزد اهالی پاریس مبدل شده‌است.


هفته‌نامه شارلی ابدو گرچه بعد از انتشار شماره ویژه که در پی یک فراخوان با سوژه «علی خامنه‌ای» منتشر شد، مورد انتقاد و تهدید قرار گرفت، اما در شماره روز چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه، بازهم شماری دیگر از کاریکاتورها را با همین سوژه منتشر کرد.


این نشریه همچنین برای نخستین بار سرمقاله‌اش را در وبسایت، به زبان فارسی انتشار داد.


لوران سوریسو، مدیر شارلی ابدو در پی تهدیدهای تازه گفت که کاریکاتور به‌سان یک سلاح سیاسی است. او گفته‌است: آخوندها از آن بهره می‌برند، ما نیز از این سلاح علیه‌شان استفاده می‌کنیم.


شارلی ابدو تاکنون در سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ هدف حمله تروریستی قرار گرفته‌است. در پی دومین حمله ۱۲ نفر کشته شدند.


فرزانه روستایی خبرنگار ایرانی ساکن سوئد که کمپینی را برای گلباران دفتر شارلی ابدو به‌ راه انداخت، پیش‌تر خبر داده بود که ایرانیان ساکن سوئد و آمریکا معادل ۵۸ هزار کرون سوئد برای خرید گل ارسال کرده‌اند.