به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۰۸، ۱۴۰۱

فاطمه سپهری به یک‌سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد

 

فاطمه سپهری یکی از امضاکنندگان بیانیه موسوم به «بیانیه ۱۴ امضا» بود که در خرداد ۱۳۹۸ به امضای ۱۴ تن از فعالان سیاسی و مدنی ایران، از جمله محمد ملکی، گوهر عشقی و محمد نوری‌زاد، رسید -- منبع: ویکی‌پدیا


دادگستری کل استان خراسان رضوی، فاطمه سپهری، زندانی سیاسی، را به تحمل یک‌سال حبس و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرد.


اصغر سپهری، برادر فاطمه سپهری، با انتشار تصویری از متن حکم صادر شده در حساب توییترش این خبر را تایید کرد. بر اساس متن حکم مورد نظر، یکی از اتهام‌های این زندانی سیاسی توهین به روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، و علی خامنه‌ای، رهبر فعلی حکومت اسلامگرای ایران، ذکر شده است.


با این‌وجود قوه قضاییه، فاطمه سپهری را به «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به‌وسیله سامانه‌های مخابراتی، همکاری با دول متخاصم علیه جمهوری اسلامی ایران، اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام و به‌نفع گروه‌های مخالف نظام» نیز متهم کرده است.


بر اساس متنی که دادگستری کل استان خراسان رضوی آن را در اختیار فاطمه سپهری قرار داده، قوه قضاییه به برخی ادعاهای این زندانی سیاسی که از نظر مسئولان پرونده «نشر اکاذیب» محسوب می‌شوند، اشاره کرده است.


ریاست شعبه ۱۴۲ دادگاه کیفری مشهد در حکم مورد نظر نوشته است ادعاهای سپهری مبنی بر شکنجه شدن زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی، تقلب در انتخابات ۱۳۸۸، رعایت نشدن حقوق زنان در ایران و همچنین کشته شدن ۱۵۰۰ تن در جریان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ از جمله مصادیق «نشر اکاذیب» به‌حساب می‌آید.


در بخشی از این حکم چنین آمده است:«تحقیقات اخیر از ایشان در دادسرا، نحوه اظهارات و دفاعیات وکیل وی در جلسه دادگاه، سوابق محکومیت وی و سایر محتویات پرونده که در مجموع برای دادگاه علم به ارتکاب بزه از سوی متهم حاصل و در نتیجه بزهکاری وی محرز تشخیص [داده شد] ... و نامبرده را به تحمل یک‌سال حبس و پرداخت دویست میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم می‌نماید.»


فاطمه سپهری یکی از امضاکنندگان بیانیه موسوم به «بیانیه ۱۴ امضا» بود که در خرداد ۱۳۹۸ به امضای ۱۴ تن از فعالان سیاسی و مدنی ایران، از جمله محمد ملکی، گوهر عشقی و محمد نوری‌زاد، رسید.


امضا کنندگان این بیانیه، ضمن اصلاح‌ناپذیر دانستن نظام جمهوری اسلامی، خواهان کناره‌گیری علی خامنه‌ای از قدرت و  تغییر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بودند.


دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی پس از انتشار این نامه، فاطمه سپهری را بازداشت کرد و قوه قضاییه او را به تحمل ۳ سال‌وشش ماه حبس محکوم کرد. با این‌حال سپهری پس از تحمل ۹ ماه حبس، به‌دلیل آنکه همسرش جزو کشته‌شدگان جنگ جمهوری اسلامی با عراق بود، مشمول عفو خامنه‌ای شد و او را از زندان آزاد کردند.


با این‌وجود فاطمه سپهری پس از آزادی از زندان به‌صراحت اعلام کرد عفو علی خامنه‌ای را نمی‌خواهد، چون «رهبری» را قبول ندارد.


فاطمه سپهری آخرین بار پس از آغاز جنبش انقلابی «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شد که در نهایت او را به تحمل یک سال حبس و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کردند.

ایندیپندنت فارسی