به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۲۶، ۱۴۰۱

فرمانده یگان ویژه زنان: ماموران زن از «پوشش ضدضربه» در برخورد با معترضان استفاده می‌کنند

 

«سرهنگ حیدری»، فرمانده یگان زنان یگان‌های ویژه انتظامی ایران، با اشاره به حضور ماموران این یگان در جریان اعتراضات انقلابی در ایران، می‌گوید: ماموران زنان یگان ویژه در کنترل «ناآرامی‌های اجتماعی» از «پوشش ضدضربه» استفاده کردند. به گفته «سرهنگ حیدری»، زنان یگان ویژه «خشن نیستند»، «مقتدر و جدی» هستند.


«سرهنگ حیدری»، فرمانده یگان زنان یگان‌های ویژه نیروی انتظامی ایران، در گفتگو با خبرگزاری فارس، در تشریح مسئولیت‌های این یگان گفت: «ماموریت اصلی» این یگان«کنترل اغتشاشات و ناآرامی‌های اجتماعی»، «دستگیری، شناسایی لیدرها» و «بدرقه متهمین»، «به عنوان نیروهای پشتیبانی رزم در کنار همکاران مرد» است. 


ماموران یگان زنان یگان‌های ویژه فراجا، در جریان اعتراضات سراسری در ایران در پی جنبش موسوم به «زن، زندگی، آزادی» در پی جان باختن مهسا امینی، برای نخستین بار به «میدان» وارد شدند تا به گفته «سرهنگ حیدری»، فرمانده این یگان، «اولین ماموریت رسمی» خود را به انجام برسانند.


فرمانده زنان یگان ویژه در نخستین مصاحبه رسمی خود، که روز یک‌شنبه ۲۵ دی منتشر شد، یادآوری کرد: «مهمترین ماموریت» زنان یگان ویژه انتظامی ایران در زمان «اغتشاشات»، «دستگیری محرکین و لیدرهای زن» بوده است زیرا که «محدودیت شرعی» برای دستگیری آنها توسط «ماموران مرد» وجود دارد. 


در مراحل بعدی، به گفته این مقام ارشد نیروهای انتظامی ایران، حضور در اجتماعات قانونی و تامین نظم و امنیت اجتماعات مانند استادیوم‌ها و مسابقات فوتبال، همچنین شرکت در طرح‌های مردم‌یاری  خدمات‌رسانی مانند مراسم اربعین، از دیگر مسئولیت‌های یگان ویژه زنان عنوان شده است. 


همچنین، فرمانده یگان زنان یگان ویژه فراجا، در مصاحبه با خبرگزاری فارس، گفت: زنان یگان ویژه «خشن نیستند» اما «مقتدر و جدی» هستند. 


این فرمانده نیروی انتظامی، در توجیه رفتارهای خشونت‌آمیز ماموران زن نیروهای انتظامی، مدعی شد: «وجهه یک خانم در محیط کار باید نسبت به محیط خانه متفاوت باشد» و این «زنان درجه‌دار، باید با جدیت و قاطعیت» به وظایف خود عمل کنند. 


«سرهنگ حیدری»، درباره حضور نیروهای زن یگان ویژه در جریان اعتراضات انقلابی در ایران، گفت: در «ناآرامی‌های اخیر» ماموران زن یگان ویژه «هیچ تنشی با مردم عادی نداشته» و حضور آنان «پیش‌دستانه» و برای «پیشگیری» بود. 


این فرمانده نیروی انتظامی، همانند دیگر مقامات جمهوری اسلامی، شماری از مردم را به تلاش برای «برهم ریختن جوّ»، تحت تاثیر «موج‌سواری رسانه‌ها و شبکه‌های معاند» متهم کرد که حضور نیروهای انتظامی را (به گفته این فرمانده نیروی انتظامی) برای «قلع و قمع و سرکوب» تفسیر کرده بودند. 


 فرمانده یگان ویژه زنان نیروی انتظامی ایران، با این وجود، به پوشش ویژه این نیروها اشاره کرده و گفت: به دلیل وظیفه این نیروها برای برخورد با «اعتراضات و تجمعات غیرقانونی»، لباس این زنان به گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام بروز «رفتارهای هنجارشکنانه»، «قاطعانه» برخورد کنند.   


«سرهنگ حیدری»، از پوشش زنان یگان ویژه به عنوان پوشش تایید شده از سوی کارشناس‌ها، یاد کرده و گفت: این ماموران از «لباس‌های مشکی ضدضربه مخصوص رزم» استفاده می‌کنند.


در روز ۳۱ شهریور و در نخستین روزهای اعتراضات انقلابی در ایران در واکنش به جان باختن مهسا امینی در زمان بازداشت توسط نیروهای انتظامی، «سرهنگ حیدری»، فرمانده یگان زنان یگان‌های ویژه فراجا گفته بود: این نخستین بار است که یگان زنان «وارد میدان شدند» و «اولین ماموریت رسمی» خود را انجام می‌دهند. 

رادیو فرانسه