به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۲، ۱۳۹۶

نطق سالانه ترامپ:

از حمله به برجام تا حمایت از اعتراضات 

 دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی سالانه خود گفت: 
«وظیفه من، وظیفه مقدس هر مقام منتخب در این جایگاه، دفاع از آمریکایی ها، حفاظت از امنیت آنها، خانواده ها و جامعه شان و حقشان در ارتباط با رویایی آمریکایی است زیرا آمریکایی ها هم رویاپرداز هستند». 
او گفت هیچ زمانی مانند اکنون برای تحقق رویای آمریکایی مناسب نبوده است.


ترامپ همچنین افزود که دولت او در حال ساخت آمریکایی امن، قوی و پرافتخار است.
ایران؛ توافق هسته ای افتضاح و حمایت از اعتراضات

دونالد ترامپ در بخشی از سخنانش به موضوع ایران پرداخت و برجام را توافقی افتضاح توصیف کرد که باید کنگره آمریکا ایرادهای آن را برطرف کند. رئیس جمهوری آمریکا همچنین به اعتراضات اخیر ایران واکنش نشان داد و مدعی شد وقتی ایرانیان علیه دیکتاتوری فاسد خود قیام کردند من سکوت نکردم. او افزود که آمریکا از مبارزه شجاعانه مردم ایران برای رسیدن به آزادی حمایت می کند.
زندان گوانتانامو باز خواهد ماند

دونالد ترامپ در این سخنرانی اعلام کرد که زندان گوانتانامو را بعنوان زندانی نظامی باز نگه خواهد داشت. باز نگه داشتن گوانتانامو از جمله وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ بود. ترامپ در حالی این تصمیم را گرفته است که باراک اوباما خواستار بستن شدن این زندان بود اما تا آخرین روزهای ریاست جمهوریش آن را عملی نکرد.
ترامپ و رقبای دموکرات

رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از نطق سالانه اش گفت که به سوی دموکرات ها دست دراز می کند تا از اختلافات تلخ گذشته عبور کنیم.
مبارزه با داعش؛ موفقیت کامل

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که تمام مناطقی که در عراق و سوریه تحت کنترل داعش بوده از آنها پس گرفته شده است. او گفت که در پی قولی که یک سال پیش برای نابودی داعش داده است اکنون افتخار می کند که ائتلاف مبارزه با داعش تقریبا بطور صد در صد در عراق و سوریه موفق شده است و تقریبا همه مناطق آزاد شده اند. با این حال ترامپ گفت که هنوز کار زیادی در مبارزه با داعش باقی مانده و تا نابودی این گروه جنگ ادامه خواهد داشت.
کره شمالی؛ دولت های قبلی آمریکا اشتباه کردند

دونالد ترامپ سیاست های دولت های قبلی آمریکا در قبال کره شمالی را اشتباه توصیف و گفت که جاه طلبی برنامه موشک های هسته ای پیونگ یانگ می تواند بزودی برای کشور ما تهدید آمیز باشد. او همچنین افزود که ما در حال مبارزه و وارد آوردن حداکثر فشار بر کره شمالی برای جلوگیری از این اتفاق هستیم.

او گفت که امتیاز دادن به کره شمالی باعث شده است که این کشور به اقدامات تحریک آمیزش بیافزاید.
واکنش دموکرات ها به سخنرانی ترامپ

جوزف کندی سوم، نماینده ماساچوست در کنگره و نوه رابرت کندی، برادر و وزیر دادگستری جان اف کندی رئیس جمهوری سابق آمریکا، نماینده ای بود که واکنش دموکرات ها بعنوان حزب مخالف ترامپ را قرائت کرد.

جوزف کندی دوران ریاست جمهوری ترامپ را دوره ای مملو از «هرج و مرج» توصیف کرد که باعث ترک برداشتن جامعه آمریکا شده است. او گفت که بسیاری از آمریکایی ها یک سال گذشته را در اضطراب، عصبانیت و وحشت گذرانده اند.

او همچنین افزود: «قلدرها ممکن است بتوانند ضربه یا مشتی بزنند اما اثری برجا نخواهند گذاشت. آنها هرگز در تاریخ آمریکای ما، حتی برای یکبار نتوانسته اند با قدرت و روحیه ملتی رقابت کنند که در دفاع از آینده شان متحد هستند.»

از سوی دیگر برنی سندرز سناتور دموکرات در واکنش به سخنان ترامپ گفت: «نمی فهمم چطور رئیس جمهوری می تواند نطق سالیانه اش را ارائه کند اما به تغییرات اقلیمی نپردازد».
نظرسنجی : آمریکایی ها از نطق ترامپ احساس افتخار می کنند

نظرسنچی سی بی اس نیوز نشان می دهد که در مجموع آمریکایی هایی که نطق سالانه ترامپ را دیده اند از سخنان او رضایت دارند.

۶۵ درصد کسانی که این نطق را دیده اند گفته اند که با شنیدن سخنان او احساس افتخار کرده اند.

از هر ۱۰ نفر ۸ نفر گفته اند که احساس می کنند رئیس جمهوری تلاش دارد کشور را متحد کند تا اینکه باعث اختلاف در آن شود.

یک سوم مشارکت کنندگان در این نظرسنجی گفته اند که با سخنان او احساس می کنند آمریکا امن تر است و تنها ۱۴ درصد گفته اند که سخنرانی ترامپ باعث ترس آنها شده است.

در کل بر اساس این نظرسنجی ۷۵ درصد آمریکایی هایی که نطق ترامپ را دیده اند با سخنان او توافق داشته اند و تنها ۲۵ درصد مخالف بوده اند.
برندگان و بازندگان نطق سالیانه ترامپ

واشنگتن پست در مقاله ای به بررسی برندگان و بازندگان نطق سالیانه ترامپ پرداخته است. در بخش برندگان این مقاله به استعاره‌های قدرتمند مورد استفاده ترامپ در بحث درباره چین و روسیه اشاره می کند. عباراتی مانند: «دولت قدرتمند است چرا که مردم ما قدرتمندند» یا «ضعف، امن ترین مسیر در جنگ و درگیری است و قدرت غیر قابل رقابت، مطمئن ترین ابزار دفاع مان است.»

این مقاله همچنین کاهش مالیات ها را از جمله موضوعاتی ارزیابی کرده که در سخنرانی ترامپ ۱۶ بار تکرار شد و به نظر می رسید جمهوریخواهان خوشحالند که ترامپ در مسیر کاهش مالیات ها گام برمیدارد.

در میان بازندگان نطق سالیانه ترامپ در این مقاله پیش از هر چیز نام «حقیقت» را می بینیم. واشنگتن پس ادعای او همچون «اکنون آمریکا صادرکننده انرژی به جهان است» یا «بزرگترین کاهش و اصلاح مالیاتی در تاریخ آمریکا» از جمله سخنان نادرست و غیر واقعی ترامپ دانسته است.

همچنین با تمرکز ترامپ بر جرایمی که پناهجویان غیرقانونی در آمریکا مرتکب می شوند عملا پناهجویان و شرایط آنها را در وضعیت دشوارتری قرار می دهد که می توان آنها را از بازندگان این نطق دانست.
واکنش کاربران شبکه های اجتماعی

نطق ترامپ در شبکه های اجتماعی واکنش های زیادی در پی داشته است. یکی از کاربران شبکه های اجتماعی در توئیتر در واکنش به سخنان ترامپ، عبارت new American moment را که از سوی ترامپ در این نطق استفاده شد را دزدی از سخنان هیلاری کلینتون دانسته و با لینک دادن به سخنان کلینتون در سال ۲۰۱۰ نشان داده است که این عبارت قبلا توسط هیلاری کلینتون استفاده شده و ترامپ آنرا دزدیده است.

برخی دیگر از کاربران شبکه های اجتماعی برخی عبارت های ترامپ در نطق سالانه اش را دستمایه شوخی و تمسخر کرده اند.

ریک ویلسن با اشاره به این بخش از سخنان ترامپ که آمریکایی را رویاپرداز خطاب کرده بود، از عبارت آمریکایی ها هم رویاپردازند برای اشاره به وضعیت پناهجویان در آمریکا بهره برده و نوشته است: درباره هر چیزی رویاپردازی کنید، هرچیزی باشید اما نه مانند رویاپردازی پناهجویان.

کاربر دیگری با انتشار عکس اریک پسر دونالد ترامپ در حال کف زدن برای پدرش در کنگره نوشته است: «اریک امیدوار است اگر پدرش ببیند که او به اندازه کافی امشب کف زده، ممکن است او را در آغوش بگیرد.» 

به گزارش «پارسینه» به نقل از یورونیوز