به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۱۱، ۱۴۰۲

اظهارات متناقض مقامات جمهوری اسلامی درباره مجتبی خامنه‌ای به عنوان گزینه رهبری

 

 مجتبی خامنه‌ای فرزند علی خامنه‌ای رهبر ایران 

در گفت‌وگویی که پایگاه خبری تحلیلی «دیده‌بان ایران» با صادق محمدی، نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، انجام داد، این عضو جامعه مدرسین در سخنان خود به احتمال جانشینی مجتبی خامنه‌ای و محرمانه نبودن انتخاب رهبر آینده ایران می‌پردازد.


صادق محمدی با اشاره به اینکه ممکن است اشخاصی در ذهن افراد به عنوان رهبر آینده مطرح باشند، در رابطه با گمانه‌زنی‌ها درباره جانشینی فرزند علی خامنه‌ای رهبر ایران گفت: «ممکن است افرادی در این موضوع در آینده مورد توجه واقع شوند و یکی از این افراد هم ممکن است ایشان باشند، ایشان یک شخص فقیه و مسلم است که سال‌هاست و در قم درس خارج فقه و اصول دارند. ایشان به عنوان یکی از گزینه‌ها می‌تواند مطرح باشد».


سخنان این استاد حوزه علمیه قم در ادامه واکنش‌ها به گفت‌وگوی چند روز پیش «دیده‌بان ایران» با محمدعلی، موسوی جزایری، عضو مجلس خبرگان است؛ جزایری با اشاره به اینکه انتخاب رهبر محرمانه است و نباید آن را با مردم در میان گذاشت، گفته بود: «رهبر آینده مشخص است اما نامش را نمی‌توان گفت چون ترور می‌شود».


صادق محمدی در واکنش به سخنان جزایری در رابطه با محرمانه نبودن انتخاب رهبر گفت: «این مطلب نه محرمانه است و نه چیزی است که بتوان آن را پنهان کرد. یک مطلبی است، گمانه زنی می‌شود و اصلا و ابدا شخص خاصی در بین مسئولان و کسانی که با این مسئله مرتبط هستند».


سخنان این عضو جامعه مدرسین قم، در حالیست که روز گذشته محمود محمدی‌عراقی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت‌وگو با «ایلنا»، در رابطه با بحث جانشینی مجتبی خامنه‌ای گفته بود: «یکبار در زمان مرحوم آیت‌الله یزدی چون ایشان عضو کمیسیون اصل 107 و 109 بوده که در مورد کسانی که در مورد رهبری آینده بررسی و تحقیق می‌کنند، گویا در بین آن کمیته سه نفره درباره یکی از فرزندان رهبری که شاید از نظر علمی در سطح بالایی است، بحثی می‌شود. این خبر به گوش رهبری می‌رسد و ایشان نهی می‌کنند و می‌گویند این کاری که شما می‌کنید شبهه مسأله موروثی بودن رهبری را مطرح می‌کند، بنابراین حتی اجازه بررسی هم نمی‌دهند».


بحران رهبری و جانشینی پس از مرگ آیت‌الله خامنه‌ای یکی از بحث‌های گرم رسانه‌ای و در عین‌حال مناقشه‌برانگیز محافل سیاسی و جناحهای حاکمیت جمهوری اسلامی در سالهای اخیر بوده و همواره نام مجتبی خامنه‌ای،‌ به عنوان رهبر آینده ایران مطرح شده است؛ آنچه که مخالفان جمهوری اسلامی در اعتراضات سالهای گذشته به آن واکنش نشان داده‌اند.

العربیه فارسی