به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۰۸، ۱۴۰۱

سه نفر به اتهام توطئه برای ترور یک فعال مرتبط با ایران دستگیر شدند

 

مسیح علی‌نژاد یکی از مخالفان سیاسی حکومت ایران است که با کارزاری علیه حجاب اجباری به شهرتی جهانی دست پیدا کرد

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه جزئیات تازه‌ای از توطئه ترور مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق بشر و مجری برنامه تبلت صدای آمریکا، توسط حکومت جمهوری اسلامی در خاک ایالات متحده را منتشر کرد


***


بی بی سی - دادستان کل آمریکا اعلام کرد سه نفر که اعضای یک گروه تبهکاری اروپای شرقی توصیف شده‌اند، به اتهام برنامه‌ریزی برای ترور یک روزنامه‌نگار مرتبط با ایران دستگیر شده‌اند.


نام کسی که این سه نفر متهم شده‌اند قصد کشتن او را داشتند، منتشر نشده است.


اما مریک گارلند، دادستان کل آمریکا گفت که این شخص «موارد نقض حقوق بشر حکومت ایران، تبعیض علیه زنان، سرکوب مشارکت دموکراتیک و آزادی بیان و استفاده از شکنجه و زندان و اعدام» را علنی کرده است.


آقای گارلند گفت کسی که هدف این گروه بوده، یک شهروند ایرانی‌تبار ایالات متحده آمریکاست.


مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی که در نیویورک زندگی می‌کند، در سال ۱۴۰۰ فاش کرد که او هدف یک توطئه آدم‌ربایی بوده است.


***


در آن زمان دولت آمریکا تایید کرد که چهار نفر، از جمله یک «مامور اطلاعاتی ایران» را به برنامه‌ریزی برای ربودن خانم علی‌نژاد متهم کرده است.


در بیانیه تازه وزارت دادگستری آمریکا آمده که دستگیرشدگان، رافت امیروف، پولاد عمروف و خالد مهدی‌اف نام دارند و آنها متهم هستند که پذیرفته‌اند در ازای دریافت پول، دست به ترور بزنند.


در این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران حامی این نقشه توصیف شده است.


از میان سه متهمی که نامشان ذکر شده، خالد مهدی‌اف همان کسی است که سال گذشته در برابر خانه مسیح علی‌نژاد در نیویورک دستگیر شد.


او در زمان دستگیری یک اسلحه کلاشنیکف با خود داشت.


***


مهدی‌اف که در این مدت به اتهام مالکیت یک اسلحه با شماره سریال مخدوش در برابر قاضی قرار گرفته، در دادگاه اتهامش را رد کرده است.


او در حال حاضر در بازداشتگاه مرکزی بروکلین در شهر نیویورک نگهداری می‌شود و در انتظار محاکمه است.


به گزارش رویترز، رافت امیروف، دیگر متهم این پرونده در روز پنج‌شنبه (دیروز) دستگیر شده است و قرار است در روز جمعه در برابر قاضی قرار بگیرد.


پولاد عمروف نیز در ماه جاری میلادی در جمهوری چک دستگیر شده است و هم‌اکنون در بازداشت آمریکاست.


به گفته آقای گارلند، امیروف و عمروف، از روسای یک باند تبهکاری هستند و آنها به مهدی‌اف ماموریت داده بودند که این ترور را انجام دهد.


خبرگزاری فرانسه گزارش داده که بر اساس متن کیفرخواست، رافت امیروف، رئیس اصلی این گروه است که در ایران زندگی می‌کند.


مریک گارلند درباره جزییات اتهامات این سه نفر گفت که دستور ترور از سوی امیروف صادر شده و او پولاد عمروف را مامور کرده است که این عملیات را پیش ببرد.


دادستان کل آمریکا افزود: «بعد از اینکه عمروف دستور را از امیروف دریافت می‌کند، عکس‌‌های متهم و خانه متهم را به همراه آدرس او برای مهدی‌اف می‌فرستد.»


او اگرچه هیچ اشاره‌ای به نام خانم علی‌نژاد نکرد، اما با یادآوری پرونده برنامه‌ریزی برای ربودن او در سال گذشته، گفت که حکومت ایران از آن زمان «به هدف قرار دادن قربانی ادامه داده است».


با این حال آقای گارلند توضیحات بیشتری درباره ارتباط رافت امیروف و جمهوری اسلامی ایران ارائه نکرد.


او گفت: «همانطور که در کیفرخواست‌های قبلی دیده‌ایم، ایران در تلاش بوده که این قربانی را ترور کند. این تمام چیزی است که در این مرحله می‌توانم بگویم.»


نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک هنوز حاضر نشده به درخواست خبرنگاران برای واکنش، پاسخ بدهد.


در سال ۱۴۰۰ که جمهوری اسلامی ایران به تلاش برای ربودن خانم علی‌نژاد متهم شد، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وقت وزارت خارجه گفته بود که این اتهام «مضحک و بی‌پایه» و «ارزش پاسخگویی ندارد».


در سال ۲۰۱۱ نیز ایالات متحده اعلام کرد که یک تبعه ایران را به نام منصور ارباب سیار به اتهام ارتباط با نقشه حکومت ایران برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن دستگیر کرده است.


ارباب سیار متهم شد که به همراه یکی دیگر از شهروندان ایرانی به نام غلام شکوری قصد داشته که عادل الجبیر، سفیر وقت عربستان در واشنگتن را در رستورانی که او به طور معمول به آنجا می‌رفت، ترور کند.


غلام شکوری هرگز توسط ماموران آمریکایی دستگیر نشد. اما منصور ارباب سیار در سال ۲۰۱۳ با پذیرفتن اتهاماتش در دادگاهی در نیویورک به ۲۵ سال زندان محکوم شد.


در آن پرونده نیز این اتهام مطرح شده بود که وابستگان حکومت ایران تلاش کرده‌اند با استخدام یک «کارتل مواد مخدر مکزیک» به این ترور دست بزنند.


واشنگتن تاکنون بارها جمهوری اسلامی را به حمایت از «تروریسم» متهم کرده است؛ اتهامی که همواره از سوی حکومت ایران رد شده است.


خبرنامه گویا 

کنفرانس خبری درباره پرونده ربایش مسیح علینژاد