به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۹، ۱۳۹۷

مراسم ویژه صدمین سالگرد تولد نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سخنرانی در شهر ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی.


همزمان با هجدهم ژوئیه/ ۲۷ تیر صدمین سالگرد تولد "نلسون ماندلا" قهرمان مبارزه با نژادپرستی و برنده جایزه صلح نوبل، در آفریقای جنوبی مراسم و برنامه‌های ویژه‌ای برگذار می‌شود. باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا یک روز پیش از این در یک سخنرانی در شهر ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی گفت که تبعیض نژادی همچنان در آنجا و نیز در آمریکا وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در مراسم ویژه "روز ماندلا" در آفریقای جنوبی یک راهپیمائی با حضور "گراسا ماشل" همسر او برگزار می‌شود.
این راهپیمائی از سوی همسر ماندلا و همچنین انجمن "مادیبا" که باراک اوباما موسس آن است برنامه‌ریزی شده است.
ماندلا را در آفریقای جنوبی با عنوان "مادیبا" می‌شناسند. این عنوان افتخاری را بزرگان خاندان ماندلا به او داده‌اند.
انجمن "مادیبا" شعار "حرکت کنید، تغییر را بخواهید و هر روز را برای خود روز ماندلا کنید" برگزیده است.
باراک اوباما که او نیز همچون نلسون ماندلا نخستین رئیس جمهور سیاهپوست کشورش بوده، قرار است در جمعی با حضور ۲۰۰ نفر سخنرانی کند.
مراسم روز ماندلا در آفریقای جنوبی همچنین شامل اجرای نمایش‌های مختلف، برگزاری نمایشگاه و مسابقات ورزشی خواهد بود.
کتاب‌های مربوط به نلسون ماندلا نیز همزمان با این روز منتشر خواهد شد. از جمله این کتاب‌ها که امسال به مناسبت صدمین سال تولد ماندلا انتشار جهانی دارد، کتاب " پدربزرگ ماندلا" ست که از سوی دختر کوچک او "زندزی ماندلا" منتشر شده است . او که در زمان زندانی شدن پدرش ۱۸ ماهه بود وقتی که ماندلا از حبس به خانه بازگشت ۲۹ سال داشت و صاحب فرزند بود.
کتاب "پدربزرگ ماندلا" نوشته "زنزی ماندلا" دختر نلسون ماندلا
"زندزی ماندلا" که اکنون سفیر آفریقای جنوبی در دانمارک است کتابی را خطاب به دو نوه ۶ و ۸ ساله خود منتشر کرده که در واقع به زبان کودکانه ماجرای زندگی پدرش را برای آنها شرح داده است.
این کتاب امسال به طور همزمان در آمریکا، برزیل، آفریقای جنوبی و همچنین بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه منتشر شد.
تاکید اوباما بر ادامه نژادپرستی در آمریکا و آفریقای جنوبی
از سوی دیگر روز سه‌شنبه نیز باراک اوباما در شهر ژوهانسبورگ و به همین مناسبت سخنرانی داشت. در این سخنرانی که در واقع مهمترین سخنرانی او پس از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش محسوب می‌شد وی از "بی اعتنایی سیاستمداران به واقعیت‌ها" و نیز "تمامیت‌خواهی و اقتدارگرایی در سیاست" گلایه کرد.
اوباما در این مراسم که حدود ۱۵هزار نفر حضور داشتند، از "موج امیدی" گفت که همزمان با آزادی ماندلا از زندان ایجاد شد.
وی همچنین با اشاره به "فداکاری‌"های ماندلا گفت که ماندلا به عنوان یک "الگوی اخلاقی" سبب امیدبخشیدن به محرومان زیادی در سرتاسر دنیا شده است.
اوباما با اشاره به اینکه تبعیض نژادی هنوز در آمریکا و آفریقای جنوبی وجود دارد، همچنین تاکید کرد: " من به نگاه نلسون ماندلا و نگاه گاندی و آبراهام لینکلن معتقدم. من به نگاه مبتنی بر برابری، آزادی و دموکراسی اعتقاد دارم."
رئیس جمهور پیشین آمریکا در ادامه با انتقاد از سیاست‌های برخی رهبران دنیا و با اشاره به اینکه "در دوران عجیب و نامطمئنی هستیم" در ادامه گفت که استفاده از "ترساندن مردم و ایجاد نفرت" با سرعتی که تا چند سال قبل "غیرقابل تصور بود" درحال اوج گرفتن است.
وی همچنین به سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ نیز اشاره کرد و تاکید کرد که مهاجرت در واقع "قوت" محسوب می‌شود.
از دیگر موضوعاتی که رئیس جمهور پیشین آمریکا از آن انتقاد کرد بی‌اعتنایی به تغییرات اقلیمی بود.
وی با اشاره به سخنان ترامپ مبنی بر عدم وجود تغییرات اقلیمی گفت: "من نمی توانم با کسی که برخلاف نظر همه دانشمندان می‌گوید تغییرات اقلیمی وجود ندارد، زمینه مشترک همکاری پیدا کنم."
باراک اوباما در پایان بار دیگر با اشاره به تلاش‌ها و مبارزات نلسون ماندلا گفت: "باورتان را از دست ندهید. به راه خود و به ساختن ادامه دهید. هر نسلی فرصت بازسازی جهان را دارد."
نلسون ماندلا برنده جایزه صلح نوبل و مشهورترین چهره مبارزه با نژادپرستی در آفریقای جنوبی، روز دوم فوریه ۱۹۹۰ پس از ۲۷ سال حبس، از زندان آزاد شد.
چهار سال بعد و بعد از برکناری رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی، وی به عنوان نخستین رئیس جمهور سیاهپوست این کشور در یک انتخابات دموکراتیک عمومی برگزیده شد و تا سال ۱۹۹۹ بر سر کار بود.
وی در دسامبر ۲۰۱۳ در ۹۵ سالگی درگذشت.
رادیو بین المللی فرانسه