به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۲۳، ۱۴۰۱

جمعه‌های اعتراضی سیستان و بلوچستان؛‌ تداوم شعارهای دموکراسی‌خواهانه معترضان بلوچ

  مولوی عبدالحمید: راه‌ برون‌رفت از مشکلات کشور اعدام نیست

تظاهرات در زاهدان؛ "خامنه‌ای حیا کن مملکتو رها کن"
شهروندان در زاهدان پس از برگزاری نماز جمعه در خیابان‌های این شهر حضور پیدا کرده و با شعارهای دموکراسی‌خواهانه علیه حکومت جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

زنان بلوچ در زاهدان، جمعه 23 دی‌، با شعار «نه سلطنت، نه رهبری، دموکراسی برابری»، در خیابان‌های این شهر تظاهرات کردند.

نمازگزاران امروز با شعار «مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر» در اطراف مسجد مکی زاهدان تجمع و راهپیمایی کردند.

معترضان، با تجمع و راهپیمایی در اطراف مسجد مکی زاهدان شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

شهروندان بلوچ در نماز جمعه امروز در مسجد مکی زاهدان بنرهای اعتراضی نسبت به شرایط کنونی ایران بلند کردند.

معترضان در حمایت از عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان اقدام به تشکیل زنجیره انسانی کرده و با شعار «مرگ بر دیکتاتور» علیه جمهوری اسلامی فریاد سر دادند.

گزارش‌های رسیده به «العربیه فارسی» حاکی از برگزاری تجمعات اعتراضی در شهر خاش است. معترضان با اعلام حمایت از عبدالحمید اسماعیل‌زهی، عبدالغفار نقشبندی و محمدحسین گرگیج، از روحانیون اهل سنت ایران به خیابان‌ها آمده‌اند.

مولوی عبدالحمید: راه‌ برون‌رفت از مشکلات کشور اعدام نیست

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان در خطبه نماز جمعه امروز با تأکید بر «فراگیری» مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مردم ایران، در اظهاراتی از عملکرد مقامات جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت، راه برون‌رفت از مشکلات این کشور اعدام نیست.

اسماعیل‌زهی، گفت، اگر شهروندان ایرانی به مشکلات کشور اعتراض کرده و یا انتقادی وارد کنند، با «تبعات» مواجه خواهند شد.

او این روند را محل انتقاد قرار داد و خواستار آزادی نویسندگان، روزنامه‌نگاران و جوانان معترض از زندان‌های جمهوری اسلامی شد.

اسماعیل‌زهی در خطبه نماز جمعه این هفته شهر زاهدان به احضار محمدحسین گرگیج، از روحانیون اهل سنت استان گلستان به دادگاه روحانیت انتقاد کرد و گفت، گفت‌وگو می‌باید جایگزین احضاریه شود.

محمدحسین گرگیج در روزهای گذشته به اعدام معترضین توسط مقامات جمهوری اسلامی واکنش نشان داده بود و با اشاره به اخذ «اعترافات اجباری» از معترضان و عدم دسترسی به وکیل انتخابی، این احکام را فاقد اعتبار دانسته بود.

جمهوری اسلامی تاکنون چهار نفر از معترضان را اعدام کرده است و به گفته نهادهای حقوق بشری، صدها نفر از معترضان در آستانه احکام سنگین از جمله اعدام قرار دارند.