به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۱۱، ۱۴۰۱

صدراعظم آلمان: قربانیان دیکتاتوری آرژانتین مرا به یاد معترضان ایرانی می‌اندازد

 

اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان که در جریان سفر اخیر خود به آرژانتین از بنای یادبود قربانیان دوران دیکتاتوری نظامی این کشور بازدید به عمل آورده بود، اعلام کرد این قربانیان او را به یاد معترضان ایرانی و سرکوب آنها توسط جمهوری اسلامی می‌اندازد. به گزارش «دویچه‌وله»، شولتز روز یکشنبه پیش از آنکه آرژانتین را به مقصد شیلی ترک کند، از بنای یادبود قربانیان دوران دیکتاتوری در بوئنوس آیرس بازدید و به آنها ادای احترام کرد. در جریان این دیدار، وی با بستگان قربانیان آن حوادث نیز ملاقات کرد.

شولتز سرکوب آزادی‌خواهان آرژانتینی در دوران دیکتاتوری نظامی را هم‌عرض سرکوب آزادی‌خواهان ایرانی در حال حاضر قرار داد و گفت: «بازدید از این بنا مرا به یاد جوانان ایرانی می‌اندازند که برای به دست آوردن آزادی و زندگی بهتر ایستادگی می‌کنند و کشته می‌شوند.»

نیروهای مسلح آرژانتین در جریان کودتای مارس 1976 که در دوران بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی فزاینده در این کشور روی داد، دولت غیرنظامی را برکنار کرده و خود قدرت را در دست گرفتند. آنها کنگره و دموکراسی را تعلیق، احزاب سیاسی را ممنوع، و حقوق مدنی را محدود کردند.

حکومت نظامی در این دوران یک «جنگ کثیف» گسترده را آغاز کرد، که در حقیقت یک کارزار تروریستی حکومتی علیه مخالفان دولت نظامی و دموکراسی‌خواهان بود. طی دوره‌ای نزدیک به یک دهه، تعداد زیادی افراد عموما غیرنظامی بازداشت و شکنجه شدند، مورد ناپدیدسازی قهری قرار گرفتند، و یا بی سر و صدا به قتل رسیدند.

صدر اعظم آلمان در این باره گفت: «این واقعیت که دیکتاتوری برای انسان رنج، ظلم و مرگ به بار می‌آورد، چیزی است که در اینجا بسیار قابل مشاهده است؛ همانطور که در حال حاضر شاهدش هستیم که در سرتاسر جهان نیز چنین است.»

شولتز افزود: «آنچه در آرژانتین رخ داد هشداری بود برای ما تا قدر آزادی را بدانیم، و به همه کشورها یادآوری کرد که وظیفه ما این است اطمینان حاصل کنیم که چنین فجایعی را پشت سر گذاشته‌ایم.»