به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، دی ۲۱، ۱۴۰۱

ادامه شعارهای شبانه و نگرانی درباره توماج صالحی در زندان

 

شامگاه گذشته نیز شعارهای ضدحکومتی در تهران طنین‌انداز شد. کفیل سیاسی توماج صالحی با ابراز نگرانی از سلامت این زندانی، نسبت به احتمال نابینا شدن چشم چپ او هشدار داد. دو دانشجو در سنندج بازداشت شدند.


بر اساس تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شامگاه گذشته سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه (۱۰ ژانویه) شماری از شهروندان در برخی از مناطق تهران همچون پونک، از منازل خود شعارهای ضدحکومتی سردادند.


''این‌همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت''، ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما''، ''فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی'' و ''بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی'' از جمله شعارهای این معترضان بوده است.



از مشهد نیز ویدئوهایی توسط کاربران منتشر شده که در آن معترضان بر روی پل عابر پیاده و دیوارهای این شهر، شعارهای ضدحکومتی می‌نویسند. 


ابراز نگرانی کفیل سیاسی توماج صالحی از وضعیت بینایی او


یی‌ون ری، نماینده پارلمان آلمان که کفالت سیاسی توماج صالحی را برعهده گرفته، در یک رشته‌توییت به شدت نسبت به وضعیت سلامتی این زندانی ابراز نگرانی کرد.


این عضو پارلمان آلمان (بوندستاگ) با تاکید بر اینکه از آخرین اطلاع‌رسانی‌اش درباره توماج صالحی، تا کنون چیزی تغییر نکرده است، نوشت: «شما بهتر از من می‌دانید که خارج شدن اخبار موثق از زندان چقدر سخت است.»



به نوشته یی‌ون ری، آسیب‌دیدگی توماج صالحی به خصوص چشم چپ او هنوز جدی است اما نابینا نشده است.


یی‌ون ری، احتمال نابینا شدن توماج صالحی را ''یکی از بزرگترین نگرانی‌ها'' در خصوص این زندانی دانست و تاکید کرد: «به همین دلیل است که ما هم‌اکنون برای حق درمان او مبارزه می‌کنیم.»


توماج صالحی، خواننده رپ اهل شاهین‌شهر اصفهان، با آغاز اعتراضات سراسری ضدحکومتی در ایران، پیام‌های پرتعدادی در حمایت از این اعتراض‌ها منتشر کرد.


او روز هشتم آبان‌ماه در استان چهارمحال و بختیاری بازداشت شد. در روزهای گذشته، نگرانی درباره وضعیت سلامتی او در زندان بویژه بینایی‌اش افزایش یافته است.


اعتراض مادر بهنام محجوبی به اعدام‌ها؛ ''ما نسل سربه‌داریم''


بتول حسینی، مادر بهنام محجوبی در یک پیام ویدئویی نسبت به صدور و اجرای احکام اعدام برای معترضان در ایران اعتراض کرد.


این مادر دادخواه گفت: «با هربار اعدام فرزندان مظلوم و بی‌گناه ایران، انگار بهنام من را دوباره از من می‌گیرند.»



او با بیان اینکه ''ما نسل سربه‌داریم'' خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید کرد: «اگر برای هشتاد میلیون ایرانی طناب دار ببافید، باز هم بدانید که ملت شریف ایران پیروز میدان است.»


بهنام محجوبی، متولد سال ۱۳۶۶، در جریان درگیری‌های گلستان هفتم پاسداران در سال ۱۳۹۶ بازداشت و دو سال بعد به دو سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی یا اجتماعی محکوم شد.


این درویش گنابادی در ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۹ پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و برای تحمل دوران محکومیتش به زندان اوین منتقل شد.


محجوبی بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ به علت مسمومیت دارویی از زندان به بیمارستان منتقل شد و پس از چند روز انتشار خبرهای ضد و نقیض، خبر درگذشت این زندانی روز سوم اسفند ماه سال ۱۳۹۹ تایید شد.


آنگونه که هەنگاو، دیده‌بان مستقل حقوق بشر کردستان گزارش داده، دو دختر دانشجوی دانشکده فنی سنندج روز سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه توسط نیروهای امنیتی ''ربوده'' و به مکان نامعلومی منتقل شدند.



این منبع حقوق بشری، نام دو دانشجوی بازداشت‌شده را آسوی مرادی اهل ثلاث‌باباجانی و فاطمه مرادی اهل ایلام اعلام کرده است.


از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری و ضدحکومتی سال ۱۴۰۱ در ایران، دانشگاه یکی از کانون‌های اصلی این اعتراض‌ها بوده است و از همین رو، دانشگاهیان با فشارهای امنیتی شدیدی مواجه بوده‌اند.

دویچه وله فارسی