به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۲۵، ۱۴۰۱

افزایش شمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری در ایران به 522 نفر

 

 اخیرا حمید شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد حسینی و محمدمهدی کرمی از معترضان بازداشتی در اعتراضات سراسری جاری «در یک روند قضایی غیرشفاف، بدون دسترسی به وکیل تعیینی و با سرعتی کم‌سابقه» اعدام شدند

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی اعلام کرد از 26 شهریور تا شامگاه شنبه 24 دی، در جریان اعتراضات سراسری ایران، 522 نفر کشته شدند که 70 تن از آنها کودک هستند.


بر اساس اعلام این خبرگزاری، در این مدت 19 هزار و 400 معترض هم بازداشت شده‌اند که تنها هویت 4969 نفر از آنها مشخص شده ‌است.


بنا به گزارش هرانا، 713 دانشجو در جریان اعتراضات ایران بازداشت و 1255 تجمع شهری و دانشگاهی در کشور انجام شده است.


با وجود تلاش حاکمیت برای سرکوب این اعتراضات، شهرهای مختلف در شب‌های گذشته شاهد سر دادن شعارهای ضدحکومتی و اعتراضات پراکنده دانشجویی بوده است.


قوه قضائیه ایران تعدادی از معترضان بازداشتی را به «محاربه» و «افساد فی‌الارض» متهم کرده است. به گفته فعالان حقوق بشر، دست‌کم 100 معترض بازداشت‌شده دیگر در معرض خطر اعدام هستند.


اخیرا حمید شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد حسینی و محمدمهدی کرمی از معترضان بازداشتی در اعتراضات سراسری جاری «در یک روند قضایی غیرشفاف، بدون دسترسی به وکیل تعیینی و با سرعتی کم‌سابقه» اعدام شدند.


از سویی قوه قضائیه جمهوری اسلامی اخیرا برای مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی از معترضان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری این کشور حکم اعدام صادر کرده و در خطر اجرای این حکم هستند.


خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، حدود سه ماه گذشته، با قتل مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس گشت ارشاد آغاز و به سرعت به اعتراضات گسترده در سراسر کشور تبدیل شد.