به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۳۰، ۱۴۰۱

سیل جمعیت معترض در زاهدان؛ مولوی گرگیج در حصر خانگی قرار گرفت

 مولوی عبدالحمید با انتقاد از افزایش جو امنیتی استان، شرایط امنیتی حاکم را مهم‌ترین عامل «عقب‌ماندگی کشور» دانست

به‌رغم تشدید فضای امنیتی در چند روز گذشته و ایجاد 15 مرکز ایست و بازرسی در شهر زاهدان، هزاران نفر از مردم این شهر در شانزدهمین «جمعه‌ اعتراضی» به خیابان‌ها آمده و با فریاد «مرگ بر دیکتاتور» و «خامنه‌ای قاتله، ولایتش باطله» علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

معترضان در شهر راسک نیز حمایت خود را از عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان اعلام کردند.

نمازگزاران بلوچ در زاهدان پس از نماز جمعه امروز، در خیابان‌های این شهر تظاهرات کرده و شعار «مرگ بر سپاهی» سر دادند.

کانال تلگرامی «رصد بلوچستان» با انتشار تصاویری خبر داد که انتظامات مسجد مکی زاهدان و نمازگزاران موفق شدند یک «عامل نفوذی» که قصد شناسایی معترضان و انجام «اعمال خرابکارانه» داشت را بازداشت کنند.

مولوی گرگیج در حصر خانگی

کانال تلگرامی «رصد بلوچستان» با انتشار اطلاعیه‌ای خبر داد که مولوی محمدحسین گرگیج، عضو مجمع فقهی اهل سنت ایران «ممنوع المنبر» شده و اکنون در «حبس خانگی» به سر می‌برد.

به گفته «رصد بلوچستان» هم اکنون شماری از حامیان مولوی گرگیج مقابل منزل وی در گالیکش تجمع کردند.

«80 ساله‌ها نمی‌توانند برای امروز تصمیم بگیرند»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، ضمن تأکید بر لزوم تغییر قانون اساسی جمهوری اسلامی در اظهاراتی گفت، رهبران 80 و 90 ساله نمی‌توانند برای شهروندان جوان قانون تعیین کنند.

اسماعیل‌زهی، جمعه 30 دی، خواستار تغییر قانون اساسی جمهوری اسلامی شد و تصریح کرد: «متاسفانه 44 سال پیش قانون اساسی ایجاد شده و بروز نشده باید این قانون که از 44 سال پیش وجود دارد تغییر کند، شرایط فرق کرده باید قانون اساسی را تغییر داد.»

امام جمعه مسجد مکی زاهدان با انتقاد از افزایش جو امنیتی استان سیستان و بلوچستان، شرایط امنیتی حاکم را مهم‌ترین عامل «عقب‌ماندگی کشور» دانست.

استان سیستان و بلوچستان در سال‌های گذشته و پس از افزایش نفوذ استانی سپاه پاسداران فضایی امنیتی داشته است. کنش‌گران بلوچ حضور نیروهای نظامی در روزهای گذشته در زاهدان را «کم‌سابقه» عنوان کرده‌اند.