به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۰۸، ۱۴۰۱

بازداشت ده‌ها شهروند زاهدانی پس از تجمع اعتراضی روز جمعه به دست نیروهای امنیتی و لباس شخصی

 

پس از حمله ماموران حکومتی به معترضان زاهدان در روز جمعه هفتم بهمن، ده‌ها تن از جوانان این شهر بازداشت شده‌اند.


بر اساس گزارشی که سایت «حال وش» منتشر کرده است، روز گذشته نیروهای نظامی و امنیتی به معترضان زاهدانی که هفدهمین جمعه اعتراضی خود را برگزار کردند، حمله برده و ضمن سرکوب آنان، ده‌ها تن را نیز با توسل به خشونت بازداشت کردند.


این سایت که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد گزارش داد که نیروهای حکومتی علاوه بر سرکوب معترضان، انتظامات مسجد مکی را که «سپر انسانی برای محافظت از مردم تشکیل داده بودند» نیز هدف شلیک گلوله ساچمه‌ای قرار داده است که تعدادی از آنان مجروح شده‌اند.


در حمله ماموران انتظامی همچنین دست‌کم ۱۷ تن بازداشت شده‌اند.



«رصد بلوچستان» و «کمپین فعالین بلوچ»، دو منبع خبری دیگری هستند که از بازداشت «ده‌ها جوان بلوچ به دست نیروهای نظامی و در حین بازگشت به منزل از مسجد مکی» خبر داده‌اند.


حال وش نیز با اطلاع‌رسانی درباره هویت یکی از شهروندانی که روز جمعه به دست ماموران لباس شخصی در زاهدان بازداشت شده است، نوشت: «این شهروند بلوچ عبدالمالک سنجرانی، ۲۵ ساله و اهل زاهدان است.»


این سایت خبری در گزارش خود افزود: «عبدالمالک در خیابان آزادگان زاهدان همراه دو نفر دیگر در حال رفتن به خانه‌شان بودند به دست چهار مامور لباس شخصی که سوار یک خودروی زانتیای سفید رنگ بودند، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.»


هویت دو شهروند دیگری که همراه عبدالمالک سنجرانی بازداشت شده‌اند هنوز مشخص نشده است.


روز هفتم بهمن ماه مردم در استان سیستان و بلوچستان در شرایطی برای هفدهمین هفته پیاپی به خیابان‌ها آمدند که پس از سال‌ها، بارش برف خیابان‌های زاهدان را سفیدپوش کرده بود.


هم‌زمان فضای امنیتی شهر با حضور گسترده نیروهای حکومتی تشدید شد و پس از نماز جمعه اهل سنت زاهدان، گروهی از مردم در محدوده مسجد مکی محاصره و شماری از شهروندان معترض بازداشت شدند.


آنان تجمع اعتراضی را به خشونت کشیدند و گزارش‌هایی از تیراندازی نیروهای سرکوب و شلیک گاز اشک‌آور به معترضان و داخل منازل مسکونی‌ منتشر شد.


در دو هفته گذشته فضای امنیتی در سیستان و بلوچستان و به ویژه زاهدان تشدید شده است.


در این مدت گزارش‌هایی درباره «بازداشت فله‌ای» بیش از ۱۰۰ شهروند، استقرار ایست بازرسی در ورودی‌های شهر زاهدان و جست‌وجوها و بازداشت‌های خانه به خانه منتشر شده است.


با وجود تلاش نیروهای حکومتی برای سرکوب و ارعاب معترضان زاهدانی اما تجمعات اعتراضی مردم این شهر از روز هشتم مهر و جمعه خونین زاهدان همچنان ادامه دارد.

ایران اینترنشنال