به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، تیر ۲۸، ۱۳۹۷

پیام تسلیت سازمان سوسیالیست های ایران ـ سوسیالیست های طرفدار راه مصدق،

به مناسبت درگذشت مهندس عباس امیرانتظام
مهندس عباس امیر انتظام عضو هیأت رهبری جبهه ملی ایران صبح روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه  ۱۳۹۷ در پی یک سکته ی قلبی درگذشت.
عباس امیرانتظام در دوران جوانی از طرفداران دولت دکتر مصدق بود. پس ازکودتای  ۲۸ مرداد ١٣٣٢ ، کودتائی که سازمانهای جاسوسی سیا و انتلجنت سرویس، با کمک بخشی از نیروهای ازتجاعی ایرانی ازجمله تعدادی از رهبران مذهب شیعه، دولت ملی و قانونی دکتر محمد مصدق را سرنگون کردند، وی بخاطر مبارزه با رژیم کودتا،به «نهضت مقاومت ملی» ، تشکیلات مخفی که برهبری آیت الله سید رضا زنجانی پایه ریزی شده بود، پیوست. آن زنده یاد در حین تحصیل در دانشکده فنی با استاد خود مهندس مهدی بازرگان، که از پیروان راه مصدق بود و دکتر مصدق وی را بعنوان «رئیس هیئت خلع ید از شرکت نفت انگلیس» انتخاب کرده بود، آشنا می شود.
پس از پیروزی انقلاب بهمن ١٣۵٧ و سرنگونی رژیم کودتا، و تشکیل دولت موقت، امیر انتظام از سوی مهندس بازرگان ــ نخست وزیر دولت موقت ــ ، بعنوان سخن گوی دولت انتخاب می شود و بعدأ بعنوان سفیر ایران در کشور سوئد تعیین می گردد. آن زنده یاد، همچنین از سوی مهندس بازرگان و دولت موقت مأمور تماس با مقامات آمریکائی ، برای حل برخی از مشکلات فیمابین دو کشور ــ ایران و آمریکا ــ می گردد. در رابطه با آن مأموریت است که آن زنده یاد با برخی از مقامات آمریکائی نامه هائی  را رد و بدل می کند.
 پس از اشغال سفارت آمریکا از سوی عئده ای از دانشجویان معروف به دانشجویان خط امام. سخنگویان آن جماعت ادعا می کنند که امیر انتظام جاسوس ایالات متحده آمریکا بوده است.
یکی از استلالات آن جماعت که کمتر درباره چگونگی روابط بین المللی  و پروتکل های دیپلماتیک اطلاع داشتند، درمتهم کردن امیر انتظام به «جاسوس»، بر پابه  بکار گیری واژه «عزیز» از سوی مقامات آمریکائی در نامه های خود در خطاب به امیر انتظام، بوده است.
 در متن گفت‌وگوئی که امیر انتظام  در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵ با «فیروزه رمضان‌زاده، روزنامه‌نگار همکار ‘مجله حقوق ما’ و ‘سازمان حقوق بشر ایران  »، داشته و اخیرأ متن آن گفتگوانتشار پیدا کرده است، می خوانیم:
«ببینید در آن زمان به من اتهام زدند که جاسوس امریکا هستم. حالا جریان این جاسوسی چه بوده؟ اقای سالیوان در نامه خود به من نوشته معاون نخست‌وزیر «عزیز» دولت موقت ایران. به خاطر همین یک لغت، من شدم رفیق آقای سالیوان و جاسوس امریکا. با نوشتن یک لغت «عزیز» من شدم جاسوس و ۳۶ سال زندان را تحمل کردم.» (١)
دادگاه امیر انتظام که بصورت مخفی برگذارشد، اگرچه مهندس مهدی بزرگان بعنوان شاهد در آن دادگاه شهادت می دهد که مهندس عباس امیرانتظام، به نمایندگی از سوی دولت موقت با مقامات آمریکائی در تماس بوده و دولت موقت بطور کامل در جریان تماسها قزار داشته است. دادگاه آن زنده یاد را بعنوان واهی«جاسوس» به اعدام محکوم می کند و بعدأ بخاطر منت بر مهندس بازرگان آن حکم را به «حبس ابد» تخفیف می دهد.
زنده یاد مهندس عباس امیر انتظام با وجود تمام اجحافات و نامردمی هائی  که از سوی جنایتکارانی که بعنوان قاضی و زندان بان «اسلامی» بر ایشان روا کردند  تسلیم نمی شود و تنها یک خواست داشت  که دادگاه بصورت علنی برگذار شود تا او بی گناه بودن خود را ثابت کند.
زنده یاد امیر انتظام درگفتگوئی با حسین دهباشی که فیلم آن  گفتگو در شبکه ابنترنتی قرار گرفت، به گوشه هائی از عملکرد های غیر انسانی آن جماعت سرکوبگر اشاره کرده است!
با گذشت زمان، تعدادی ازدانشجویان خط امام، همان افرادی که در رادیکال کردن سیاست حاکم بر وطنمان ایران و در رابطه با آن سیاست و عملکرد، نقش بزرگی در پایمال کردن حقوق دمکراتیک و حقوق بشر، به ویژه حقوق دگراندیشان و مخالفین نظری خود داشتند، به این واقعیت پی برده اند که امیر انتظام جاسوس نبوده است و عملکرد آنها نسبت به ایشان اشتباه بوده است.!!
بخاطر تبرئه مرحوم مهندس امیر انتظام و تجدید نظر در حکم ناعادلانه ای که بر پایه خواست سیاسی حاکمین وقت علیه او صادر شد، متحدأ بکوشیم.!!
سازمان سوسیالیست های ایران ـ سوسیالیست های طرفدار راه مصدق، درگذشت مهندس عباس امیرانتظام را به همسر ارجمند  و فرزندان آن زنده یاد، نیروهای آزادیخواه و استقلال طلب ایران، بویژه اعضای جبهه ملی ایران و دیگرطرفداران «راه مصدق» تسلیت می گوید.
از سوی هیئت اجرائی سازمان سوسیالیست های ایران ـ سوسیالیست های طرفدار راه مصدق
دکتر منصور بیات زاده

تیرماه ١٣٩٧ /  ژوییه ٢٠١٨  
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
١ ـ آمدن خمینی «برنامه‌ریزی» بود: ناگفته‌های انقلاب و دولت موقت از زبان عباس امیرانتظام / مصاحبه‌ای منتشرنشده